Stylová rekonstrukce příjezdu prvního československého prezidenta byla naplánována na pátek 21. a sobotu 22. prosince. Stejně jako před sto lety byly z jižních Čech do Prahy vypraveny dva speciální vlaky. První souprava s názvem „T. G. M.“, patřila výhradně Masarykovi, kterého ztvárnil známý herec Otakar Brousek. S prezidentem cestoval doprovod v dobových kostýmech a početná skupina legionářů. Druhý vlak byl vyhrazen veřejnosti a nesl název „100 let spolu“.

Cesta trvala dva dny

V pátek očekávalo příjezd prezidenta na nádraží v Českých Budějovicích několik set lidí. Na jeho počest tak jako v prosinci 1918 zazněly i čestné salvy. V doprovodu legionářů prezident projel kočárem Lannovou třídou až na náměstí, kde první etapa cesty slavnostně skončila.

V sobotu odpoledne potom dorazil prezident s celým doprovodem do Prahy na hlavní nádraží. Představitel prezidenta Masaryka se před nádražím setkal se zástupci historických spolků a ve Vrchlického sadech s veřejností. Opletalovou ulicí se pak vydal na Václavské náměstí k soše sv. Václava. Poté se ve Vrchlického sadech uskutečnilo divadelní představení Republika, takový krásný sen.

Vlaky se na trase předjížděly

Do čela expresu „T. G. M.“ se postavila rakouská parní lokomotiva 310.23 „Hrboun“, zapůjčená ze železničního muzea ve Strasshofu. Nejednalo se ale o původní stroj 310.52, který vezl vlak s TGM před 100 lety, jelikož ten se nedochoval. Typem ovšem lokomotiva odpovídala původnímu stroji.

Za lokomotivou byl řazen vůz přezdívaný „Pancéřák“ a dále Masarykův salonní vůz, salonní vůz Františka Ferdinanda d´Este, další dva „Pancéřáky“ a doprovodný vůz lokomotivy. Doprovodný expres „100 let spolu“ tvořily novější vozy soupravy Retro Ostravan a vlak vezla vícesystémová lokomotiva řady 380 s unikátním polepem k výročí 100 let republiky.

Tato souprava vyjela v pátek 21. prosince v ranních hodinách naproti vlaku T. G. M. a odpoledne i celý druhý den již hrála doprovodnou roli s možností svezení pro širokou veřejnost. Cestující z doprovodného vlaku „100 let spolu“ měli možnost přivítat Masarykův vlak a jeho doprovod na nádražích měst, kde se oba vlaky, k velké radosti milovníků železnice, v průběhu celé své cesty předjížděly.