Předchozí
1 z 2
Další

Návrh zatím prošel pouze magistrátním výborem pro dopravu, ještě jej musí schválit městská rada. Avšak po medializaci musí Ropid lidem vysvětlovat, co konkrétně se změní a jak bude cestování autobusem po Praze vlastně vypadat. Podle webu Pražské integrované dopravy (PID) už funguje na území metropole v režimu „na znamení“ přesně 1409 zastávek, což je zhruba šedesát procent všech BUS zastávek.

„Pro nástup stačí viditelně stát na zastávce. Autobus musí zastavit, pokud v prostoru zastávky někdo je, nebo pokud tam již zastavil jiný autobus (za tím prvním autobusem by mohl být cestující čekající na jiný spoj). Před výstupem je potřeba zmáčknout tlačítko STOP, výstup s kočárkem, nebo tlačítko pro otevření dveří,“ vysvětluje nový systém ve vozech městské hromadné dopravy pražská firma.

Lidé čekající na autobusové zastávce. Ilustrační foto.
Autobusové zastávky budou od července jen na znamení, plánuje Praha

Na znamení
Přečtěte si otázky a odpovědi ohledně nového režimu autobusových zastávek v Praze - ZDE.

Magistrát si od této novinky slibuje úspory za palivo i za pracovní sílu, snížení hluku i zrychlení některých spojů. Podobný režim podle vedení hlavního města funguje už v jiných evropských metropolích a v Česku v Ústeckém kraji a Libereckém kraji nebo v Jihlavě. Navíc se týká pouze autobusů na území Prahy, zavedení tohoto opatření pro Středočeský kraj záleží na tamním organizátorovi MHD.

Na facebookové stránce PID má příspěvek k tomuto tématu za deset dní více než 350 komentářů. Organizátor dopravy většinu z nich vysvětluje přímo na sociální síti, ale na webu ještě pro jistotu shrnul nejdůležitější otázky a odpovědi. Redakce Pražského deníku některé z nich vybral a nabízí je v mírně upravené podobě čtenářům.

Autobusové nádraží Černý Most.
Konečně! Autobusové nádraží na Černém Mostě se dočká obnovy

Nebudou se dodržovat jízdní řády. Když projede autobus více zastávek, tak přijede třeba o pět minut dříve a všem ujede.

„Povinností řidičů je a bude hlídat si jízdní řád tak, aby neodjížděli ze zastávek dříve, než mají zadáno,“ odpovídá Ropid. Řidiči mohou klidně stát na zastávce „na znamení“ a vyčkat na přesný čas, i když nikdo nebude vystupovat ani nastupovat. „V případě různých mimořádností na trase, kolon a tedy zpožděného autobusu může naopak toto opatření pomoci k dohnání zpoždění a ke zlepšení dodržování jízdního řádu,“ věří Ropid s tím, že na základě dat z dispečinku může dojít k úpravě jízdních řádů, aby opravdu došlo k časové úspoře.

Autobus MHD před budou Letiště Václava Havla 19. listopadu v Praze.
Obří autobusy na letiště v Ruzyni nepojedou. Do tendru se nikdo nepřihlásil

Ve tmě/dešti/mlze mě řidič neuvidí a zastávku projede.

„Většina zastávek v Praze se nachází na osvětlených veřejných komunikacích a i v noci či za jinak zhoršené viditelnosti je tak do prostoru zastávky vidět. Řidiči jsou školeni na to, že pokud si nejsou bezpečně jisti, že se v zastávce nikdo nenachází, musejí přizpůsobit rychlost jízdy a opakovaně kontrolovat přítomnost potenciálních cestujících v zastávce. Pokud má cestující pochybnosti o tom, jestli jej řidič dokáže včas spatřit, je možné využít např. malé baterky, reflexních prvků či světla mobilního telefonu a řidiče upozornit,“ uvádí web PID.

Obavu některých cestujících, že je určitě řidič přehlédne v přístřešcích u autobusových zastávek, Ropid rovněž vyvrací. Reklamou jsou z obou stran podle něj zakryté pouze ty starší, nový desing na základě soutěže zadané Institutem plánování a rozvoje (IPR Praha) už velí mít průhlednou bočnici směrem k přijíždějícím autobusům.

Nehoda autobusu v pražských Hodkovičkách
Autobus při nehodě rozdrtil zaparkovaný automobil. Sedm lidí bylo zraněno

Nemůžu autobus doběhnout, když nebude v zastávce stavět.

„Nejčastější příčinou nehod s chodci v okolí zastávek, či pádů na chodnících je dobíhání prostředku hromadné dopravy. Základní poučkou v rámci BESIP bývá, že autobus se nedobíhá, na autobus se čeká. Určitě je nepříjemné, když nám autobus ujede, takže bychom se měli určitě vždy snažit být na zastávce včas. Pak vám autobus určitě neujede.“

Když je autobus přeplněný, nedostanu se k tlačítku.

Ropid předpokládá, že pokud bude některý autobus narvaný lidmi, na zastávkách bude logicky vystupovat více cestujících, a tak každý může o stisknutí tlačítka požádat někoho, kdo je blíže. Navíc se lze díky LCD displejům s výpisem trasy na výstup připravit.

Hybridní autobus Volvo 7900 LAH.
Praha začne testovat hybridní autobus, bude se dobíjet při brzdění

„Uvědomujeme si ale, že tato varianta není úplně komfortní, a proto se těmto situacím snažíme maximálně předcházet – jednak standardy kvality PID jsou předepsána pro všechna nově dodávaná vozidla tlačítka v dosahu každé řady sedadel i plošiny pro kočárky a invalidní vozíky, takže by se měly minimalizovat situace, kdy skutečně v dosahu nebude žádné tlačítko. Místa pro invalidy v bezbariérových spojích jsou tlačítky vybavena již zcela samozřejmě,“ vysvětluje Ropid.

Městská firma musela uklidnit část veřejnosti, která se bojí přenosu infekčních chorob při mačkání tlačítka STOP: „Čistotě vozidel včetně interiéru věnujeme speciální pozornost a nové standardy kvality nastavují limity ještě přísněji než dosud. Co se týká bakterií a mikrobů, prostory veřejné dopravy jsou podle vědeckých studií plně srovnatelné například s madly nebo bezpečnostními pásy ve vozidlech TAXI.“

Vizualizace stanice metra D.
Za co dopravní podnik v roce 2019 utratí? Nové koleje, autobusy i metro D

Jak se změna dotkne nevidomých a slabozrakých? Pro ně je to určitě stres navíc.

Několik výtek zaslali i nevidomí či slabozrací lidé, pro které se podle díky hlasovým sdělením o směru a číslu linky nic moc nemění. Jedna z nich však už teď podle vlastních slov ze zastávek na znamení „kvete“ a nyní dodala: „Myslím, že mi z těch vašich návrhů už definitivně hrábne.“ Podle ní totiž všichni slepci nedisponují vysílači VPN. Údajně ani není jednoduché nahmatat tlačítko pro výstup a ne vždy se setká s úspěchem žádost někoho ze spolucestujících. Řidič autobusu má každopádně povinnost zastavit tam, kde stojí nevidomý.

ČSAD Střední Čechy má první autobusy podle nových pravidel Ropidu.
Klimatizace, červená sedadla. Příměstské linky v Praze mají nové autobusy

Technologie ve vozech pražské MHD mají rovněž eliminovat případy, kdy cestující potřebuje „odpočítat“ zastávky, pokud jede do neznáma. Akustické hlášení by mělo být velmi spolehlivé, protože je v nových autobusech řízeno automaticky podle GPS. „Pouze u nejstarších vozidel má hlášení zastávek na starosti řidič,“ dodává Ropid.

Proč nemůžou být zastávky na znamení jen ve večerních hodinách, kdy jezdí méně lidí? Přes den to jenom otravuje a stejně se nic neušetří.

Spousta dotazů směřovala k tomu, proč nový režim Praha nezavede pouze mimo ranní a odpolední špičku - třeba v čase od 20:00 do 4:00. „Tuto variantu jsme zvažovali, ale cílem bylo vše sjednotit a ubrat poznámek v jízdním řádu. Kolem těch časů ráno a večer by pravděpodobně vznikla řada nejasností, kdy už je zastávka 'na znamení' a kdy ještě ne. Na zastávkách, kde se zastavuje pořád a jsou tam lidé, tak obecně sjednocení režimu nevadí. Nechceme, aby si cestující i řidiči museli hlídat čas a přemýšlet, jestli už odbila ta 'správná' hodina a jestli musí stisknout tlačítko či zastavit, nebo ne.“

Policisté odhalili přes dealera drog řidiče autobusu MHD, který se chystal jet pod vlivem pervitinu.
Zrychlete to, jedu do zoo. Policie odhalila řidiče autobusu, který bere pervitin