Tonda zahájil svou práci v dubnu 2011, Adéla se k němu přidala o tři měsíce později. V průměru šestimetrové štíty razily souběžné tunely směrem z Vypichu. Zatímco Tonda cestu zdolával rychleji, Adéla ji zase zvládla bez dopravních příhod. Tondův postup do cíle se totiž v červenci zkomplikoval propadem vozovky v oblasti Evropské třídy.

Oběma štítům vyhovovala tvrdá půda, kterou se denně posunuli až o 24 metrů, zatímco v měkkých horninách měly práce více a postupovaly přibližně poloviční rychlostí.

Metro A jezdí už od roku 1978

Metro A, které bylo v prvním úseku otevřeno v roce 1978, by mělo vést v nové části své trasy přes stanice Červený Vrch (Bořislavka), Veleslavín a Petřiny do konečné v Motole. Do čtyř nových stanic by pražské cestující mělo „Áčko" začít dopravovat v roce 2014.

Dnešní ražby tunelů jsou násobně dokonalejší než ty první z 60. let, kdy se kvůli probourávání podzemních prostor nad trasou metra C musely podepírat budovy nad jeho trasou. Tonda s Adélou už poklesy budov nezpůsobují. Tunel razí s centimetrovou přesností.

Oba giganty pojmenovaly děti z motolské nemocnice, ke kterým také nová trasa povede. Nové čtyři stanice prodlouží stávající jedenáctikilo­metrové „Áčko" o více než 6,3 kilometrů. Prodloužení metra přijde město bez možných evropských dotací přibližně na 22,5 miliardy korun. Původně výše konečné ceny přitom měla být podle dopravního podniku o více než miliardu nižší.

close Tunel pro prodloužení linky A pražského metra je probourán. Dva obří razicí stroje prorazily 26. listopadu poslední úsek do stanice metra Dejvická. V průměru šestimetrové štíty razily dva souběžné tunely z Vypichu k Dejvické téměř dva roky. zoom_in

Tunel pro prodloužení linky A pražského metra je probourán. Dva obří razicí stroje prorazily 26. listopadu poslední úsek do stanice metra Dejvická. V průměru šestimetrové štíty razily dva souběžné tunely z Vypichu k Dejvické téměř dva roky. První soupravy metra by na nově vybudovanou trasu měly vyjet v roce 2014. Autor: ČTK

Moderní a přesná technologie

V průměru šestimetrové štíty razily souběžné tunely směrem z Vypichu. Tonda zahájil svou práci v dubnu 2011, Adéla se k němu přidala o tři měsíce později. Zatímco Tonda cestu zdolával rychleji, Adéla ji zase zvládla bez dopravních příhod. Tondův postup do cíle se totiž v červenci zkomplikoval a zbrzdil propadem vozovky v oblasti Evropské třídy. I v koncovce byl Tonda ale o několik minut nakonec rychlejší, Adéla tak udělala definitivní tečku za jejich společnou prací.

Dnešní ražby tunelů jsou násobně dokonalejší než ty první z 60. let, kdy se kvůli probourávání podzemních prostor nad první budovanou trasou metra C musely podepírat budovy. Tonda s Adélou už poklesy budov nezpůsobují a tunel razí s centimetrovou přesností. Oběma štítům vyhovovala tvrdá půda, kterou se denně posunuly až o 24 metrů. Naproti tomu v měkkých horninách měly práce více a postupovaly přibližně poloviční rychlostí.

Giganty pojmenovaly pacienti Kliniky dětské chirurgie Fakultní nemocnice Motol, ke které také nová trasa povede. Čtyři stanice prodlouží stávající jedenáctikilometrové „Áčko" o více než 6,3 kilometrů.

Částka za nové metro bude vyšší

Prodloužení metra přijde město bez možných evropských dotací přibližně na 22,5 miliardy korun. Původně výše konečné ceny přitom měla být podle dopravního podniku 19 miliard.

Metro A, které bylo v prvním úseku otevřeno v roce 1978, by mělo vést v nové části své trasy přes stanice Červený Vrch (Bořislavka), Veleslavín a Petřiny do konečné Motole. Do čtyř nových stanic by pražské cestující mělo „Áčko" začít dopravovat v roce 2014. Zda se ještě celkové náklady na stavbu změní, není jisté.

CESTA TONDY A ADÉLY V ČÍSLECH

Každý 900 tun těžký a sto metrů dlouhý štít, který k nám byl dovezen z Německa, obsluhovaly čtyři osmičlenné posádky. Štít Tonda zahájil ražbu levého tunelu prodloužení metra A už 10. dubna 2011. Téměř identická Adéla se k němu přidala v protisměrné trase ražby pravého tunelu 12. července téhož roku. Tondovi tedy do včerejšího dne trvala cesta do cíle v Dejvicích 596, Adéle 503 dní, během nichž denně v průměru pokračovaly oba shodně o 15 metrů. Adélin denní rekord ale Tondu svými 39 metry překonal. Tonda metrů za jediný den nejvýš sice urazil jen 30, zato Adélu trumfnul v rekordu měsíčním, a to o 98 metrů. Činil celých 626 metrů. Celkově tak oba stroje vyrazily jednokolejné tunely o délce 8100 metrů.