Provozovatele pražského metra, tramvají a autobusů MHD označil za bezpečný krmelec, k němuž chodí po zimě vyhladovělé srnky – a vždycky dostanou to, co potřebují. Prostřednictvím nastrčených firem prý dopravní podnik tunelovali vlivní lidé – přičemž nitky údajně vedou i do nejvyšších pater pražské politiky. „Obchod musel být krytý politiky z pražské radnice," prohlásil Ondračka.

Čtěte také: Napětí v dopravním podniku: politici prý dostali strach

Z obrazovky České televize v té souvislosti zaznělo, že trestní oznámení, která ve středu podal v souvislosti s podezřením na tunelování firmy generální ředitel dopravního podniku Vladimír Lich (o pouhý den později odvolaný), se vedle exmanažerů dopravního podniku, mezi nimiž prý nechybí Lichův předchůdce Martin Dvořák a také někdejší ekonomický ředitel Ivo Štika, nachází i bývalý pražský radní Radovan Šteiner (ODS). A v další připravované vlně trestních oznámení by měl být zahrnut i člen dozorčí rady, Šteinerův stranický kolega poslanec David Vodrážka, který dříve podepisoval za dopravní podnik některé smlouvy na postu předsedy představenstva.

Právě Vodrážka navrhl Lichovo odvolání, což získalo většinovou podporu v dozorčí radě dopravního podniku i v jeho představenstvu. Oficiálním důvodem sesazení nepříliš dlouho úřadujícího generálního ředitele jsou manažerská pochybení a pomalé zavádění změn. Lich to odmítá. Míní naopak, že šlo o to zmařit plánovaný forenzní audit vybraných smluv. Od toho dopravní podnik skutečně ustoupil – údajně však jen proto, že bude zadán audit ještě ve větším rozsahu.

Právě na Liche také přednedávnem podali trestní oznámení někdejší manažeři dopravního podniku. Vytýkají mu totéž, co on jim. V obou případech jsou tak protivníci viněni mimo jiné z porušování povinnosti při správě cizího majetku či z korupce.

Lich také jmenoval dalšího politika z ODS, který na něj údajně tlačil kvůli proplacení faktur vystavených na základě sporné smlouvy: radního pro dopravu Josefa Noska. Ten ale obvinění popřel. „Ať ukáže důkazy," reagoval Nosek.

Předražené kontrakty i chybějící smlouvy

Informace, s nimiž odvolaný ředitel pražského dopravního podniku vyrukoval z televizní obrazovky, zní hrozivě. Z částky necelých 17 a půl miliardy, kterou loni dopravní podnik utratil, se dvě miliardy proplácely bez toho, že by výdaje byly podloženy smlouvami. Řada faktur se prý také proplácela předčasně. A předražená je prý většina zakázek!! Třeba takové SMS jízdenky možná až o dvě třetiny – a na sto procent lze i bez provedeného auditu konstatovat, že minimálně o třetinu. Také v případě smlouvy na provozování velkoplošné projekce ve vybraných stanicích metra prý rozhodně nelze hovořit o výhodnosti pro dopravní podnik. „Je to náš prostor; já bych si myslel, že by oni měli platit nám – ale my platíme měsíčně 1,5 milionu korun," nabídl Lich překvapující pohled na ekonomické souvislosti.