Zahájení stavby Pražského okruhu v úseku dálnice D1 – Běchovice, který by obyvatelům východní části Prahy tolik ulehčil od automobilové dopravy, se pravděpodobně o několik let oddálilo.

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) totiž zrušilo územní rozhodnutí na zmíněný úsek, a tak se stavět nemůže. Je nutné podotknout, že i kdyby rozhodnutí zrušeno nebylo, stejně by nyní chyběly na stavbu peníze.

Některá nedávná politická prohlášení a sliby o tom, že by se mohlo začít stavět už v roce 2011 a o dva roky později by se tudy mohlo jezdit, tak v dnešní realitě vypadají velmi úsměvná. „My se ale rozhodně nesmějeme. Ono se z Malé Strany, nebo Klárova velmi snadno slibuje, ale já bych politiky přestěhoval k nám na Spořilov a hned by byly povolení i peníze,“ zlobil se jeden z tamních obyvatel Richard Schejbal.

„Klíčovým důvodem bylo pochybení magistrátu při doručení rozhodnutí veřejnou vyhláškou, kterou úředníci sejmuli dva dny před uplynutím zákonem stanovených lhůt,“ zdůvodnil rozhodnutí MMR Jan Dvořák z odboru komunikace MMR. Podle mnohých je to ale jen zástupný problém a pochybení, například ze strany magistrátu bylo mnohem více. Ten to však odmítá.

Místní s trasou nesouhlasí

Jiní zase napadají obyvatele Běchovic a označují je za notorické stěžovatele a kverulanty. Místní obyvatelé totiž s trasou okruhu nesouhlasí a proti územnímu rozhodnutí podali asi 180 námitek a nyní se také hodně zlobí na Jana Dvořáka MMR.

„Výroky pana mluvčího udělali z běchovických občanů před celou republikou kverulanty, kteří zcela bezdůvodně brání dostavbě okruhu. Nejspíš neměl hodnověrné informace, jinak si to nelze vysvětlit. Skutečné důvody pro zrušení územního rozhodnutí jsou jinde,“ reagovala Petra Šubrtová, zastupitelka Běchovic a místopředsedkyně sdružení Zdravé životní prostředí.

Podle ní jsou chyby na straně pražského magistrátu. „Magistrát se mimo jiné dostatečně nezabýval vlivy stavby na životní prostředí, neprokázal zajištění dostatečné ochrany před nadlimitním hlukem,“ pokračovala Šubrtová.

Podle náměstka pražského primátora pro územní rozvoj Josefa Noska (ODS) však není žádný magistrátní odbor, který by hlukovou zátěž mohl posoudit, ale dotčeným orgánem je hygienická stanice. „A stavební odbor měl jako podklad kladná stanoviska obou hygienických stanic (hl. m. Prahy a Středočeského kraje), tato stanoviska byla přezkoumána ministerstvem zdravotnictví a byla potvrzena,“ sdělil Deníku Nosek.

Podle pražského primátora Bohuslava Svobody (ODS) se radnice pokusí podat proti rozhodnutí rozklad. Pokud neuspěje, zažádá o vydání územního rozhodnutí znovu. „Rozumím tomu, že se každý brání, když taková stavba vede v blízkosti jeho bydliště. Nějaké řešení se ale musí udělat,“ řekl Svoboda.

Hlavní problém je ale podle Běchovických ještě někde jinde, a to ten, že jsou plány na stavbu okruhu staré desítky let. „Plán na okruh přes Běchovice a Černý Most je víc jak 50 let starý, město se od té doby zvětšilo o 20 procent, automobilizace stoupla 15krát. Není možné to prosazovat silou a tvrdit, že nelze změnit plán, když je špatný,“ myslí si Šubrtová.

Tranzitní okruh

Teď je podle ní ten správný čas na otevření debaty o novém transitním okruhu kolem Prahy. Jenže o tom by mohli vyprávět například obyvatelé Suchdola a okolí, kde má vést další část okruhu. Tady dokonce existují dvě varianty vedení, ale i přes letité protesty zde konstruktivní debatu nikdo nezahájil a městem je prosazována jen jedna varianta.

„Nejhorší je, že všechny tyto průtahy mohou být úředníkovi ukradené. Ale lidé se plyny a hlukem z aut budou dusit dál, a když to na jednom místě vyřeší, tak zatíží jinou obydlenou oblast,“ uzavřel Martin Věrník z Uhříněvsi, které se stavba okruhu mezi D1 a Běchovicemi také dotýká.

Čtěte také:
Praha bez peněz. Ministerstvo dopravy na okruh nepřispěje
Počet vozidel v Praze atakuje milion