Stále více zejména mladých Čechů využívá služeb coworkingových center, kterých je jen v Praze ke dvaceti. Jedná se o sdílené kanceláře pro ty, kteří pracují na volné noze. „Můžete si pronajmout pracovní stůl, celou kancelář nebo 
ze dvou zasedacích a jedné konferenční místnosti s kapacitou až 35 míst," jmenuje Jitka Pavlová, asistentka v centru Creative Gate.

Samostatně pracující lidé na coworkingu také oceňují, že jim nahrazuje pracovní kolektiv, který je běžný pro větší firmy. Tato centra proto také nabízí společné prostory 
s křesly, kde můžou lidé mnoha profesí najít ve chvílích volna společnou řeč.

Coworking- v češtině znamená spolu-prácesdílený pracovní prostor 
pro nezávislé profesionály

- vznikl v roce 2005 v San Franciscu (USA)

- prvním Česku se v roce 2009 stal Coffice

- počet center v Praze se v roce 2015 pohybuje kolem 20

- v celém Česku jich funguje téměř 45.

„Během dne se potkám s dalšími lidmi, kteří pracují na vlastních projektech, což je příjemné. Ale zase to není tak, že bychom se kamarádili, především se pozdravíme, nebo prohodíme pár vět," říká Bromová. Za tímto účelem pořádá Creative Gate také společná setkání.
Někomu platí místo v centru zaměstnavatel, aby si nemusel pronajímat vlastní prostory.

Přestupní stanice

Jiní zde ale pracují, protože je pro ně coworkingové centrum „přestupní stanicí" mezi školou a vlastní firmou. Také Markéta Bromová by si chtěla zařídit pro svoji práci vlastní prostory, zatím však preferuje coworking. „Když člověk ještě neví, jestli má investovat do vlastní kanceláře, pro začátek je tohle ideální," říká.

Dnes tato centra ale nenabízí jen kancelářský nábytek 
a připojení k internetu, ale snaží se klientům nabídnout 
i další služby. Například vršovický Atelier Pexeso se zaměřuje především na pracující maminky a kromě prostoru na práci jim nabízí i celodenní hlídání. Miniškolku pak také nabízí Baby office v Krči, chůvu a dětský koutek zase centra Mumraj a Mam.

Místo pro odpočinek a občerstvení nabízí centrum Pracovna, které v odděleném prostoru provozuje kavárnu. „Ráda ji využívám, když mám občas schůzky s klienty," tvrdí Markéta Bromová.

Školení i přednášky

Jiná centra se zase zaměřují na rozvoj svých klientů v různých oblastech podnikání a pořádají pro ně vlastní školení, přednášky nebo workshopy. Locus Workspaces, který má své kanceláře na Praze 1 a 3 se pak zaměřuje především na zahraniční klientelu.

Ceny za pronájem sdílené kanceláře se odvíjí od toho, jaké služby si vyberete, záleží však také na tom, jestli chcete mít své stálé místo. „Mám notebook, a tak vždycky přijdu a vyberu si stůl, jaký chci. Cokoliv si ráno přinesu, odpoledne si zase beru domů. Někteří tady ale pracují stabilně a mají své místo rezervované. Mají v kanceláři natrvalo svůj počítač i další věci," vysvětluje Bromová.

Za jedno místo ale při každodenním využití zaplatíte minimálně 2 tisíce korun, dostat se ale můžete až k částce 
5 tisíc. Výši ceny pak také ovlivňuje lokalita kanceláře, nebo čas, který v ní strávíte. Slevu naopak můžete dostat, pokud si místa pronajme vícečlenný tým.

Nejistá budoucnost

První coworkingové centrum vzniklo v americkém San Franciscu v roce 2005. Nový trend se pak rychle rozšířil po celých Spojených státech, západní Evropě a společné kanceláře se dostaly v roce 2009 i do Česka. Své kořeny zapustily v Praze, Brně a Ostravě, kde jich během prvních let vyrostly desítky.

Postupem času ale začala fungovat i téměř v každém krajském městě, v Praze je však jejich počet stále jasně nejvyšší. Zdaleka ne všechny ale mají růžovou budoucnost před sebou. Jenom v hlavním městě jich za poslední dva roky zaniklo pět, včetně první sdílené kanceláře v tuzemsku. Coffice musela ukončit svoji činnost v září 2013.

Manažerka centra Creative Gate Jitka Tomanová: V coworkingu máte klid na svoji práci

Manažerka coworkingového centra Creative Gate Jitka Tomanová.Dobrá lokalita, vyhovující služby, konferenční prostory a rozumná cena jsou podle manažerky Jitky Tomanové základní vlastnosti, které musí mít každé coworkingové centrum.

Čím to je, že přes popularitu coworkingu mnoho center nepřežije?

Nejtěžší je uživit prostor jako takový a zároveň lidi, kteří by se o něj starali. Čím to však je, na to neumím odpovědět.

Jaké základní vlastnosti musí každé centrum mít?

Z mého pohledu je to lokalita, vyhovující služby, konferenční prostory jsou určitě velká výhoda a pak rozumná cena. Marketing je samozřejmě také třeba, především na začátku působení, ale zařadila bych ho spíše na konec seznamu.

V čem je výhoda coworkingu? Jací lidé ho vyhledávají a proč?

Jako největší obecné výhody vidím klid na práci a možnost networkingu. 
Ale všechny coworkingy mají svá specifika. Obecně ho vyhledávají lidé, kteří chtějí více oddělit svůj soukromý a pracovní život. Lidé, kteří se doma nemohou soustředit, protože mají malé dítě, nebo třeba malý byt.

Existují nějaké nové trendy?

Všeobecně je moderní ekologický přístup k vedení firmy a CSR (společenská odpovědnost firem - pozn. red.).

Kolik máte klientů? V jakých oborech nejčastěji pracují?

V kancelářích se u nás točí kolem 25 lidí. Pracují 
v různých oborech, ale momentálně máme nejvíc lidí 
z IT. Potom se u nás objevuje mnoho lidí z uměleckého světa, ale ti u nás nemají kancelář.

Setkávají se někde vaši klienti?

Nefunguje to tolik, jak bychom si přáli, ale děje se to. Pořádáme za tímto účelem různá neformální setkání, brunche, party i jiné aktivity.