„Byli jsme nuceni v některých restauracích zavést vybírání poplatku. Naše toalety nejsou veřejné záchodky a musí sloužit našim hostům,“ řekla mluvčí společnosti McDonald’s Drahomíra Jiráková. Podle ní počet uživatelů WC v některých provozovnách několikanásobně převýšil počet zákazníků. Opatření zavádějí i jiné restaurace. V praxi to dělají tak, že zákazníky pouštějí na toalety po zakoupení kuponu, který se jim posléze při placení za jídlo odečte z ceny.

Jděte jinam

Mnozí zákazníci se ale tímto postupem cítí dotčeni. V restauraci si totiž zaplatí za jídlo a požadují také adekvátní služby. „Je to naprosto skandální. Vůbec jsem si nevšimla, že se zde za toalety platí. Jídlo jsem si již koupila a snědla, stvrzenku od něj nemám. Co teď mám dělat s kuponem? Odložit si jej na další návštěvu? Tento postup mi přijde nesmyslný,“ zlobila se Petra Hanousková v restauraci na I. P. Pavlova.

Takový postup není správný ani podle právničky Kláry Přikrylové ze Sdružení pro ochranu spotřebitele. „Podle našeho názoru by měly mít restaurace toalety zpřístupněny pro své zákazníky zdarma. WC by mělo být v ceně konzumace. Zmiňuje se o tom i směrnice Evropské unie,“ zdůrazňuje Přikrylová. V České republice ale neexistuje zákon, který by tuto směrnici zakotvil do našeho právního systému.

Mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Flédová tvrdí, že pokud provozovatel splní náležité podmínky, je zpoplatnění toalet v pořádku. Podle zákona musí WC spravovat smluvní firma a zákazník by měl být obeznámen s tím, že je služba za poplatek. Pro lidi, kterým se nechce za použití toalet platit, má Flédová jednoduchou radu. „Buď budou podmínky akceptovat, nebo si najdou jinou restauraci.“

Ne všechny restaurace ale volí striktní postup. „Stává se, že sem lidé přijdou jenom na toaletu. Jednoduše je necháme, ať si poslouží. Kdybych byl někde na dovolené, tak mi také padne vhod, když si můžu bez problémů odskočit,“ řekl Deníku vedoucí restaurace UVejvodů v centru města.