Kam pohlédnout dříve? Tak tuto otázku si v těchto dnech musejí klást asi všichni řidiči v Praze. Zdejší silnice se totiž přes prosinec proměnily v malý tankodrom.

Když pak člověk jede ve špičce do práce, neví co dřív sledovat, jestli semafory, ostatní auta, chodce, MHD nebo výtluky ve vozovce.

Díry jsou na silnicích po celé Praze, v Hloubětíně, v Břevnově, na Proseku, na Jarově, ve Štěrboholech, zkrátka všude. „Na některých místech jsou navíc tak veliké, že není, kam uhnout, a musíte do díry vjet. Tak se mi to stalo například v Hloubětíně. Když v druhém pruhu jelo další auto, nemohl jsem se uhnout a vjel do výtluku, ani nechci odhadovat, jak utrpěl tlumič a kolo,“ rozčiloval se řidič z povolání Vlastimil Jandač z Prahy 10.

Upozornil, že ještě horší je to ve tmě, kdy díry není možné včas zahlédnout.

Celou zimu

Jenže technická správa komunikací (TSK), která vozovky ve městě opravuje, nyní příliš zasáhnout nemůže. Díry budou v Praze po celou zimu a bude jich samozřejmě přibývat.

„Snažíme se výtluky opravovat průběžně, ale velmi záleží na počasí. Vzhledem ke klimatickým podmínkám, až na výjimky byly teploty po celý den pod nulou, opravujeme pouze havarijní záležitosti na páteřní síti,“ vysvětlil mluvčí TSK Tomáš Mrázek.

Připustil, že se díry objevují na celé komunikační síti s výjimkou nových nebo rekonstruovaných úseků. „K vytvoření výtluku totiž stačí malá spára, do které nateče voda a led následně povrch vozovky roztrhá. Používáme takzvanou studenou obalovanou směs, jedná se však o provizorní opravu,“ pokračoval.

Opravy až na jaře

Udělat definitivní opravu pomocí teplé obalované směsi, která se bez problémů spojí s okolním povrchem, v těchto klimatických podmínkách podle Mrázka nelze. Dostane se na ně tedy až v jarních měsících.

A bude to stát stovky milionů korun. „Loni jsme dostali mimořádnou dotaci cca 1,2 miliardy na údržbu komunikací,“ připomněl mluvčí TSK.

Špatný stav vozovek samozřejmě není jen v Praze, ale i v jejím okolí. Řidiči tak mohou často potkávat značky upozorňující na nerovnosti na vozovce, doplněné i příkaz ke snížení rychlosti. Výtluky jsou například na Strakonické, na částech Městského i Pražského okruhu u Jíloviště či Úval u Prahy.

Pokud někdo objeví nějaký nový veliký výtluk, může o něm informovat přímo dispečink technické správy komunikací (TSK). „Řidiči hojně využívají naše informační kanály, přes které nás mohou kontaktovat. Ať už telefonicky přímo na dispečink nebo přes naši webovou stránku www.tsk-praha.cz, kde je aplikace „hlášení poruch“. Nejlepší cesta, jak přesně upozornit na výtluk či jakoukoliv jinou závadu, je právě přes web,“ upozornil mluvčí TSK Tomáš Mrázek.

Kontaktujte správce

A jak se zachovat, když vjedete do výtluku, který je tak velký, že vám zničí auto tím, že například prorazíte plášť, nebo zničíte celé kolo?

„Důležité je, událost co možná nejlépe zdokumentovat. To znamená, udělat na místě fotografie a popřípadě si zajistit i svědky nehody. Poté se poškozený musí obrátit na správce vozovky, po kterém lze uplatnit náhradu škody,“ vysvětlil postup pojišťovací agent Bohumil Řepa.

Možné je také na místo zavolat policii, která událost zdokumentuje, ale to je vhodné spíše v případě větší škody. Náhradu je možné požadovat jen tehdy, pokud není výtluk viditelně označen, v opačném případě by se mu měl řidič vyhnout.