Postoje místních samospráv vesměs korespondují se zkušenostmi cestujících v jednotlivých oblastech metropole. Vlastními průzkumy to dokládají samotné městské části. Bez ohledu na to, zdali se autobusové a tramvajové spojení objektivně zlepšilo, zhoršilo, nebo od loňského září zůstalo beze změny, ROPID se v dohledné době údajně nechystá k žádné další dopravní revoluci, v krátkodobém horizontu ani k dílčím úpravám.

Úkorně to nese právě radnice Prahy 5. Zdá se, že náhrady za dříve zrušené přímé autobusové spojení Smíchova s Dejvicemi se jen tak nedočká. Nespokojeni podle místostarosty Prahy 5 Jiřího Vejmelky zůstanou také obyvatelé starého Barrandova. Ti označují zdejší dopravní obslužnost za tragickou. Zrovna tak jako spojení s centrem metropole.

Přímý autobusový spoj mezi Smíchovem a Dejvicemi zatím nebude. Totéž platí i o změnách v dopravní obslužnosti starého Barrandova. Praha 5 proto kritizuje poslední kroky organizátora pražské MHD společnosti ROPID. Není ale zdaleka sama.

Červnové „doladění metropolitní sítě MHD" po loňské „velké zářijové dopravní revoluci" prý nestačí ani Praze 15. Červnové změny jízdních řádů, deklarované nikoliv jako prázdninové, nýbrž jako trvalé pro městskou část údajně znamenají naopak dílčí zhoršení dopravní obslužnosti.

Podle tamního místostarosty Igora Filipoviče toto zhoršení pociťují především obyvatelé sídliště Košík. Ti si konkrétně stěžují na zrušení autobusové linky 154. „Pouze částečně ji nově nahradila linka 175, což ale nic neřeší," vzkazuje místostarosta Prahy 15.

ROPID: změny chtěly radnice

ROPID však ujišťuje, že „ke konci června realizované změny odsouhlasily, nebo vzaly na vědomí všechny městské části, kterých se týkají. Většina změn je připravena přímo podle jejich požadavků."

Pouze v jednom případě prý nastolenou změnu neodsouhlasila trojská radnice. „Kvůli nutnému posílení tramvajové linky 3 v centru města o další vůz je přesto realizována. Další tři městské části tuto změnu potřebují," vysvětluje ROPID. Troja přesto nehodlá polevit v nesouhlasu se změnou v jízdním řádu tramvaje 17, jejíž provoz byl omezen právě v souvislosti s posílením linky 3.

Kvůli téže tramvajové lince není spokojená také radnice Prahy 7. Po odklonění trojky do Karlína totiž postrádá přímý spoj od Libeňského mostu do centra. Červnové „doladění metropolitní sítě" rovněž podle požadavku Prahy 7 nedořešilo dříve zrušené rychlé spojení Letné s Malou Stranou.

Nejostřejší lokty měla Praha 4

Naopak místostarosta Prahy 4 Jiří Bodenlos už dříve vyjádřil potěšení nad některými pozitivními změnami. „Řadu toho, čeho se naši občané dožadovali, se nám po náročných vyjednáváních s ROPIDem podařilo dosáhnout," sdělil Bodenlos.

„Především senioři z několika našich oblastí určitě uvítali přímá autobusová spojení s poliklinikou Budějovická, která jim po nedávném zavedení systému metropolitních linek citelně chyběla," nastínil pro příklad místostarosta Prahy 4. Dodal ale, že ani Praha 4 nebyla v jednáních stoprocentně úspěšná. Namátkou lze prý uvést prodloužení intervalů vybraných spojů nebo nezavedení linky autobusu do ulice Ohradní. „Ropid v těchto případech argumentuje požadavky svého zřizovatele, tedy hlavního města na nutnost udržení nákladů na provoz MHD," dodal Bodenlos.

Mluvčí ROPIDu Filip Drápal na konci minulého týdne upozornil, že s žádnými dalšími změnami linkového provozu zatím není počítáno. „Na pořadu dne jsou některé stavební úpravy, zlepšující plynulost hromadné dopravy," konstatoval. Podle Drápala prý v uplynulých měsících nepadl na úrodnou půdu návrh, aby si městské části zaplatily ze svého spoje, které od loňského září postrádají. Všechny se prý shodují na tom, že nemají dost peněz.