Nové cyklostezky v Praze. Infografika.Vedení města se ovšem nechce soustředit jen na budování nových cest, rádo by jezdce na kolech také lépe zapojilo mezi ostatní řidiče a zlepšilo pro ně podmínky. Počet cyklistů v Praze totiž v posledních letech roste. Jen kolem nainstalovaných sčítačů jich loni metropolí projely rekordní čtyři miliony. „Cyklistika má v pražské dopravě nezastupitelné místo,“ myslí si primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). I proto se magistrát letos pustí hned do pěti velkých cyklistických projektů.

Město chce dostavět Prostřední cestu v Kolodějích o délce 1,36 kilometru a dokončit vodní prostup Rokytka v délce 230 metrů, kde se buduje lávka a napojení na komunikaci. To usnadní průjezd páteřní trasy A26 a dalších tras od Vltavy až po Dolní Počernice.

Dokončena má být také druhá etapa chybějícího úseku Zbraslav – Jarov 2 v délce 520 metrů, stezková úprava trasy Cholupice – Dolní Břežany v délce 1,4 kilometru a Suchdolská – V Sedlci v délce 280 metrů.

Stojanů není stále dost

Na různých místech po městě přibudou také cyklostojany. Magistrát zatím ve spolupráci s Technickou správou komunikací (TSK) vytipovává vhodná místa pro jejich realizaci.

Loni jich bylo nainstalováno téměř tři sta. Celkem jich je po Praze 3594 a vejde se do nich více než sedm tisíc kol. I tak jich je ovšem v metropoli velký nedostatek. Zároveň se na dalších úsecích ulic objeví nové cyklopruhy.

Kolárny s pumpičkou a nářadím

Další z plánovaných akcí je zahájení pilotního projektu KOLárna. „Praha nyní pracuje na vývoji koláren, což budou zastřešené dvoupatrové stojany pro desítky kol, kapacita se bude odvíjet podle poptávky v dané lokalitě,“ vysvětlil Jaroslav Mach, vedoucí magistrátního oddělení rozvoje dopravy. Odemykat se budou pomocí čipové karty, k dispozici zde bude i pumpička a základní nářadí pro servis.

Nové funkce nabídne i aplikace Na kole Prahou, která funguje druhým rokem. „Byla tak úspěšná, že ji rozšíříme na Středočeský kraj, pravděpodobně od příštího roku,“ oznámila specialistka na rozvoj dopravy magistrátu Sylva Švihelová s tím, že za aplikaci za minulý rok začalo používat dalších deset tisíc nových uživatelů. Mobil s aplikací je možné si dát na řídítka, na cyklistu mluví stejně jako navigace a dají se přes ni sdílet komunitní hlášení.

Pro čerpání financí na podporu cyklodopravy chce hlavní město v dalších letech nově využít také prostředky Státního fondu dopravní infrastruktury Ministerstva dopravy. „V minulých letech se získávaly prostředky jen z magistrátních peněz. Z tohoto balíčku se už deset let nečerpalo. V letošním roce se z něj čerpat nestihne, ale připravujeme projekty na příští roky,“ vysvětlil Scheinherr.

Nový koordinátor

Magistrát v úterý představil také nového koordinátora pro cyklodopravu, jímž je Pavel Polák. Jeho úkolem bude především dohlížet na čerpání finančních prostředků a jednat o realizaci staveb a integraci cyklistů. „Mnohem důležitější než cyklostezky je integrace cyklistů do městské dopravy, ta je rychlejší, může trvat i rok či půl roku především díky rekonstrukci ulic. Ve městě je kolo dopravní prostředek a ne sport,“ řekl Polák Pražskému deníku.

Se zapojením cyklistů se počítá i v rámci probíhajících a plánovaných oprav komunikací, jako je Vinohradská třída, Legerova, Koněvova, Karlovo či Václavské náměstí. „Cyklostezek vždycky bude jen zlomek kilometrů městských komunikací. Naším úkolem je proto zlepšování podmínek pro cyklisty a zvýšení bezpečnosti cyklistiky v Praze na co největším území,“ dodal Scheinherr.