Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rozpočet města: peníze dostanou auta

PRAHA - Zatímco peněz na velké dopravní stavby je v rozpočtu města na příští rok dost, na opravy silnic a chodníků příliš nezbude.

28.11.2007 2
SDÍLEJ:

Strahovský tunelFoto: Deník/Vít Šimánek

„Město šetří. Snažili jsme se zredukovat výdaje řadou úsporných opatření v podobě auditů uvnitř úřadu, v příspěvkových a obchodních organizacích a v jednotlivých odborech,“ uvedl včera primátor Pavel Bém, který rozpočet představil po jednání vedení města.

Strategické investice

Město bude hospodařit s příjmy ve výši 37 miliard korun, výdaje budou činit 44,4 miliardy korun. Schodkový rozpočet pokryje státní dotace do školství. Předseda finančního výboru města a opoziční zastupitel Petr Hulinský (ČSSD) poznamenal, že se do návrhu podařilo zapojit 150 milionů korun na mimořádné odměny učitelů, dále 420 milionů na nákup tramvají a 805 milionů korun na obnovu vozů metra. Asi miliarda bude chybět na dostavbu trasy C podzemní dráhy. Bude to patrně pokryto předpokládaným letošním přebytkem hospodaření.

Vysoké výdaje jdou na strategické investice, konkrétně na dopravní stavby. Prioritami v této oblasti jsou stavba severozápadního městského okruhu, dostavba metra C, přípravy metra trasy D a prodloužení trasy A směrem na Petřiny. Právě velké dopravní stavby kritizuje opozice. Částkou vynakládanou na výstavbu severozápadní části vnitřního automobilového okruhu se podle ní přibližuje okamžik, kdy bude uvedena do provozu druhá severojižní magistrála. „Kvůli vysoké částce na stavbu okruhu chybí peníze jinde, například na dostavbu trasy C metra a na údržbu a opravy silnic. V těchto položkách chybějí řádově miliardy korun,“ komentoval rozpočet Jiří Witzany, opoziční zastupitel za Evropské demokraty a místopředseda finančního výboru. Podle něj je návrh rozpočtu nesrozumitelný, neprůhledný a neefektivní.

Pražská Strana zelených kritizuje návrh rozpočtu za to, že nepodporuje městskou hromadnou dopravu. „Návrh rozpočtu je v rozporu s programem radních, kteří v něm hovoří o podpoře hromadné dopravy. Na výstavbu nových tramvajových tratí nepůjde ani koruna. V příštím roce zůstane rozvoj veřejné dopravy popelkou,“ uvedla v tiskovém prohlášení pražská sekce Strany zelených.

Mnohá omezení

Kritiku přidalo i sdružení odpůrců automobilismu Auto*Mat. Většina příjmů má v příštích letech směřovat do stavby dálničních tunelů pod Stromovkou. Kvůli jejich vysoké ceně hrozí omezování veřejné dopravy, zastavení oprav silnic i chodníků a škrtání dalších položek rozpočtu.

„Dálniční průtah by zastavil rozvoj Prahy. Zodpovědný politik se pod takový rozpočet nemůže podepsat,“ uvedl Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat, jež vyzývá zastupitele, aby návrh rozpočtu odmítli.

Rozpočet budou zítra projednávat zastupitelé na svém pravidelném zasedání.

 

Doprava spolkne celkem 19 miliard korun

Stavba městského okruhu, příprava prodloužení metra, výstavba kolektorů nebo rozšíření kamerového systému. To je pouze několik z největších plánovaných investic hlavního města, které budou kryty z jeho rozpočtu v příštím roce.

Suverénně nejvíce peněz, 19 miliard korun, spolkne kapitola doprava. Například s necelými sedmi miliardami se počítá pro výstavbu městského okruhu od Strahovského tunelu ke křižovatce na Pelc–Tyrolce.

Prodloužení metra

Investic se dočká také městská hromadná doprava. Za 1,6 miliardy korun bude zprovozněno prodloužení trasy metra C do Letňan, 805 milionů korun poslouží k nákupu nových vozů metra a 420 milionů korun jde na pořízení tramvají.

„Na přípravu dokumentace pro prodloužení trasy metra A je v rozpočtu sto milionů, na dokumentaci pro vybudování trasy D deset milionů,“ zmínil další z dopravních investic primátor Pavel Bém.

Druhé nejvyšší investice jsou plánovány do městské infrastruktury. Na přestavbu a rozšíření čističky odpadních vod na Císařském ostrově je vyčleněno 482 milionů korun, 1,9 miliardy bude použito na rozvoj kanalizace, vodovodů a plynofikace v okrajových částech Prahy.

Rozvoj metropole

Přes 1,1 miliardy korun chce hlavní město investovat do svého rozvoje. Na výstavbu kolektorů na Václavském náměstí a mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí bude podle rozpočtu použita částka přesahující 201 milionů korun.

Revitalizace území Manin si vyžádá 120 milionů korun. S investicemi se počítá také v oblasti bezpečnosti. Za 60 milionů korun bude v hlavním městě rozšířen kamerový systém.

„Nezapomněli jsme ani na finančně méně náročné akce. Na rekonstrukci hrošince a slonince v zoologické zahradě uvolníme 20 milionů korun. Za stejnou částku bude upraven bazén lachtanům, vybudování kompostárny přijde město na 10 milionů, na digitalizaci Langweilova modelu Prahy přispěje magistrát šesti miliony korun,“ vyjmenoval pražský primátor.

(ben)

 

Doprava
Městský okruh Špejchar – Pelc-Tyrolka: 5 220 774 000 korun
Městský okruh Myslbekova – Prašný most: 1 106 800 000 korun
Městský okruh Prašný most – Špejchar: 455 100 000 korun
Uvedení do provozu trasy metra C Ládví – Letňany: 1,6 miliardy korun
Modernizace vozů metra: 805 milionů korun
Nákup tramvají: 420 milionů korun
Rozvoj obce
Kolektory Václavské náměstí a Vodičkova – Jindřišská: 201 300 000 korun
Revitalizace území Manin: 120 milionů korun
Pobřežní III: 47 200 000 korun
Městská infrastruktura
Rozšíření čističky odpadních vod na Císařském ostrově: 482 060 000 korun
Technická vybavenost v okrajových částech Prahy: 1 900 522 700 korun
Příklady dalších investic
Hrošinec a sloninec v Zoo Praha: 20 milionů korun
Bazén pro lachtany: 20 milionů korun
Výstavba kompostárny: 10 milionů korun
Digitalizace Langweilova modelu Prahy: šest milionů korun
Zakoupení nástrojů pro symfonický orchestr FOK: 1,5 milionu korun
Hájovna v Dolních Počernicích: dva miliony korun

28.11.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Předvolební debata Deníku: Ivan Bartoš
51

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení