VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ringhofferovy vagónky užívali obyčejní lidé i císař

Praha- Výrobky ze smíchovské továrny, kterou v polovině 19. století založil podnikatel František Ringhoffer, dobře znají nejen obyvatelé Prahy a dalších českých měst. Osobní i nákladní vagony z její produkce jezdily po kolejích v celém habsburském mocnářství a tramvaje z někdejší "Ringhofferky" utvářely podobu ulic v desítkách měst po celém východním bloku. Dnes však slávu továrny, která se začala stavět 21. února 1852, připomínají hlavně fotografie a pár zachovalých zdí.

20.2.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační snímekFoto: Foto Deník

Zakladatel továrny, druhý nositel jména František v rodu řemeslníků a později průmyslníku původem z Uher, nejprve převzal po svém otci Josefovi kotlářský podnik na pražském Starém Městě. Firmu, jež prosperovala zejména díky výrobě zařízení pro pivovary, zprvu přestěhoval do blízkosti dnešního Václavského náměstí, ani tam ale neměl dostatek místa pro další růst. Nakonec proto zamířil na druhou stranu Vltavy, kde již od půlky 18. století vyrůstaly nejrůznější manufaktury.

František Ringhoffer, který během učednických let nahlédl do fungování továren v Belgii, Německu, Francii nebo Anglii, vsadil prozíravě na rodící se železnici. Ta přitom byla v polovině 19. století v rakouském císařství v plenkách, například do Prahy se koleje Severní státní dráhy z Olomouce dostaly teprve roku 1845. Ringhofferova volba se ale vyplatila. Podnik, který vyrostl během pouhých dvou let na místě bývalých vinohradů, opustil již v dubnu 1854 první nákladní vagon.

Nejsilnější podník Rakouska-Uherska

A to byl jen začátek. Od 60. let 19. století továrna vyráběla i osobní vozy a postupně se z ní stal nejsilnější podnik svého druhu v tehdy již Rakousku-Uhersku. Ringhofferův závod se přitom musel dlouho vypořádávat s hendikepem v podobě neexistujícího napojení na železniční síť - všechny vagony tahaly koňské povozy na dnešní Masarykovo nádraží. A to přes Karlův most, protože, jak se ukázalo, novější most Františka Josefa I. (dnes na jeho místě stojí most Legií) tak těžké náklady neunesl.

Změnu přineslo až více než 15 let po otevření továrny její napojení na kolejiště Smíchovského nádraží a dále na železniční síť. To už měl Ringhofferův podnik v nabídce i tak prestižní produkt jako byly salónní vozy. V roce 1891 továrna vyrobila zvláštní soupravu pro Františka Josefa I. a o dvě dekády později i pro arcivévodu Františka Ferdinanda d'Este. Za první republiky pak smíchovská továrna dodala také salonní vagon pro prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka.

Již od roku 1876 vyráběla firma Ringhoffer také vozy pro pražskou koněspřežnou tramvaj a později i pro její elektrickou nástupkyni. A časem se smíchovská továrna, kterou po smrti Františka Ringhoffera (v roce 1872 povýšeného do šlechtického stavu) až do znárodnění řídili jeho potomci, stala takřka výhradním dodavatelem pražských "elektrik"; vyrobila ale také vozy petřínské lanovky. O továrnu Ringhofferovi, kteří po roce 1939 získali německé občanství, přišli v březnu 1946.

Podnik sepřejmenoval na "Tatru"

Do začátku 60. let pak nesl podnik jméno Tatra - Ringhofferům patřila také kopřivnická automobilka, ale třeba i velkopopovický pivovar - a výrobní program se příliš nezměnil. Na Smíchově se tak i nadále vyráběly vagony, tramvaje nebo trolejbusy. V roce 1963 se pak vagónka připojila ke koncernu ČKD, což kromě změny jména přineslo i konec výroby železničních vozů a továrna se - až na výjimečnou spolupráci při výrobě motorových lokomotiv - plně specializovala na produkci tramvají.

A modely řady T, které se vyráběly od roku 1952, se staly nejrozšířenějšími vozy elektrické dráhy na světě. Celkem jich včetně odvozených modelů během půlstoletí vzniklo téměř 25.000 kusů a vyvážely se prakticky do celého východního bloku. Zejména vozy T3 (vyráběly se v letech 1961 až 1997) se staly tramvajovou ikonou a jejich elegantní design již mnoho let spoluutváří podobu veřejného prostoru Prahy, Brna, Bratislavy, Sarajeva, ale i Moskvy nebo Vladikavkazu.

Smíchovský tovární areál, který jeden a půl století utvářel genia loci Smíchova a pomohl mu k nebývalému rozmachu, ale padl za oběť rozšiřování Prahy i změnám po roce 1989. Již v 80. letech se připravovalo přemístění výroby do nového závodu na Zličíně, kde se pak do roku 1999 tramvaje pod značkou ČKD vyráběly. Původní areál se za přihlížení památkářů zmenšoval a chátral, až zbylo jen torzo. Dnes už továrnu připomíná jen část zdi zakomponovaná do fasády obchodního centra.

Autor: ČTK

20.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Administrativa - Administrativa Úředník ve skladu 8 000 Kč Úředníci ve skladech Administrativa skladu OZP. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 8000 kč, mzda max. 8000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pozice je určena výhradně poživatelům invalidního důchodu (1. až 3.stupeň)., , KONT.:Zašlete životopis na email: kariera@verkon.cz, paní Kostrounovou - tel.: 777 913 043, , Pracovní náplň:Tisk dodacích listů. Zapisování dat do počítače. Příprava podkladů pro dopravce. Administrativní práce, Požadujeme: Zodpovědný přístup a spolehlivost. Nekonfliktnost, Nabízíme: Zázemí stabilní firmy. Pracovní smlouvu na dobu neurčitou. Práci pouze ve všední dny, Stravenky. Pracoviště: Verkon s.r.o. - 004, K Žižkovu, č.p. 640, 190 00 Praha 9. Informace: Radka Kostrounová, +420 284 810 775,777 913 043. Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 13 700 Kč Všeobecní administrativní pracovníci Všeobecní administrativní pracovník. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13700 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Místo výkonu práce: Opletalova č.p. 1603/57, Nové Město, 110 00 Praha 1, Kontaktní osoba: Dobrova Marina Ing., tel.: +420 773 745 172, e-mail: dobrova.marina@gmail.com, , Práce v kanceláři a mimo ní, a to je v příslušných úřadech, a různých finančních institucích, práce spojená s častými pracovními cestami do Ruska, proto je velmi žádaná víza do Ruska nebo pas. , Jazykové znalosti - aktivní angličtina, ruština, pasivní čeština.. Pracoviště: Vonlanthen global conferences & summit s.r.o., Opletalova, č.p. 1603, 110 00 Praha 1. Informace: Marina Dobrova, +420 773 745 172. Doprava a logistika - Obchodní firma přijmeme skladníka 20 000 Kč Obchodní firma přijme skladníka na HPP práce s VZV obor elektro vítán práce v menším kolektivu.Pracobní doba po-čt 7-16 hod. v pátek 7-14 hod. Soboty a neděle volné. Zájemci pošlete životopis na mail nebo telefonujte 261213219-20. Řemeslné práce - Zaučíme – práce v interiérech 25 000 Kč Zaučíme 25-35 Přijmeme a zaučíme na dekorativní stěrkování stěn a podlah v interiéru. ŘP vítán, práce na HPP po Praze a okolí. Mzda dle odvedené práce a času 25.000-35.000 Kč čistého. Nástup možný hned. Více info ve firmě "AB Parket", Soběslavská 9, Praha 3 - Vinohrady, 130 00 nebo na telefonu viz kontakt níže

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nemocnice Na Bulovce.
15

Nový šéf Bulovky chce po skandálu revidovat smlouvy, přerušil i tendr na úklid

Letiště Václava Havla.
3 14

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Poklidná zahrada nedaleko Hradu. Ukrývá umělecká díla i kašnu s čápem

Ruch Hradčanského náměstí. Turisté. Blesky fotoaparátů. Přijde vám nemožné najít v blízkosti Pražského hradu místo k odpočinku? Navštivte nepříliš známou zahradu Šternberského paláce. Malá, ale romantická oáza klidu skýtá útočiště nejen všem, co si chtějí vyčistit hlavu, ale i umělcům. Najdete v ní třeba díla českých sochařů z 20. století.

Mohl mít nebezpečné chemikálie. Muže odvezla zásahová jednotka na psychiatrii

/FOTOGALERIE/ Ve čtvrtek večer zažili obyvatelé části pražského Slivence dramatické chvíle. Policie kvůli psychicky narušenému muži zaktivizovala vyjednavače, zásahovou jednotku, hasiče, psa pyrotechniků i plynaře. Na počátku velké akce bylo podezření, že muž má doma nebezepčné chemikálie. Navíc podle policie napadal sousedy.

Chemie na škole nebývá oblíbená. I tak Češi slaví historický úspěch na olympiádě

Historický úspěch české reprezentace… Kdyby to tak mohl být začátek zprávy ve sportovní rubrice. Ale tato informace oslavuje šikovné české vědce. Na jubilejním padesátém ročníku Mezinárodní chemické olympiády Česko obsadilo čtvrtou příčku v žebříčku národů.

Jak jsme žili v Československu. Staré Město a Josefov

Pražský deník přináší nový cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden pozveme čtenáře do novodobé historie jednotlivých pražských čtvrtí. Na procházku po významných momentech let 1918 až 1992. Tentokrát zveme na Staré Město.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT