Jinými slovy - vláda schválila návrh pouhého omezení maximální rychlosti vozítek Segway. Půjčovnám tak nehrozí, že jednoduše skončí. Segwaye na chodnících by proto měly nově jezdit rychlostí chůze, na cyklostezkách už ale bez omezení.
Pražský magistrát kromě pokusu o plošný zákaz provozování chtěl v nejzazším případě alespoň vymezit konkrétní místa a navíc je provozovat pouze s jeho výsostným souhlasem. Problematika v provozování vozítek Segwaye totiž v absenci samotného zákona.
„Zmíněná vozítka do současnosti nemají v zákoně o provozu na pozemních komunikacích příslušné zařazení a z hlediska právního výkladu jsou považována za chodce," vysvětluje advokát Václav Dolanský.
Neplánované a nechtěné investice
Připravovaná novela zákona má proto zavést regulaci pro „osoby na osobním přepravníku se samovyvažovacím zařízením nebo obdobném zařízení". Pražský magistrát i přes zmíněnou novelizaci stále zůstává v roli tvrdého oponenta. Tím víc, když novela navrhuje omezit provoz jen na konkrétních místech. Což je sice v kompetenci města, avšak vymezené úseky budou muset být označeny dopravní značkou.
S tím jsou samozřejmě spojeny neplánované, potažmo nechtěné investice. Ministerstvo dopravy vyčíslilo náklady 2500 korun za kus a předpokládá, že obce vozítka zakáží pouze v místech, kde byl jejich provoz nejproblematičtější a kde si chodci na bezohledné chování jejich uživatelů stěžovali nejvíce.
„Obecně může mít ministerstvo pravdu. Nedovedu si ale představit, že například na Staroměstském náměstí, kde je koncentrace vozítek největší, a tím i velké riziko střetu s chodcem, bude samá dopravní značka," míní advokát Dolanský. Takřka stejného názoru je i magistrát.
Značná hustota dopravních značek
„S návrhem ministerstva dopravy ohledně místní regulace zásadně nesouhlasíme. V pražských podmínkách je naprosto nereálné osadit všechna nevhodná místa značkami, nemluvě o již značné hustotě dopravního značení, zvláště v centru města, a o finančních nákladech," uvedla Petra Hrubá, mluvčí magistrátu.
Ministerstvo dopravy údajně eviduje na území metropole dvanáct půjčoven vozítek Segway. Zda je to hodně, nebo málo, to není podle vedení radnice Prahy 1 rozhodující. Jde tady především o zdraví lidí. A je prý zcela lhostejné, zda připravovaná novela vozítkům Segway určuje rychlost chůze. Nehledě na skutečnost, že se nezabývá stále platnou legislativou, zda i nadále může obsluha či turista jezdit na vozítku pod vlivem alkoholu.
Legislativa totiž vozítka považuje za chodce a ten opilý být může, kdy se mu zachce. Radnice Prahy 1 spatřuje velké nebezpečí v provozování vozítek Segway zejména pohybem na chodníku. Navíc v samém centru města, kde se prodírají nejen mezi turisty.
Člověk na vozítku může zranit chodce
Starosta Oldřich Lomecký poukazuje na údaje z Nemocnice Na Františku, kde zdravotníci ošetřili desítky zraněných lidí po kontaktu s vozítky Segway. Starosta dále specifikuje, že zhruba polovina z ošetřených byli lidé, kteří jeli na vozítku a další polovinu tvořili chodci, do nichž vozítka narazila.
„Nepopírám, že by někdy k maléru z mnoha důvodů nedošlo. Jenomže když chce na vozítko třeba zjevně opilý zájemce, tak mu ho prostě nepůjčím. To raději budu riskovat, že si kvůli tomu dáme pár facek, než aby někoho srazil. K soudu totiž půjdu potom já, ne zájemce. Za všechny provozovatele ale mluvit nemohu, nesmím ani za svého," sdělila obsluha vozítek Segway, která si nepřála být jmenována.
Ta nadále upozornila, že před použitím vozítka zájemce řádně proškolí a na vytyčené trase jej vždy samozřejmě doprovází. Ne vždy ani doprovod maléru zabrání. Například v loňském roce turistům spadlo vozítko do plavební komory u Sovových mlýnů. Sami jej z vody vyprostit nedokázali. Zasáhnout potom museli přivolaní hasiči s jeřábem a potápěč.
Není to jen zábava pro bohaté
V jiném případě není původcem srážky s chodcem jen zmíněné vozítko, ale samotný chodec. Stalo se v Pařížské ulici, kterou turistka na Segway právě projížděla. Útočník turistku jedoucí po chodníku z vozítka v afektu srazil. Incident se obešel bez zranění. Tím jakoby se vyhrocoval konflikt mezi chodci a půjčovnami vozítek Segway.
Podle Asociace Segway České republiky je především bezpečný a společensky přijatelný provoz zařízení Segway, zejména v rámci městské části Praha 1. Prioritou provozovatelů sdružených v této asociaci je přiblížení vozítek široké veřejnosti a představení možností využití pro každého.
Představitelé asociace by proto rádi posunuli názor ve vnímání vozítek Segway. Není to hračka bohatých, ale vyhledávaná atrakce v turistickém ruchu a pomocník v pěším pohybu s intuitivním ovládáním, uvádí dále Asociace Segway České republiky.
Čtěte také: Praze vadí řešení ministerstva ohledně vozítek segway