Praha 9 chce změnit režim zón, Praha 4 zase žádá vyjmout z projektu část Spořilova. V oblasti Bubenče, Újezdu a části Dejvic, kde měla být spuštěna pilotní etapa se začátkem dubna, je už nyní vše téměř připraveno.
„Termín instalace parkovacích automatů a dopravního značení bude k 1. dubnu dodržen. Zprovoznění bude odloženo na termín zprovoznění první etapy Zóny placeného stání v území Praha 6," prohlásila Barbora Lišková, mluvčí městského podniku Technická správa komunikací (TSK). Podle ní je ale nové svislé značení prozatím překryto, aby nemátlo parkující řidiče.
Celkem už bylo vyznačeno 4200 parkovacích stání, osazeno kolem 1100 nových dopravních značek a 65 parkovacích automatů. Právě instalace automatů se vůbec nelíbí některým obyvatelům Prahy 6.
Automaty těsně vedle fasád domů
Právě instalace parkovacích automatů se nelíbí obyvatelům Prahy 6. Místo obvyklého umístění na okraji chodníku u vozovky, některé z nich naopak stojí těsně vedle fasád domů.
„Přijde vám tohle normální? Ještě jsem nikdy neviděla stát automat hned u baráku," zlobí se Marie Pokorná, která bydlí v blízkosti Dejvické ulice, kde je jich na netypickém místě hned několik.
TSK přitom tvrdí, že neměla na výběr. „Důvodem je existence inženýrských sítí podél obrubníku a z toho vyplývající nemožnost instalovat zde parkovací automat. Při umisťování automatů je první volbou místo u obrubníku, jenom v případech, kdy to není možné, se automat umístí jinam," tvrdí Lišková.
Její slova potvrzuje i zdejší radnice Prahy 6. „Primárně se umisťování parkovacích automatů skutečně řídilo aktuálním vedením podzemních inženýrských sítí. Praha 6 měla tak jen velmi limitované možnosti umístění jednotlivých automatů ovlivňovat," říká mluvčí šesté městské části Martin Churavý. Podle něj navíc umístění odsouhlasili i památkáři.
Radnice mají další připomínky
V tuto chvíli se především stále řeší výsledná podoba parkovacích zón. Magistrát proto prodloužil městským částem čas na rozmyšlenou, díky tomu se květnový termín spuštění nestihne.
Po zapracování všech připomínek budou muset radní hlavního města ještě projednat a schválit výsledné nařízení, kterým se rozšíření zón vymezí. Poté se rozběhne lhůta 120 dní, do kdy je dodavatel nového systému parkovacích zón povinen připravit i zbývající lokality v Praze 4, 5, 6, 8 a 9, kde placené stání má začít fungovat.
„Během podzimu probíhala spousta jednání, kde si mohly městské části přesně konkretizovat, zda a v jaké podobě zóny chtějí. Nyní, kdy je ze strany magistrátu vše připraveno, najednou přicházejí požadavky na změny, což spuštění zdržuje," prohlásil náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).
Podle něj ale magistrát pouze plní roli servisní organizace, a proto budou splněny požadavky dotčených radnic včetně pozdějšího termínu spuštění zón.
Zprovoznění až začátkem srpna?
Právě rada Prahy 6 koncem února schválila usnesení, kde požaduje zprovoznění placeného stání až k 1. srpnu. „Odboru rozvoje a financování dopravy magistrátu by to mělo poskytnout dostatečnou časovou rezervu pro důslednou přípravu a schválení všech nezbytných náležitostí pro bezproblémovou implementaci zón," píše se v prohlášení radnice.
Výhrady k samotné podobě zón placeného stání pak aktuálně mají v Praze 4 nebo v Praze 9. „Z podkladů, které jsou veřejně k dispozici, je zcela zřejmé, že zavedení zón placeného stání v části Spořilova není ku prospěchu, ale naopak ke škodě jak příslušné části Spořilova, tak městské části," uvedl místostarosta Prahy 4 Zdeněk Kovářík (ODS).
Podle něj by zavedení placeného stání v této lokalitě přineslo závažné zhoršení dosavadního parkování i dopravní situace. „Podle odhadu se minimálně třetina využívané parkovací kapacity v oblasti nachází v ulicích, které svou šířkou neumožňují vyznačení parkovacích stání podle současných zákonných požadavků a norem," dodává Kovářík.
Radnice chce fialové zóny
Praha 9 zase žádá na celém území Libně a Vysočan takzvané fialové parkovací zóny. Parkovat v nich mohou nejen místní, ale také lidé odjinud, kteří zde zaparkují až na 24 hodin za deset korun na hodinu. Dražší parkovné bude jen kolem sportovních arén v Libni při velkých akcích.
„Chceme se vyvarovat stavu na některých městských částech, kdy poloprázdné modré zóny nelogicky blokovaly možnost zaparkovat například rodinným příslušníkům, kteří bydlí jinde a vozí svým starým rodičům nákupy," uvedl radní městské části pro dopravu Tomáš Holeček (ODS).
První parkovací zóny v metropoli se objevily v roce 1996 v Praze 1 na pravém břehu Vltavy. V současnosti jsou kromě území první městské části také v Praze 2, 3 a 7. Od jara zóny placeného stání postupně přibudou v Praze 4, 5, 6, 8 a 9. Jednotná sazba rezidenta za parkování na rok bude nakonec 1200 korun. Dosud se platí 700 korun.
Čtěte také: Praha 9 navrhuje v Libni a Vysočanech celodenní parkovací zóny