Nové spojení zrychlí dopravu

„Určitě si přejeme, aby byla doprava na drahách dostupnější, rychlejší a pro cestující příjemnější. I proto je naší hlavní prioritou tzv. „Nové spojení“, které povede skrz Prahu dvěma dvojkolejnými tunely pod Vítkovem,“ uvedl mluvčí drah Ondřej Kubala. Tento projekt propojí místa Praha hlavní nádraží a Praha-Masarykovo nádraží na jedné straně, snádražími Praha – Libeň, Praha – Vysočany a Praha – Holešovice na straně druhé.

Své plány srevitalizací železnice má i Správa železniční dopravní cesty. Mezi její priority patří – kromě tunelů pod Vítkovem – také výstavba čtyřkolejné estakády přes Husitskou a Trocnovskou ulici, ale i budování mimoúrovňových překřížení tratí voblasti pod Krejcárkem vprostoru Sluncová. Hlavní stavební práce budou hotovy do konce roku 2008.

Dočkají se i lidé zokolí

Před dokončením je i optimalizace traťového úseku Strašnice – Praha Hostivař. Trasa je součástí výstavby IV. národního železničního koridoru zDěčína přes Prahu a Tábor do Horního dvořiště. Některé další stavby jsou vrealizaci či přípravě.

„Má se tu upravovat koridor mezi Běchovicemi a Úvaly, takže všichni čekáme, co nám tato úprava přinese. Bylo by dobré, kdyby se úpravou trati nastartovalo i řešení problému sautomobilovou dopravou u nádraží,“ uvedl pro Deník starosta Klánovic Ladislav Hrabal.

České dráhy, a. s., kterými ročně cestuje přes 180 milionů lidí, se vdalších letech chtějí svými službami přiblížit železnicím vostatních vyspělých státech Evropy. Dráhy začaly provozovat rychlovlaky pendolino, ale chtějí během deseti let i zrevitalizovat všechna klíčová nádraží vČeské republice.

Českým drahám ovšem možná vnejbližší době přibude konkurence. Společnost Veolia Transport, jejíž železniční vozy jezdí například vNěmecku, Holandsku či Řecku, požaduje od ministerstva dopravy vypsání výběrového řízení, aby mohla na českém území začít provozovat své první tři linky. I přes skutečnost, že tato firma bude požadovat dotace, slibuje, že během osmi let by díky jejím linkám ministerstvo ušetřilo kolem 150 milionů korun. Během pár let se navíc zřejmě pokusí na železnici uvést své vlaky i firma Student Agency, která prozatím vČechách provozuje především autobusovou dopravu.