Počet řidičů překračujících povolenou rychlost v metropoli rychle roste. V květnu řidiči vytvořili dokonce absolutní rekord v této „disciplíně“. Podle právě zveřejněné statistiky pražské městské policie spáchalo v minulém měsíci na šestnácti radarem a kamerami sledovaných úsecích přestupek proti povolené rychlosti 1 286 036 řidičů, což je v přepočtu 41,5 tisíce přestupků každý den. Ve srovnání s dubnem se jedná o nárůst o 8,6 tisíce přestupků. Pokud by byl každý řidič pokutován v průměru tisícikorunou, pak by do městské pokladny za tyto květnové přestupky přibylo 1,3 miliardy korun.

„Je to významná částka. Za ty peníze bychom postavili na klíč půl kilometru metra nebo šest set dvoupokojových bytů první kategorie,“ názorně vyčíslil, co by šlo za vybrané pokuty pořídit, mluvčí Metrostavu František Polák. Jenže podle dopravního experta a bývalého šéfa středočeské dopravní policie Stanislava Humla se zmíněná více než miliarda korun v pražské pokladně neobjeví.

„Řidiči vědí, jak radary, kamery, strážníky i úředníky magistrátu obelstít. Jedou tak, aby jim nebylo vidět do tváře. Mohou sklopit třeba stínítko. Pak stačí, aby úředníkům řekli, že za volantem byla osoba jim blízká a platit nemusí. Prostě naši řidiči jsou už na tyto situace vyškolení,“ zdůraznil Huml.

„Roste počet řidičů, kteří si při průjezdu sledovaných míst zakryjí obličej nebo mají znečitelněnou registrační značku,“ potvrdil expertovy závěry náměstek ředitele pražské městské policie Ludvík Klema. Připustil, že všichni přestupkáři postiženi nejsou, protože se dokáží přestupkovému řízení úspěšně vyhýbat do vypršení roční promlčecí lhůty. „Předkládají omluvy o tom, že v termínu, na který byli předvoláni k projednání přestupku, byli v zahraničí, na služební cestě nebo nemocni,“ řekl o metodách řidičů Klema.

Tolerance v měření

Klema upozornil, že z celkového počtu radarem a kamerami zdokumentovaných řidičů, kteří překročili povolenou rychlost, je za přestupek pokutováno okolo 20 procent řidičů. „Je to dáno tolerancí k těm, co povolenou rychlost překročí o tři kilometry. Naše radary jsou navíc nastaveny s desetikilometrovou tolerancí. Proto rozlišujeme technické překročení rychlosti v jejím rámci, je daná zákonem. Za tímto prahem pak jde o přestupky, které řešíme my a magistrátní odbor dopravních přestupků,“ vysvětlil Klema.

Uvedl, že kromě zmíněných 16 míst působí v Praze ještě 22 mobilních radarů, které střídavě sledují sto dopravně nejrizikovějších míst. „Pachatelé dopravního přestupku jsou v případě mobilních radarů okamžitě stavěni a pokutováni,“ řekl. Náměstek pražského primátora Rudolf Blažek spatřuje nástroj proti lstivosti řidičů v novele zákona o přestupcích. Prosazuje, aby řidiči byli za svůj vůz objektivně odpovědni. „To znamená, že by zodpovídali i za přestupky, které za volantem jejich vozu spáchal někdo jiný. Pokud by neprozradili jméno pravého viníka,“ objasnil Klema záměr náměstka primátora