Těsně před devátou hodinou, kdy má být otevřena závora před tunelem Blanka, už davy tvoří klikatícího se hada, protože se nemohou vejít na prostranství a chodník, přesto disciplinovaně stojí v úhledném zástupu. „Podívejte se hlavně na novou strojovnu. Nejzajímavější část tunelu je za letenskou plání," radí nám muž z tiskového oddělení, který lid organizuje.

Tak to vypadalo na státní svátek, v páteční ráno na Praze 6. Den otevřených dveří tunelu Blanka si nenechaly ujít desetitisíce lidí. „Přijely jsme ráno z Kladna a chceme si tunel projít, protože jím budeme brzy denně jezdit do práce," říkají dvě ženy, které stojí na samém začátku hadího útvaru.

„Jsem tu, protože jsem pracoval celý život jako strojní inženýr, tak mě to zajímá," dodává jiný muž hned za nimi. „Vzali jsme s manželkou i vnoučata. Je to pět kilometrů a z kopečka. Kdyžtak obě děvčata vezmeme na ramena. Budou mít zážitek," dodává.

Závora se zvedá a lidé vyrážejí. Překvapivě nasazují velmi rychlé tempo. Na každém ze sedmnácti stanovišť jsou informovaní o úseku stavby a na vysvětlení svých otázek mají k ruce přímo jejich projektanty. Organizátoři mysleli i na pohodlí návštěvníků. Vzhledem k ovzduší, které tu je, jsou také v pravidelných úsecích umístěny barely s vodou, podobně tak umývadla a toalety.

„Vzali jsme si s sebou kola. Jednou to bude hezká vzpomínka," říkají kluci, kvůli kterým museli organizátoři telefonovat na centrálu a ujistit se, že jsou tyto dopravní prostředky povolené v rámci bezpečnosti občanů. „Projeli" tak cestu dalším návštěvníkům, které napadlo vzít si na prohlídku třeba koloběžku nebo kolečkové brusle .

Hotová je nová strojovna

Lidé měli možnost nahlédnout do právě dokončené strojovny vzduchotechniky. Na konci tunelu v Tróji je kromě světla čekala také autogramiáda olympioniček, plážových volejbalistek Markéty Slukové a Kristýny Kolonové, oblíbených Maki a Kiki.

„Dnes jsem nejen já, ale všichni, kdo touto výjimečnou pražskou stavbou procházeli při loňském dni otevřených dveří, viděli obrovskou proměnu. Chtěl bych poděkovat všem, kdo se na výstavbě podílejí, a popřát Pražanům, aby tunelový komplex ulehčil život na povrchu co nejdříve," řekl pražský primátor Bohuslav Svoboda.

Nejdelší tunelový komplex v Evropě

Pražská Blanka bude po svém dokončení nejdelším městským tunelovým komplexem v Evropě. Stavba byla zahájena před pěti lety, v roce 2007. Ambiciozní projekt byl však od počátku problémový. Třikrát se propadl a jeho realizátor, společnost Metrostav, byla byla pokutována, což náklady na jeho realizaci ještě navýšily. Blanku provázela také aféra týkající se prostředků, které město, potažmo stát za stavbu zaplatilo. Bývalé vedení Prahy v čele s primátorem Pavlem Bémem původně uvádělo, že realizace bude stát 28 miliard korun. Postupně ale náklady převýšily částku 38 miliard. Projekt se neshledal ani s porozuměním místních obyvatel, kterým nejen komplikoval v různých fázích pohyb a dopravu, ale především je rušil svou hlučností.

Lidé i přes nákladnost projektu stavbu oceňují: „My Pražané jsme patrioti. Osobně mám radost, že tu něco takového vyroste. Myslím, že stavbu lidé docení teprve po letech, až jim usnadní pohyb po městě i ušetří peníze," říká Jan Zahradil, který si celý komplex prošel společně se svou ženou a vnoučaty.

Tunel Blanka by měl denně odlehčit centru Prahy o 70 000 vozidel, řidiči by mohli ročně ušetřit až 1 600 000 litrů paliva a 15 minut jízdy městem.