Kdo seve středuráno vypravil na pracoviště registru řidičů a registru vozidel magistrátního odboru dopravně správních agend ve Škodově paláci v Jungmannově ulici, tenměl smůlu.

Kvůli technické poruše spadl celý počítačový systém a od devíti ráno do jedné hodiny odpoledne byl provoz pracoviště přerušen.

Problém vznikl na ministerstvu

Problémy ale nemělo jen pracoviště v Jungmannově ulici. Na hodinu až hodinu a půl postihl výpadek i další pracoviště odboru dopravně správních agend Magistrátu hl. města Prahy a nejen je. Problémy měla podobná pracoviště po celé republice. Stalo se tak v době, kdy úřady zažívají enormní nápor občanů před koncem roku a výpadek situaci výrazně zhoršil.

„Systém spravuje ministerstvo vnitra, celý problém tedy vznikl tam,“ řekl mluvčí pražského magistrátu Jiří Wolf. Společně s výpadkem systému byla na pracovišti v Jungmannově ulici vynulována pořadová čísla v registru a tak lidem, kteří si hned ráno číslo vyzvedli, bylo na nic. Po obnovení činnosti úřadu se pořadí čekajících lidí počítalo znovu od začátku.

Registr v permanentním obležení

Nejvíce se výpadek dotkl lidí čekajících na vyřízení záležitostí registru ve Stodůlkách, na Bohdalci, ve Vysočanech a na Jarově. Zde výpadek systému ještě zhoršil již tak špatnou situaci, kdy jsou registry vozidel před koncem roku v permanentním obležení.

Jak jsme již informovali, od začátku ledna budou ti, jejichž automobil je v registru vozidel, ale vlastník za něj neplatí povinné ručení, platit 50 až 70 korun denně do fondu České kanceláře pojistitelů. Mnozí lidé, kteří již auto dávno prodali nebo nechali sešrotovat, ale zároveň nenechali auto vymazat z registru, se nyní na poslední chvíli snaží o vyškrtnutí automobilu z registru.

Další lidé se snaží ještě před začátkem nového roku o přepsání vlastníka vozu, dříve než začne platit nařízení o placení ekologické daně, kterou budou muset zaplatit noví vlastníci „neekologických“ automobilů. Od ledna totiž například ten, kdo si koupí starou Škodu 120, vyrobenou před rokem 1991, zaplatí 10 000 Kč, tedy více než je cena auta které kupuje.

Pracoviště registru motorových vozidel tedy zažívají enormní nápor lidí. „Ráno sem přišla manželka pro jistotu už hodinu před otevírací dobou, aby na nás přišla ještě dnes řada. Pořadové lístky byly pryč již během deseti minut provozu,“ stěžuje si Ludvík Pádil, který čekal na pracovišti registru v Praze na Jarově.

Pracovní doba zůstává stejná

Přestože úřady praskají ve švech, úřední hodiny se nebudou rozšiřovat. Ředitel odboru dopravně správních agend pražského magistrátu Josef Mihálik se k problému nemohl vyjádřit, jelikož je na dovolené v Německu. Jeho podřízení odkázali redaktory Deníku na tiskového mluvčího magistrátu Jiřího Wolfa, který odbor hájí: „V těchto dnech odbavujeme 1600 až 1700 lidí denně, což je téměř dvojnásobek obvyklého počtu.“

„Nic jsem netušil, teprve minulý týden jsem se o změnách dozvěděl od kamaráda, proč neběžela již před měsíci nějaká informační kampaň,“ rozčiloval se Libor Hrouška, čekající na Jarově několik hodin. „Případná informační kampaň ale není naše věc, tu měl rozjet ten, kdo daný zákon schválil,“ argumentuje Wolf.