„Snahou SŽDC je zahájit tuto stavbu v roce 2013 nebo 2014. Rozhodně tu stavbu vnímáme jako velkou prioritu pražské příměstské dopravy," řekl mluvčí SŽDC Tomáš Drvota.

Vlaky pojedou rychlostí až 145 km/h

Dráha z Ruzyně do Kladna bude dvoukolejná. Povede převážně po stávající železnici. Po její modernizaci a rekonstrukci se zvýší traťová rychlost na 120 kilometrů za hodinu.

V některých úsecích bude omezena, jinde bude povolena rychlost až 145 kilometrů za hodinu. Celková délka modernizovaného úseku bude téměř dvacet kilometrů.

Při modernizaci se v etapě kromě úpravy nástupišť na dvou výše jmenovaných pražských nádražích počítá například s elektrifikací tratě, modernizací mostů, nádraží, přejezdů nebo výstavbou protihlukových zdí.

Cena? Desítky miliard korun

Rychlodráha má vést do Kladna z pražských Bubnů přes Ruzyň. Výstavba úseku mezi Ryzyní a Bubny je ale finančně výrazně nákladnější. O tom, kdy se začne s výstavbou této části projektu, zatím není rozhodnuto, ale podle Tomáše Drvoty se s tím v dohledné době nepočítá. Podle předběžných odhadů si stavba této etapy vyžádá náklady ve výši 27 miliard korun.

O projektu se diskutuje už od devadesátých let. Od začátku však nemá jednoznačnou podporu, a proto se jeho stavba opakovaně odkládala. Mezi odpůrce patří například občanské sdružení „Chceme metro, nechceme rychlodráhu" nebo Strana Zelených.

Z historie projektu rychlodráhy

• Projekt na spojení Prahy přes letiště Ruzyně s Kladnem se objevil  v 90. letech.

• V roce 1999 Česká správa letišť objednala vypracování projektu úseku z centra Prahy na letiště s tím, že prodloužení do Kladna by bylo až dodatečnou fází.

• Projekt s názvem Modernizace trati Praha-Kladno s připojením na letiště Ruzyně (PRaK) byl prezentován v roce 2004.

• V roce 2005 středočeští radní souhlasili s tím, aby přípravou II. etapy (úseku Ruzyně-Kladno) byla pověřena Správa železniční dopravní cesty.

• V prosinci 2007 Dopravní fakulta ČVUT dokončila na základě zadání ministerstva dopravy studii a porovnala čtyři varianty řešení.

• O tři měsíce později Praha 6 oznámila změnu svého dosud negativního stanoviska a začala železniční rychlodráhu podporovat, zejména s odvoláním na studii provedenou ČVUT a rozhodnutí, že bude prodlouženo i metro.

• Ministr dopravy, středočeský hejtman a pražský primátor vydali společné memorandum k provedení stavby.

• V lednu 2009 se objevila zpráva, že termín výstavby v roce 2013 se nepodaří dodržet s tím, že kvůli nevyřešenému financování a územnímu plánu se nejméně o dva roky odloží.

• V listopadu 2011 média referovala, že se ministr dopravy Pavel Dobeš a hejtman David Rath dohodli, že jako první bude postaven úsek  z Veleslavína k letišti.

• V lednu 2013 Správa železniční dopravní cesty oznámila, že v roce 2013 nebo 2014 chce zahájit výstavbu rychlodráhy v úseku z letiště do Kladna.(rob)