„Přesná čísla budeme znát až na začátku příštího roku. Jde o propady daňových příjmů i ztrátu příjmů například z prodeje jízdenek dopravního podniku a růstu nákladů na ochranné pomůcky,“ oznámil Pavel Vyhnánek (Praha sobě), náměstek pro oblast financí.

Rozpočet na příští rok tak může být značně zatížen. Zatím počítá s objemem příjmů necelých 88 miliard korun, v pondělí by jej měli schválit pražští radní. „Shoda nyní v koalici je, všichni partneři pochopili vážnost situace a zachovali se jako řádní hospodáři,“ řekl Vyhnánek. V prosinci pak finanční rámec posvětí zastupitelstvo.

Hrozí další výpadek

Hospodaření pro příští rok je však stále zahaleno rouškou mlhy. „Na rovinu říkáme, že nevíme, jaké budou dopady. Nejenom kvůli neznámému vývoji ohledně pandemie ale především kvůli neočekávaným krokům vlády,“ míní radní. Naráží tak na plánované zrušení superhrubé mzdy.

Rozpočet zatím nezohledňuje případné schválení vládního daňového balíčku. Pokud jej nakonec Senát odklepne a podepíše prezident, mohla by Praha přijít o dalších 8 miliard korun. „K rozpočtu se budeme muset začátkem roku vrátit a popasovat se s tím, co parlament schválí,“ odhaduje Vyhnánek.

Přijdou škrty

Jisté je, že finanční rámec pro příští rok počítá se škrty provozních výdajů napříč všemi gescemi ve výši zhruba 10 % vyjma MHD a svozu odpadu. Provoz totiž narůstal každým rokem o několik miliard. „Zlomili jsme trend v běžných výdajích a začali šetřit,“ řekl radní. Nevyloučil přitom, že v příštím roce nepřijdou další škrty.

Týkat se ale nebudou balíku peněz určeného na investice. Ten je připraven ve výši 15 miliard korun. Na posílení strategických investic si město vezme navíc úvěr ve výši 5 miliard korun. Současně však splatí jeden ze svých dluhopisů ve stejné částce. „Míra zadlužení města tak zůstane srovnatelná.“

Nejvíce se bude investovat v dopravě, konkrétně půjde o 4,5 miliardy korun. Prioritami jsou výstavba a rekonstrukce tramvajových tratí, opravy mostů, hloubení metra D a budování parkovišť. Do životního prostředí pak půjdou dvě miliardy korun.