VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Radnice trvají na zklidnění dopravy kvůli tunelu Blanka

Praha - Zklidňování povrchové automobilové dopravy. Toho chtějí docílit městské části, jichž se bezprostředně dotýká budoucí provoz v tunelu Blanka. Momentálně kompletují konkrétní požadavky, podpořené usneseními svých zastupitelstev a rad. Na stůl je dostává speciální pracovní skupina, ustavená na začátku června náměstkem primátorky pro dopravu Petrem Dolínkem (ČSSD).

21.7.2015 2
SDÍLEJ:

K humanizaci magistrály i k dalším doprovodným dopravním opatřením, požadovaným městskými částmi by se mělo přikročit hned a ne až po vyhodnocení dopadů po otevření tunelu Blanka. Je o tom přesvědčena dopravní iniciativa Auto*Mat.Foto: www.auto-mat.cz

Omezení tranzitu centrem, částí Smíchova a Holešovic, nebo stavba nové silnice, která prý odlehčí Vítěznému náměstí. Takové návrhy bude komise řešit. Po dvou měsících od otevření Blanky (od 15. září 2015 pozn. red.) je s ohledem na dopady na dopravu buď doporučí, nebo nedoporučí k realizaci.

Bez ohledu na otevření Blanky se má postupně zklidňovat i Severojižní magistrála. I když podle kritiků postupu města nikoliv dostatečně. Dolínek sdělil, že na magistrále přibudou nové semafory i přechody. Zároveň nevyloučil i zužování pruhů na této páteřní komunikaci.

Kolaps pravděpodobně nehrozí. Dokladem toho je několik měsíců trvající zúžení magistrály na dva pruhy kvůli aktuální opravě Nuselského mostu a uzavření Bělehradské. Doprava se přizpůsobila.

Městské části Praha 1, 5, 6, 7 a 8 vesměs v průběhu června schválily některá doprovodná opatření, související s otevřením tunelového komplexu Blanka, avizovaným na 15. září 2015. Jejich požadavky vyhodnotí pracovní skupina náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD), a to po dvou měsících od spuštění Blanky.

Radnice Prahy 2, 3 a 4 se pak ještě mají vyjádřit k budoucí podobě tak zvané humanizace, respektive zklidnění Severojižní magistrály. A to i bez souvislosti s Blankou. Konkrétní návrhy především Prahy 2 a 4 jdou však mnohdy proti sobě. Na hlavním městě bude najít účinný kompromis.

Co tedy chtějí Praha 1, 5, 6, 7 a 8? A jakých změn se ještě letos dočkáme na magistrále?

Zatím „uzavřít“ Malou Stranu?

Jak už Pražský deník informoval, zastupitelstvo Prahy 1 v druhé polovině června drtivou většinou hlasů schválilo požadavek na „vymístění tranzitní automobilové dopravy z Malé Strany a Starého Města do tunelového komplexu Blanka, v co nejkratší možné době po jeho otevření.“

Na začátku minulého týdne však byla po setkání zástupců Prahy 1 a náměstka Dolínka určena pro zamezení průjezdu tranzitu zatím jen ulice Karmelitská. Marek Bělor z dopravní iniciativy Auto*Mat v tom vidí jasný signál, že Praha 1 plánuje v prvním sledu omezení vjezdu tranzitu jen na Malou Stranu.

„Nasvědčuje tomu i zmínka o potřebě rozšířit jízdní pruh pro auta na Mostě Legií ve směru na Národní divadlo,“ poznamenal ve svém čerstvém shrnutí Bělor s tím, že „ze zkušeností, například z akcí Nábřeží Žije, vyplývá, že by se oba břehy měly řešit naráz, jinak se doprava přelévá z jednoho břehu na druhý.“ Tuto tezi ostatně už v minulosti podpořili také experti z dopravní fakulty ČVUT.

Na zmiňované schůzce, kde padl návrh na vymístění tranzitu z Karmelitské se hovořilo také o možnosti projet Národní třídou mezi Perštýnem a Perlovou ulicí v obou směrech.

Omezit vjezd na Smíchov…

V polovině července se s konkrétními požadavky připojila i Praha 5. Jde hlavně o zklidnění dopravy na Smíchově pomocí částečného snížení kapacity vjezdu. Automobily by měly být odkláněny do tunelu Mrázovka a dále do Blanky. Městská část také „oprášila“ opatření v podobě snížení počtu jízdních pruhů na Strakonické ulici od úrovně Lihovaru dále do centra. Méně pruhů chce Praha 5 také na navazujícím Hořejším nábřeží.

Vítězné náměstí pro chodce Praha 6 deklarovala své požadavky zhruba o měsíc dříve, než Praha 5. Asi nejzásadnějším je možné odlehčení Vítěznému náměstí pomocí výstavby nové silniční spojky Svatovítská – Gymnazijní – Evropská.

Ulice navazující na Blanku, tedy Střešovická, Pevnostní a Na Ořechovce mají být po otevření tunelu sledovány a v případě potřeby zde mají být více zabezpečeny přechody pro chodce. V ulicích Milady Horákové a Patočkova se pak na žádost Prahy 6 pravděpodobně objeví vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy. Na hlavním městě a na organizátoru pražské MHD je pak posouzení dalšího požadavku Prahy 6 na vedení tak zvaných expresních autobusových linek na Prahu 5 a 8 za využití tunelu Blanka i Strahovského tunelu.

Méně aut v Holešovicích

Hned po zprovoznění Blanky by se na základě požadavku Prahy 7 měla zúžit ulice Veletržní. Na začátku června pak městská část dala magistrátu na vědomí, že by nebylo vhodné rozšiřovat Libeňský most pro automobilovou dopravu. Přeje si také obnovení tramvajové zastávky Štvanice. Předpokládaný pokles dopravy v ulicích Argentinská, Bubenská, Plynární, Dukelských hrdinů, či Nábřeží kapitána Jaroše po otevření Blanky chce Praha 7 využít k jejich postupné humanizaci.

Bělor z Auto*Matu připomněl, že ve střednědobém horizontu by měla v Troji a v Holešovicích vzniknout záchytná parkoviště. „Pro obyvatele Prahy 7 by tyto změny měly znamenat zásadní zlepšení a pro řidiče by daná opatření měla být neutrální, díky velkému poklesu zatížení, jež zajistí Blanka,“ je přesvědčen Bělor. 

Dalším jasně formulovaným stanoviskem, tentokrát Prahy 8, je nutnost zahloubení ulice V Holešovičkách, respektive tak zvané Prosecké radiály v úseku mezi Vychovatelnou a mostem Barikádníků. Podporu v prosazování tohoto záměru, který by stál zhruba deset miliard korun, Praze 8 přislíbil náměstek Dolínek.

Další semafory i nové přechody

Ten se nedávno vyjádřil také k časově nejbližším úpravám provozu na Severojižní magistrále. „V tomto roce bychom chtěli dokončit instalaci světelné signalizace na křižovatkách Legerova – Wenzigova a Sokolská – Wenzigova. Tím tu vznikne plnohodnotné bezbariérové pěší a cyklistické propojení mezi oběma stranami magistrály,“ sdělil Dolínek.

Připomněl také, že už před dvěma měsíci byl zprovozněn nový přechod pro chodce přes ulici Jugoslávskou podél Legerovy ulice na náměstí I. P. Pavlova. „Ten částečně obnovuje tradiční pěší trasu směrem k Muzeu a zřizuje bezbariérové propojení mezi tramvajovými zastávkami a nově budovaným výtahem do stanice metra,“ popsal dále náměstek primátorky.

Současně se stavbou výtahu bude prý zřízen i přechod pro chodce v křižovatce Legerova – Rumunská tak, aby bylo severovýchodní nároží křižovatky lépe zpřístupněno chodcům a vozíčkářům. „Téměř všichni z vedení města a městských částí se shodují, že zejména prvních několik měsíců bude třeba pečlivě monitorovat skutečný dopad zprovoznění tunelového komplexu Banka. Teprve po detailní analýze všech důsledků bude možné pokračovat v přípravě požadovaného zklidnění centrální části města,“ dodal Dolínek.

Podle dalšího experta na dopravu z iniciativy Auto*Mat Vratislava Fillera by však bylo možné a hlavně vhodné zklidňovat magistrálu a činit i další dopravní opatření nejlépe hned a ne až dva měsíce, či déle po otevření Blanky. Poznamenal, že ani několik měsíců trvající zúžení magistrály kvůli rekonstrukci Nuselského mostu a souběžné uzavření Bělehradské ulice nevedlo k dopravnímu kolapsu. „Magistrála se nezahltila, doprava se přizpůsobila,“ konstatoval Filler.

Autor: Jakub Krupka

21.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Andrej Babiš (vlevo) a Jaroslav Faltýnek.
9

Mezi Čechy mírně převažuje nespokojenost s výsledkem voleb

Petr Gazdík.
5

Babiš přemlouval STAN ke spolupráci. Podle Gazdíka ale marně

Jednání za hnutí ANO povedou Babiš, Faltýnek i Brabec

Povolební vyjednávání povedou za ANO předseda hnutí Andrej Babiš, místopředsedové Jaroslav Faltýnek, Petr Vokřál a Richard Brabec a člen předsednictva Radek Vondráček. Po jednání předsednictva to novinářům řekl Babiš. Dodal, že první schůzky se uskuteční v neděli a v pondělí. Již dříve Babiš prohlásil, že ANO je připravené jednat se všemi stranami, které se dostaly do Sněmovny. O tom, s kým by chtěl uzavřít koalici, se jednoznačně nevyjádřil.

Schwarzenberg: Lidé očividně raději slyší sliby než pevní postoje

Čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg označil výsledek voleb za prohru, kterou přisuzuje tomu, že strana neuhnula ze svých principů.

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Hodnota ukradených kol klientů pojišťoven v Česku v letošním roce vzrostla. Častěji se kradou dražší, předem vytipované bicykly, na něž se soustředí organizované skupiny zlodějů, vyplývá z ankety ČTK mezi tuzemskými pojišťovnami.

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Obyvatelé hlavního města v minulosti hlasovali výrazně „pravicověji“ než lidé z ostatních regionů. Očekává se to i tentokrát, jak potvrdila také naše předvolební sonda. Praha je tradiční baštou pravice a liberálně orientovaných stran. Minulé parlamentní volby v roce 2013 opanovala v hlavním městě TOP 09. Hlasovalo pro ni přes 23 procent voličů, zatímco na celostátní úrovni jen 12, což stačilo na republikové čtvrté místo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení