Mikrofony nasměrované do ulice z obchodů do omrzení hlasitě omílají, jak zázračné a neuvěřitelné ceny mají jejich výrobky. V češtině, italštině, angličtině.

Podle nařízení z roku 2005 patří zvuk či obraz mezi komunikační média, která ale reklamu šířit nesmějí. Bankrot se chová, jakoby tato norma neexistovala. „S největší pravděpodobností nařízení porušuje,“ připustila kontrolorka živnostenského úřadu hlavního města Danka Makalová. „Povedu to v patrnosti a vyšleme tam kontrolu. Zatím jsme ale nedostali od nikoho podnět,“ dodala Makalová. O způsobech vábení potenciálních kupujících na levné zboží ale věděla z vlastní zkušenosti.

„Je to k neposlouchání, nechápu, jak to může někdo dovolit. Čekám deset minut na tramvaj a pořád slyším do zblbnutí to samé,“ stěžovala si Marcela Žilková na tramvajové stanici ve Spálené ulici. „To nařídil majitel. My za to nemůžeme,“ řekla lámanou češtinou vedoucí prodejny na dotaz, proč mají reproduktory nasměrované do ulice. Vlastníka obchodů Bankrot Vladimíra Rendeka z Teplic nebylo možné kvůli jeho nemoci kontaktovat.

Úřady zatím mlčí

Hlasitá reklama obtěžuje sice spoustu lidí, ale úřady zůstávají v klidu. Živnostenský odbor magistrátu tvrdí, že ze živnostenského hlediska je prý vše v pořádku. „Živnostenský zákon to neřeší,“ uvedla kontrolorka Venuška Jandová.

Živnostenský úřad ale už na reklamu tohoto obchodu stížnost obdržel, týkala se však jejího obsahu. Postoupil ji krajským kolegům v Ústí nad Labem, kam firma teplického podnikatele územně spadá.

Posvítit si na vytrubování reklamy přímo do uší Pražanů čekajících na tramvaj chce i městský hygienik Vladimír Poslanecký. Moc si od toho ale neslibuje. Předpokládá, že hluk nebude přesahovat únosnou mez.