Červencový konec parkoviště v dolní části náměstí nebyl nejspíš poslední úder proti autům v této lokalitě. Praha ji hodlá proměnit mnohem výrazněji. Nic by na tom neměla změnit ani snaha poslanců vytvořit si okolo sněmovny bezpečnostní zónu.

Čtěte také: Poslanci mají nápad, jak vrátit auta na Malostranské náměstí

Zarovnání i nadále umožní průjezd územím 

Zástupci Prahy schválili budoucí podobu. Zavrhli možnost, aby auta jezdila po tramvajových kolejích. To by kvůli krátkým intervalům MHD mohlo přinést dlouhé kolony a ucpání místa. „Připravujeme řešení, které bude přívětivé zejména pro chodce. Podstatná část náměstí bude v jedné úrovni bez zbytečných obrubníků," prozradila náměstkyně pro územní rozvoj Petra Kolínská (Zelení).

Zarovnání i nadále umožní průjezd územím, jen auta budou donucena zvolnit na velmi pomalé tempo a chodci by se měli na náměstí cítit bezpečněji.

Ubude parkovacích míst 

Mnoho z parkovacích stání zmizí z prostranství před vchodem do barokního kostela svatého Mikuláše v horní části. Prostor kolem tamního morového sloupu tak zůstane volný a v budoucnu by se tam mohlo umístit umělecké dílo.

Další parkovací místa by mohla vzniknout pod samotným náměstím. „Praha 1 si chce udělat sondy, aby si ověřila, zda by tam mohly vzniknout podzemní garáže," řekl náměstek pro dopravu Petr Dolínek. Na povrchu horní části náměstí by podle informací Pražského deníku mělo být parkoviště hlavně před Akademií múzických umění. Mezi místy pro stání magistrát vysází stromy.

Před Malostranskou besedou jsou dva pruhy 

Proměn se dočká i dolní část náměstí, kterou jezdí tramvaje a automobily. „Zmizí semafor na cestě ke Karlovu mostu a sníží se počet jízdních pruhů. Řidiči rychle zjistí, že cesta tunelem Blanka je dovede do cíle rychleji. Malá Strana si zklidnění jistě zaslouží," uvedla Kolínská.

Kupříkladu před Malostranskou besedou jsou dnes dva pruhy pro jedoucí vozidla a jeden pro parkující. Nově by tam mohl být jeden pruh pro jedoucí vozy, který by se těsně před semafory rozšířil o jeden odbočovací pruh. Ten by mohl být velký třeba jen pro dvě auta. Pro zaparkování vozidel rezidentů se vyhradí několik stání u bývalého parkoviště.

Město by letos mělo získat stavební povolení 

Kolik změn se nakonec opravdu uskuteční, není zatím jisté. Prahu čekají ještě další jednání o budoucí podobě. „Na proměně náměstí se nezačne určitě pracovat v tomto roce," uvedl Dolínek. Letos by však mohlo město získat stavební povolení a proměna by mohla začít v příštím roce.

Čtěte také: Stolky a židle v ulicích Prahy využilo přibližně 220 tisíc lidí

Na náměstí by měly pokračovat kulturní akce 

Jisté naopak je, že na náměstí zůstane platan, který tam řadu let roste. Další stromy či fontána by mohly přibýt. Zároveň by na náměstí měly pokračovat kulturní akce, které tam od července ve zkušebním provozu zajišťoval Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy.

„Snažíme se o ulehčení konání kulturních a komunitních akcí na Malostranském náměstí," doplnil mluvčí institutu Marek Vácha. Právě na konci tohoto měsíce pak má vedení magistrátu dostat zhodnocení loňských akcí.

Stačí přidat židle a stromyKateřina Bursíková Jacques (autorka petice za zrušení parkoviště): Že by mohla zmizet část stání i z horní části náměstí jsme ani nedoufali. Jsem za to ráda. Vadí mi ale, že se s veřejností budoucí podoba nediskutuje. Lidé by měli mít možnost místo ovlivnit. Stačilo by přidat místa k sezení, květináče, stromy či vodní plochu. Může se vrátit i pomník maršála Radeckého.
Kateřina Bursíková Jacques.

Auta v horní části nechcemeRichard Bureš (místostarosta Prahy 1 pro dopravu): Praha 1 je pro řešení, že by pro auta jedoucí z Karmelitské do Letenské ulice zůstaly stávající jízdní pruhy. Z druhé strany by vozy jezdily po kolejích. To by řídil semafor. Nechceme, aby auta jezdila přes horní část. Jenže s tím nesouhlasí náměstkyně Kolínská, podle ní do toho nemáme co mluvit.
Richard Bureš.