Společnost Sekyra group vlastnící firmu Konsorcium Rohan, která za plochu o rozloze 200 000 metrů čtverečních zaplatila při výběrovém řízení 1,69 milardy korun, včera zveřejnila konkrétnější obrysy výstavby. Investice se vyšplhají na 15 miliard korun.

Zelené centrum

V oblasti ostrova vzniknou z 55 procent byty, zbytek území pak zaberou kanceláře. „Rohanský ostrov vytvoří nové centrum Prahy 8. Bydlet by tu mělo 1200 až 1300 rodin. Pohybovat se tu ale bude až 10 nebo 15 tisíc lidí denně,“ odhadl výkonný ředitel pro development Leoš Anderle. V nových plánech na rozvoj území se počítá i s obnovou zasypaného ramene Vltavy, oblast by se tak po osmi desetiletích znovu stala skutečným ostrovem.

„Rohanský ostrov jako zelené centrum Prahy představuje z hlediska polohy i rozsahu jedinečnou inbestiční příležitost. Je největším multifunkčním projektem v sousedství historického centra hlavního města,“ řekl předseda představenstva Sekyra Group Real Estate Luděk Sekyra.

Nové mosty

Nábřeží Karlína a Libně spojí s ostrovem hned několik mostů. Na jejich designu by se měli podílet přední domácí i zahraniční architekti. „Uvažujeme rovněž o tom, že jeden z menších ostrovů vůbec nepřemostíme a vznikne tu rezervace, kam nebudou mít Pražané přístup a své útočiště tu najdou ohrožené druhy nebo vodní ptactvo,“ sdělil Anderle.

Na Rohanském ostrově plánují projektanti také řadu volnočasových aktivit včetně plaveckých bazénu, odkud se budou zájemci kochat pohledem na Pražský hrad.

Zatím bez školy

„Nebráníme se tomu, aby v lokalitě vyrostla nová radnice nebo dům, který by byl něčím prestižní. Vytypováno je na něj už několik míst. Prostor na základní nebo mateřskou školu není sice v územním plánu zakreslen, ale pokud tu bude požadavek na jeho stavbu, tak ho postavíme,“ doplnil Sekyra. Podle něj je vše závislé rovněž na demografickém průzkumu a sociologické studii.

Rohanské centrum nabídne u Libeňského mostu zástavbu s parkem a část u Karlína zase naváže na blokovou strukturu čtvrti.

Problémy s dopravou

Plány společnosti kritizují zastupitelé Strany zelených osmé městské části. Těm se nelíbí, že projekt dostatečně neřeší dopravní obslužnost nově zastavěného území veřejnou dopravou.

„Stanice metra Invalidovna je od ostrova poměrně daleko, stejně je na tom i tramvajová trať v Sokolovské ulici. Nově vybudovaná komunikace Rohanské nábřežímá sjezdy do budoucí uliční sítě i cyklostezku, ale na autobusové zastávky se zapomnělo,“ vyjádřil obavy zastupitel Petr Vilgus (SZ).

Za rok a půl

Ostrov sloužil v minulosti i jako skládka pro materiál z výkopů metra, rekultivace začala na konci 90. let. V roce 2002 jej zasáhla povodeň a následná protipovodňová opatření stála 650 milionů.

S výstavbou se nezačne hned. Vedle vlastního stavebního a územního řízení bude developer zpracovávat ještě realizační studii projektu. "Pokud nebudou významnější odvolání, základní kámen položíme řádově za 18 měsíců,“ uzavřel Anderle.