„Průvodčí mi ani neřekla, proč si muž, co s ní šel, zapisuje, na jaký doklad jedu vlakem," diví se Petr Holek, kterého na cestě do práce zaskočila včerejší kontrola jízdenek na trase mezi centrem Prahy a Hostivicemi. I ostatní cestující v příměstských vlacích mohou v dnešních dnech potkávat ve společnosti průvodčího další osobu. Důvodem je právě finanční vyúčtování mezi ROPIDEM a ČD.

Čtěte také: Kauza Opencard: úředníci půjdou před soud

Tradiční podzimní průzkum má nejen vyčíslit ztráty Českých drah kvůli čím dál vyššímu počtu cestujících využívajících k přepravě Opencard a další druhy jízdného PID, ale také zhodnotit, jak je možné nabídku kuponů a jízdenek zlepšovat.

V současnosti vedle sebe existují dva Tarify ČD a PID. Každý Tarif má přitom pestrou škálu druhů jízdného od dokladu pro jednotlivou jízdu po předplatní dlouhodobé jízdné.

Většina cestujících přestala nakupovat jízdné ČD

Zavedení integrovaného systému znamená, že více než dvě třetiny cestujících přestaly nakupovat jízdné z tarifu Českých drah a využívá výhodnější a levnější systém PID. Českým drahám se integrace systému ale přesto vyplácí.

„Pro dráhy by přerušení naší vzájemné smlouvy jistě znamenalo velký odliv cestujících. Lze předpokládat, že velká část by se přelila do jiných druhů dopravy, kde by integrované doklady nadále platily," říká mluvčí společnosti ROPID Filip Drápal. „Cestující by přišli o současné pohodlí. Zatímco takhle jezdí na jediný jízdní doklad vším typicky autobusem z vesnice k vlaku, vlakem do Prahy a pak MHD po městě, nově by museli mít tři jízdní doklady jako kdysi před lety. Zkrátka byl by to návrat o nějakých patnáct let zpět. Do období kolem roku 1996, kdy se od 1. ledna zavedla čtyři tarifní pásma na železnici a postupně začal vznikat systém návazných autobusových linek na vlaky. Myslím, že si většina cestujících takovou situaci ani už nedovede představit. " dodává.

Jeho slova o oboustranně výhodné spolupráci potvrzuje také Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení ČD. „Železnice v rámci Pražské integrované dopravy přepraví denně okolo sta tisíc osob, přeprava tak velkého počtu lidí po pozemních komunikacích by znamenala pro město a jeho širší okolí totální dopravní kolaps."

Organizátor průzkumu? ROPID

Organizátorem průzkumu, který přinese praktické poznatky pro další inovace v městské hromadné dopravě, je každým rokem právě společnost ROPID. Ta už v loňském roce oslovila Fakultu dopravní ČVUT a ve spoluprací s ní a s Českými dráhami potom celkově 88 000 cestujících na území Prahy a 8 000 ve vnějších tarifních pásmech. „V současnosti uvažujeme o prodloužení vlakových linek, ne o změně jednotlivých kuponů. Uvidíme, jak průzkum dopadne," doplnil Drápal.