„Chci v první řadě poděkovat všem řidičům, protože první dny opatření, které bývají nejhorší, zvláště v listopadu, kdy sedá do aut po létě nejvíce lidí, situaci v Praze ztížily, ale nezpůsobily kolaps,“ uvedl ve středeční tiskové zprávě primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) s tím, že na Malé Straně - kde se kvůli kolonám aut zpožďovaly tramvaje - se zvýšila plynulost dopravy.

„Na hlavních objízdných trasách v tunelu Blanka a na magistrále byl podobný provoz jako obvykle. Do míst se v případě potřeby lépe dostanou sanitky nebo hasiči,“ dodal radní Scheinherr, který o prodloužení dopravního opatření informoval rovněž dotčené městské části.

Dopravní podnik hlavního města (DPP) nyní o to požádal z technologických důvodů probíhající rekonstrukce na Smetanově nábřeží. Podle magistrátu bude DPP zároveň měřit plynulost jízd tramvají, které se od čtvrtka na Smetanovo nábřeží vrátily.

Mohlo by to tak zůstat i nadále? 

„Podloubí u Karlových lázní je dopravně extrémně vytížené, projíždí skrz něj tři klíčové tramvajové linky, a získaná data budou velmi cenná pro plánování dopravy v Praze. Prosím řidiče ještě o dva dny navíc. Zároveň tyto dny využijeme k měření plynulosti dopravy na objízdných trasách,“ dodal Adam Scheinherr. 

Na jeho facebookové stránce se v diskuzích vesměs objevovaly pochvalné reakce. „Mohlo by to tak zůstat i nadále?“ ptají se obyvatelé Prahy 1 s tím, že je teď na Malé Straně krásný klid. Jiní si stěžují, že první dny zákaz někteří řidiči nerespektovali. Pár lidí naopak Scheinherra kritizuje.

Měření kvality ozvduší

V pátek oznámil magistrát, že na základě koaliční dohody primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) a náměstků Adama Scheinherra (Praha sobě) a Petra Hlubučka (Spojené síly pro Prahu/STAN) se prodlouží současný dopravní režim na Smetanově nábřeží a na Malé Straně až do 17. listopadu.

„Zklidnění dopravy v centrech měst je trendem moderních metropolí, který bere ohled na potřeby místních obyvatel a zlepšuje kvalitu ovzduší. Pokud jde o zamezení průjezdu nerezidentům Malou Stranou, tak o tom se uvažovalo již v souvislosti s otevřením Blanky. Bohužel se to zatím nestalo. Krok má ale svoji logiku, protože existuje objízdná trasa,“ uvedl v tiskové zprávě primátor Hřib.

„Je pro mne klíčové, že dosavadní měření ukazují, že opatření zatím nepřineslo žádné nové komplikace v ostatních částech Prahy, navíc trasou jezdí načas devadesát procent tramvají, v nichž dříve Pražané stáli v kolonách,“ dodal Scheinherr, který má v radě na starosti dopravu.

Magistrát využije čas bez aut na obou březích Vltavy v centru metropole kromě sběru dat také k měření kvality ovzduší. „Tato data by nám měla jednoznačně prokázat, že regulace dopravy zavedením mýta pro vysokoemisní vozidla je účinný nástroj pro zlepšení kvality vzduchu v Praze. Kvalita vzduchu v centru Prahy je druhá nejhorší v republice a má zásadní vliv na nemocnost Pražanů,“ tvrdí Hlubuček, jehož resortem je životní prostředí.