VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Radnice mají před spuštěním parkovacích zón stále obavy

Praha - Už jen necelé dva měsíce zbývají do spuštění nových zón placeného stání, kdy bude takřka v celé vnitřní části Prahy zásadně regulováno parkování. V souvislosti s přelomovým krokem se však stále vyskytuje řada otazníků, které se pražský magistrát snaží s dotčenými městskými částmi řešit na poslední chvíli.

4.2.2016
SDÍLEJ:

Řidiči budou od začátku května roku 2016 platit za parkování na většině míst v širším centru Prahy.Foto: DENÍK/Ivan Babej

Ve sporu o přenesení prvoinstančního řešení přestupků za špatné parkování z magistrátu na městské části nakonec došlo na kompromis. Ceník parkovného a Nařízení hlavního města Prahy, které jsou nutné k zavedení samotných parkovacích zón, musí teprve schválit pražští radní. Některé radnice však mají stále různé nejasnosti a obávají se, že se přípravy po technické stránce nestihnou.

O přestupky v parkovacích zónách se původně měly již od letošního jara starat samy městské části, nově však přejdou pravomoci na jednotlivé radnice až od května 2017.

Agendu tak bude nadále řešit magistrát. „Při jednání jsme s Prahou 2 a Prahou 4 prosadili posun o rok. Spuštění parkovacích zón přitom zůstává v původních termínech. Pilotní projekt začne 1. dubna a zbytek 1. května," prohlásil místostarosta Prahy 5 Jan Smetana (ČSSD).

Nikoliv radnice, ale hlavní město nyní hledá nové lidi, kteří budou řešit pokuty za přestupky na nových parkovacích zónách. „Magistrátní odbor dopravně-správních činností bude muset být posílen o 40 až 50 zaměstnanců," upřesnil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Až se po roce přesune agenda na městské části, tito úředníci přejdou na jednotlivé radnice. A placeni zde budou ze zisku z vybraných pokut. Městské části tak nyní nemusí narychlo hledat nové zaměstnance a zaškolovat je. Hlavní město se zase díky tomuto ústupku neobává, že radnice budou žádat o pozdější termín spuštění celého projektu.

Zapracování všech připomínek

Toto rozhodnutí vítá i Praha 7. „V rámci připomínkového řízení i na následných jednáních jsme požadovali posunutí tohoto termínu, abychom měli potřebný čas na dostatečné personální, prostorové i organizační zajištění této agendy. Z posledních jednání vyplynulo, že by k tomuto posunutí skutečně mělo dojít," potěšilo mluvčího sedmé městské části Martina Vokuše.

Spuštění zón placeného stání v Praze 4, 5, 6, 8 a 9, které se připojí k Praze 1, 2, 3 a 7, nyní závisí „jen" na schválení nového Ceníku parkovného a Nařízení hlavního města Prahy, které definitivně určí, kde bude jaká zóna. Do obou předpisů magistrát podle náměstka Petra Dolínka zapracoval všechny připomínky radnic. V nejbližších týdnech by je měla odsouhlasit pražská rada.

Přesto stále mají některé městské části výhrady. Patří sem i Praha 3, kde částečně už nyní parkovací zóny fungují. „Rozhodně nejsme spokojeni s navýšením finanční částky pro rezidenty na 1200 korun. Nevidíme žádný důvod k tomuto navýšení a jsme si vědomi, že je to citelný zásah do domácího rozpočtu obyvatel," tvrdí zástupkyně starostky Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS).

V místech, kde už dnes existuje regulace parkování, zdejší obyvatelé platí roční sátí zatím 700 korun. Místostarostka má ovšem i pochybnosti o připravenosti celého projektu. „Jelikož se jedná o jiný nový systém, než stávající, máme obavy, že může dojít k problémům. Na rozdíl od nově přistupujících městských částí máme zkušenosti, technické zázemí i zaučený personál," řekla Vítkovská.

Chybí konkrétní návrh magistrátu

Praze 6 zase chybí při plánování parkovacích zón konkrétní návrh magistrátu, kterým by byl zaručen jednotný postup dotčených městských částí.

„A v magistrátních materiálech jsme kupříkladu dosud ani nenašli návrh řešení pro případ, že by softwarová podpora byla nefunkční. Máme proto reálné obavy, že zóny placeného stání nebude možné spustit ve slibovaném a avizovaném termínu a městská část je tak nucena uvažovat o vlastních řešeních systému placeného parkování, které balancují na hraně legálnosti," prohlásil starosta Šestky Ondřej Kolář (TOP 09).

K uvedenému dodal, že šestka dlouhodobě trpí pod náporem mimopražských řidičů, kteří zde ve velké míře parkují. Podle radnice je navíc zarážející, že dosud nebyla podána ani žádost o instalaci dopravního značení a parkovacích automatů.

„Jen samotné povolení k instalaci dopravního značení musí být provedeno formou stanovení místní úpravy provozu na pozemní komunikaci. Jako takové se nejdříve musí oznámit veřejnou vyhláškou návrh opatření obecné povahy a od té chvíle se počítá třicetidenní lhůta, ve které je možné podávat připomínky či námitky," vysvětlila vedoucí odboru dopravy a životního prostředí v Praze 6 Dana Charvátová.

Půjde údajně o šibeniční termín

Kritika se snáší i kvůli nedostatku času na přípravy. „Termín je pro nás stále šibeniční, protože musíme zajistit prostory a zaměstnance, které pověříme vydáváním parkovacích karet. Právě v první fázi očekáváme největší nápor, protože všichni řidiči si budou muset osobně dojít k přepážce," řekl zástupce starosty Prahy 5 Jan Smetana.

„Postupně se jejich počet sníží, protože v dalších letech už bude stačit, když občan zaplatí složenkou nebo převodem z bankovního účtu," dodal. Podle něj půjde o relativně velký stavební zásah, radnice počítá s tím, že do dvou měsíců vybuduje šest až deset přepážek.

Drobné nedostatky ještě žádají dořešit v Praze 8. „Připomínky k zónám máme spíše rázu technického opatření na některých konkrétních místech. Upřesňujeme si například vjezdy do dvorů a podobně. K rozsahu zón a k ceníku připomínky nemáme," sdělila mluvčí Anna Patočková.

Vůbec žádné výhrady k chystanému zavedení parkovacích zón naopak nemá Praha 9. „V současné době jsme plně připraveni na první etapu přechodu. Veškeré připomínky, které jsme měli, jsme včas komunikovali s magistrátem. Nyní je všechno v pořádku a my jsme nyní připraveni k přechodu na nové zóny placeného stání. Není potřeba žádný termín posouvat," ujistil mluvčí devítky Jiří Houdek.

Kromě zvýšení ceny ročního stání o 500 korun za rok pro rezidenty ze současných 700 korun chystá hlavní město ještě další změny v ceníku. Senioři by nově měli platit jednotnou cenu 360 korun ročně, což je naopak méně, než plánovaly radnice.

Motivace pro majitele motocyklů

Majitelé motocyklů pak budou moci v Praze na modrých zónách parkovat zcela zdarma. Magistrát ustoupil od původně plánovaného zavedení ročního parkovného 600 korun.

„V Praze je jen velmi málo parkovacích míst vyhrazených pro motocykly. Navíc ten, kdo se po Praze pohybuje na mopedu, skútru či motocyklu, nevytváří dopravní zácpy, a tím pomáhá zlepšit dopravní situaci ve městě. Proto považuji za správné, aby uživatelé motocyklů byli i takto motivováni nepřesedat do aut," prohlásil náměstek Petr Dolínek.

Nové zóny by měly od dubna začít postupně fungovat na Praze 4, 5, 6, 8, 9 a části Prahy 3. V současné době fungují zóny na Praze 1, 2, 3 a 7. První parkovací zóny v metropoli se objevily v roce 1996 v Praze 1 na pravém břehu. V původních městských částech bude zatím platit původní režim parkovaní, sjednocení s nově zřízenými zónami se uskuteční asi za dva roky.

Na jaké další městské části se budou zóny v budoucnu rozšiřovat, zatím není definitivně rozhodnuto. Mezi radnicemi, které jejich zavedení zvažovaly, byla například Praha 11, ta se nakonec k letošnímu rozšíření zón nepřidala. Stejně tak problém zón projednává Praha 14, která uspořádala na svém webu anketu pro obyvatele, zda by si zóny přáli.

Čtěte také: Majitelé motocyklů v modré zóně v Praze zaparkují zadarmo

Autor: Matěj Ludvík

4.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Mezinárodní předvánoční reklama Apple vznikla v Praze
DOTYK.CZ

Dojetí z Prahy: Apple natočil světovou vánoční reklamu v české metropoli

Wabi Daněk.

Ve Strašnicích se koná poslední rozloučení s Wabim Daňkem

DPP zadal studii na prodloužení metra A na letiště

Pražský dopravní podnik  (DPP) ve středu zadal  vypracování studie na prodloužení metra A z Motola na Letiště Václava Havla, která by měla být hotová do konce tohoto roku. DPP zároveň chce prověřit i možnost prodloužení trasy C z Letňan do Čakovic. Dokument vypracuje Metroprojekt. Za studii DPP zaplatí 859 500 korun.

AKTUALIZOVÁNO

Za zneužití zpravodajství uložil soud Nečasové dvouletou podmínku

Za zneužití Vojenského zpravodajství uložil soud Janě Nečasové (dříve Nagyové) dvouletý podmíněný trest a také pětiletý zákaz činnosti ve vedoucích funkcích státní správy. Ostatní obžalovaní rovněž dostali podmínky - bývalý šéf zpravodajství Milan Kovanda a zpravodajec Jan Pohůnek 20 měsíců, Kovandův předchůdce Ondrej Páleník 18 měsíců. Soud jim také na pět let zakázal působit ve zpravodajských službách a bezpečnostních sborech. Dnešní rozhodnutí není pravomocné.

Soud vynese třetí rozsudek v kauze zneužití zpravodajství

V kauze údajného zneužití Vojenského zpravodajství dnes padne u Obvodního soudu pro Prahu 1 v pořadí již třetí rozsudek. Aféra kolem někdejší šéfky premiérova kabinetu Jany Nečasové (dříve Nagyové) přispěla v roce 2013 k pádu vlády Petra Nečase (ODS). Premiérova milenka podle obžaloby nezákonně zaúkolovala zpravodajce, aby sledovali jeho tehdejší manželku a také dva zaměstnance úřadu vlády.

Návrh na přání: 3 varianty malé kuchyně a jídelny

O návrh kuchyně a jídelny nás tentokrát požádala paní Kolodějová, jejíž domek je teprve ve fázi stavby. To je nejvyšší čas zvážit, jak prostor uspořádat, vybavit a barevně sladit, aby vše vyhovovalo nejen majitelčiným přáním, ale aby byla samotná kuchyně praktická a příjemně se v ní vařilo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT