1/2

Návrh zatím prošel pouze magistrátním výborem pro dopravu, ještě jej musí schválit městská rada. Avšak po medializaci musí Ropid lidem vysvětlovat, co konkrétně se změní a jak bude cestování autobusem po Praze vlastně vypadat. Podle webu Pražské integrované dopravy (PID) už funguje na území metropole v režimu „na znamení“ přesně 1409 zastávek, což je zhruba šedesát procent všech BUS zastávek.

„Pro nástup stačí viditelně stát na zastávce. Autobus musí zastavit, pokud v prostoru zastávky někdo je, nebo pokud tam již zastavil jiný autobus (za tím prvním autobusem by mohl být cestující čekající na jiný spoj). Před výstupem je potřeba zmáčknout tlačítko STOP, výstup s kočárkem, nebo tlačítko pro otevření dveří,“ vysvětluje nový systém ve vozech městské hromadné dopravy pražská firma.

Na znamení
Přečtěte si otázky a odpovědi ohledně nového režimu autobusových zastávek v Praze - ZDE.

Magistrát si od této novinky slibuje úspory za palivo i za pracovní sílu, snížení hluku i zrychlení některých spojů. Podobný režim podle vedení hlavního města funguje už v jiných evropských metropolích a v Česku v Ústeckém kraji a Libereckém kraji nebo v Jihlavě. Navíc se týká pouze autobusů na území Prahy, zavedení tohoto opatření pro Středočeský kraj záleží na tamním organizátorovi MHD.

Na facebookové stránce PID má příspěvek k tomuto tématu za deset dní více než 350 komentářů. Organizátor dopravy většinu z nich vysvětluje přímo na sociální síti, ale na webu ještě pro jistotu shrnul nejdůležitější otázky a odpovědi. Redakce Pražského deníku některé z nich vybral a nabízí je v mírně upravené podobě čtenářům.

Nebudou se dodržovat jízdní řády. Když projede autobus více zastávek, tak přijede třeba o pět minut dříve a všem ujede.

„Povinností řidičů je a bude hlídat si jízdní řád tak, aby neodjížděli ze zastávek dříve, než mají zadáno,“ odpovídá Ropid. Řidiči mohou klidně stát na zastávce „na znamení“ a vyčkat na přesný čas, i když nikdo nebude vystupovat ani nastupovat. „V případě různých mimořádností na trase, kolon a tedy zpožděného autobusu může naopak toto opatření pomoci k dohnání zpoždění a ke zlepšení dodržování jízdního řádu,“ věří Ropid s tím, že na základě dat z dispečinku může dojít k úpravě jízdních řádů, aby opravdu došlo k časové úspoře.

Ve tmě/dešti/mlze mě řidič neuvidí a zastávku projede.

„Většina zastávek v Praze se nachází na osvětlených veřejných komunikacích a i v noci či za jinak zhoršené viditelnosti je tak do prostoru zastávky vidět. Řidiči jsou školeni na to, že pokud si nejsou bezpečně jisti, že se v zastávce nikdo nenachází, musejí přizpůsobit rychlost jízdy a opakovaně kontrolovat přítomnost potenciálních cestujících v zastávce. Pokud má cestující pochybnosti o tom, jestli jej řidič dokáže včas spatřit, je možné využít např. malé baterky, reflexních prvků či světla mobilního telefonu a řidiče upozornit,“ uvádí web PID.

Obavu některých cestujících, že je určitě řidič přehlédne v přístřešcích u autobusových zastávek, Ropid rovněž vyvrací. Reklamou jsou z obou stran podle něj zakryté pouze ty starší, nový desing na základě soutěže zadané Institutem plánování a rozvoje (IPR Praha) už velí mít průhlednou bočnici směrem k přijíždějícím autobusům.

arrow_left Předchozí
1/2
Další arrow_right