Byla to budova, která už se rozpadala. Nakonec se ji podařilo zachránit a návštěvníci Stromovky budou mít nově v oblíbené Královské oboře veřejně přístupné sociální zařízení a také možnost občerstvení.

Jedná se o historickou budovu bývalé tramvajové vozovny, která byla zrekonstruována, a nyní pražští radní rozhodli o jejím novém nájemci. Společnost, která vzešla z výběrového řízení, zaplatí ročně za pronájem objektu necelých 600 tisíc korun.

„Historická budova bývalé tramvajové vozovny je součástí areálu Královské obory zapsané v Ústředním seznamu nemovitých kulturních památek a současně se nachází na území ochranného pásma Pražské památkové rezervace. Chtěli jsme navrátit objekt veřejnému,“ řekl radní Petr Štěpánek (SZ).

Tato stavba je mimo jiné zajímavá také tím, že za ní Praha získala významné ocenění v rámci soutěže Fasáda roku 2007. Město do oprav investovalo přibližně 26 milionů korun. „Stavba je samozřejmě řešena bezbariérově. Smysl naší investice byl jasný, chtěli jsme tuto budovu, jež byla v podstatě ruinou, zachránit. Důležité je, že návštěvníci Stromovky v areálu nově získají veřejné WC. Na jaře by měl být objekt uveden do provozu,“ pokračoval radní Štěpánek.

„Je to opravdu pěkná budova a je dobře, že se ji podařilo zachránit,“ doplnil jeden z návštěvníků Stromovky Tomáš Michal.

close zoom_in Historie vozovny ve Stromovce

V roce 1885 byla ve Stromovce postavena trať pouliční koněspřežné dráhy. Na konečné stanici byla vybudována čekárna a tzv. zatímní denní stáje. Po elektrifikaci tratě na místě stáje postavily v letech 1898 – 1899 Elektrické podniky hl. m. Prahy malou vozovnu pro 12 tramvají o 4 kolejích, před níž vzniklo v roce 1901 rozsáhlé šestikolejné nádraží.

V roce 1910 byla zbořena stará čekárna koněspřežné tramvaje a místo ní byla postavena zděná administrativní budova s výpravnou a malým bytem. Vozovna byla vyřazena z pravidelného provozu v roce 1930 a v lednu 1937 zbořena. Tramvajová trať do Královské obory byla v provozu do roku 1942, kolejiště bylo sneseno v roce 1944. Do doby před celkovou rekonstrukcí objektu v letech 2007/ 2008 se dochovala jen administrativní budova (čp. 2) z roku 1910.