Radost, alespoň na první pohled, kazí fakt, že v někte-rých čtvrtích počet vydaných parkovacích karet výrazně převyšuje reálné množství míst. Někde až o tisíce. Přesto zůstává pravdou, že počty aut, které parkují na ulicích déle než šest hodin, celkově klesly.

Statistiky tento trend jednoznačně potvrzují: v Praze 5, 6 a 8, které nový systém zavedly, výrazně klesla obsazenost parkovišť. „Ukazuje se, že tento způsob regulace funguje. Pro obyvatele je snadnější parkovat než v minulosti,“ zhodnotil Petr Horský z České parkovací asociace.

Ostatně to konstatují i samotní starostové. „Rozšíření zón se u nás projevilo pozitivně. Třeba v Kobylisích aktuálně ve všední dny parkuje až o 30 procent méně aut než před zpoplatněním,“ pochvaluje si starosta Prahy 8 Roman Petrus (ČSSD). V podobném duchu hovoří i starostové Prahy 5 a 6. Ondřej Kolář (TOP 09) ze šestky ovšem má i výhrady: „Nedostatek parkovacích míst u nás zóny řeší jen částečně. Bez zřízení nových záchytných parkovišť se z problémů nedostaneme.“

„Velká záchytná parkoviště na okrajích Prahy, navázaná na MHD, potřebujeme také,“ podotkl starosta pětky Pavel Richter (TOP 09). Tvrdá čísla hovoří takto: například v Praze 6 byla v roce 2011 průměrná obsazenost parkovišť přes 91 procent, letos klesla pod 70 procent. V roce 2011 šlo o data z dopravních průzkumů, teď o automatický monitoring.

Jenže řešení potřeb vlastních rezidentů, které pro radnice logicky představuje prioritu, není zdaleka řešením komplexním. Jinými slovy problém se přesunul do míst, kde ještě zóny zavedeny nebyly. A znevýhodněni nejsou jen přes-polní, ale také obyvatelé jiných částí Prahy. Ani ti nemají oprávnění v konkrétních zónách zaparkovat. Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek současně spatřuje výhodu v tom, že lidé začali více využívat MHD.

Budou karty dražší?

Podle Horského z České parkovací asociace data současně ukazují, že cena za parkování je ještě stále zbytečně nízká a rezidenční karty by se mohly ještě zdražit.

Vysvětluje to právě faktem, že v některých částech je karet vydáno více, než je parkovacích míst. Nicméně čerstvá statistika upřesňuje počet parkujících rezidentů údajně nepřevyšuje počet parkovacích stání.

Praha naposledy zlevnila roční poplatek pro podnikatele a pro rezidenty na druhé auto o pět tisíc korun. A náměstek Dolínek opakovaně ujistil, že magistrát ceny alespoň v dohledné době zvyšovat nehodlá.

Připomeňme, že od října se změnil systém parkovacích zón i v Praze 1 a 2, od února 2018 se změní v Praze 3 a 7. Přibude hlavně fialových zón, kde mohou parkovat jak rezidenti, tak i nerezidenti.

Infografika