Jakub Pour, ředitel EDUCAnet, ZŠ, SŠ a gymnázia na pražském Chodově
Paní učitelka poukazovala na nějaké poznatky, které ona získala. Rozebírala s dětmi danou situaci. Nedělala propagandu, ale vyjadřovala k problému svůj názor a nechala děti danou věc analyzovat. Bylo to necitlivé a nevhodné, ale zákoník práce je na její straně. Neporušila náplň své práce, přišla do práce, zapsala do třídnice a učila. Pokud se bude soudit, má velkou šanci soud vyhrát. Mohou ji propustit pro nadbytečnost, ale to jí musí dát odstupné. Udělal se z toho skandál, že ona obhajuje Rusko, na základě toho ji ale nemohou vyhodit. Je to nafouknutá bublina.
Pokud by mě děti přinesly nějakou nahrávku, pohovořil bych s učitelem a chtěl vědět, co bylo cílem té hodiny. Určitě bych ji nevyhodil, ale probral bych s ní tu situaci a analyzoval ji. To bych následně oznámil rodičům.
Tato témata se musí probírat citlivěji, někoho se to může dotýkat více a někoho méně. Třeba během covidu některým dětem zemřeli prarodiče na covid, bylo to pro ně stejně velmi citlivé téma. Bavili jsme se o tom s opatrností. Nyní jsme s dětmi rozebírali, co se na Ukrajině děje, ale nepouštěli jsme se do analýz.
Radko Sáblík, ředitel Smíchovské střední průmyslové škola a gymnázia
Role učitele je klíčová při formování názorů a postojů žáků a studentů. Ať chtějí, či nechtějí, jsou pro ně učitelé vzory, bohužel ne vždy kladné. V médiích popsaný přístup zmíněné paní učitelky je opravdu šokující a extremistický. Taková osoba opravdu nepatří za katedru. Demokracie má svá pravidla a není možné, aby někdo před žáky či studenty propagoval své extremistické názory. Jistě jde o výjimečný případ a mnozí budou obhajovat chování zmíněné učitelky svobodou projevu, ale i ta má svá pravidla a nelze propagovat extremismus, podporu vraždění lidí, podporu vedení nespravedlivé a útočné války.
S paní učitelkou bych se pokusil domluvit na okamžitém ukončení jejího pracovního poměru, a pokud by domluvu nepřijala, dal bych jí výpověď. V zájmu ochrany duševního zdraví studentů. Paní učitelce bych doporučil, aby případně hledala místo v Rusku, a klidně bych jí na letenku do Moskvy přispěl ze svého. Myslím si, že bych nebyl sám.
Dalibor Neckář, ředitel ZŠ Radlické
Je jasné, že učitel nemůže žákům předávat lži, konspirační teorie či se je pokoušet manipulovat. V obecné rovině názory a přesvědčení pedagogů do výuky nepatří. Učitelé mají debatu a diskusi moderovat a hledat pro a proti v obecné rovině.
Kauza ukazuje, že i mezi pedagogy jsou lidé, kteří podlehli dezinformacím a zjevným nepravdám. Do hodin a školy jako vzdělávací instituce toto nepatří. Podle některých právníků se uvedená učitelka mohla dopustit svým jednáním i trestného činu, je tedy dobře, že žáci na věc upozornili a vedení školy situaci řeší.
Postup vedení školy je podle mého názoru adekvátní a můj by byl asi velmi podobný, i když neznám všechny podrobnosti – předchozí působení oné paní učitelky, jestli šlo o opakované chování, nebo jen učitelský a lidský zkrat. Snažil bych se o dohodu tak, aby paní učitelka sama školu opustila a zvážil bych právní pomoc, pokud by situace došla k výpovědi ze strany školy. Obávám se, že tato kauza může skončit, z hlediska pracovního práva, u příslušných soudů.
Vlastimil Špinka, ředitel ZŠ Václava Havla Poděbrady
„Především jsem přesvědčen o tom, že žádného pedagoga s podobnými názory na naší škole nemáme. Komunikujeme spolu s učiteli to, o čem se s dětmi bavit, jakou formou a o takových věcech zkrátka mluvíme mezi sebou. Pokud by k něčemu takovému přece jen došlo, pak bych zvažoval konzultaci s právníkem. Taková věc není pouze odsouzeníhodná, ale je třeba také nalézt správný postup vůči takovému pedagogovi. Abychom tento problém neřešili nesprávnou a nelegální cestou.“
Jiří Cabrnoch, ředitel ZŠ Letců R.A.F. Nymburk
„Přiznám se, že příliš informací o té kauze nemám. Každopádně učitelé by měli dodržovat určitá pravidla demokratické výuky dětí. Osobně bych takovou situaci řešil nejprve zásadním pohovorem s takovým pedagogem. Zřejmě bych to neviděl na okamžité propuštění, ale následovaly by určitě například častější hospitace ve třídě na hodinách, ve kterých učí.“