Předchozí vedení radnice toto přitom dlouhá léta odmítala. Argumentovala tím, že by hluk vlaků negativně ovlivnil život mnoha obyvatel Prahy 6.

Minulý týden se zástupci Prahy 6 a Prahy 7 sešli s představiteli SŽDC, aby společně jednali o budoucnosti nákladné stavby. Po čtyřhodinové schůzce však nikdo z přítomných příliš sdílný nebyl, což opozice šesté městské části na čtvrtečním jednání zastupitelstva kritizovala.

Jejich podezření navíc ještě podpořila slova ministra dopravy Dana Ťoka (ANO), jehož rezortu je SŽDC podřízena. Ten před dvěma dny při jednání vládní delegace v jihokorejském Soulu vyzval svého protějška Suh Seoungh-wana, aby se jeho země přihlásila do tendru právě na výstavbu dráhy na letiště.

Jenže místostarostka Prahy 6 Petra Kolínská tvrdí, že souhlas, který je pro realizaci projektu nutný, na schůzce protistraně nedala.

„Rozhodnutí padne až po pečlivém studiu podkladů. Chceme od SŽDC garantovat, že bude s občany Prahy 6 jednat o podmínkách modernizace solidně," řekla místostarostka pro dopravu Prahy 6 Petra Kolínská (SZ).

Vyjádření svého šéfa mírnilo i samo ministerstvo. Dan Ťok prý nabídl jihokorejským společnostem, aby se přihlásily do budoucí výstavby dráhy na pražské letiště, neboť se o projekt samy zajímaly.

Zastupitelé otočili

„Až bude tendr vypsán, mohou se jihokorejské firmy, které mají s výstavbou železnice zkušenosti, zapojit stejně jako jiní uchazeči," řekl mluvčí rezortu Tomáš Neřold. Zatím podle něj došlo na informativní schůzku týkající se možných variant stavby na území Prahy 6. „Závazné kroky se budou vztahovat až k projednávání stavební dokumentace, kterého se městská část bude účastnit," dodal.

Informaci, že nikdo zatím žádnou dohodu nepodepisoval, potvrdil i mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Zároveň však řekl, že v pozici šesté městské části nastal velký posun. „Padlo tam něco v tom smyslu, že si Praha 6 dokáže představit určitou variantu povrchového a zahloubeného řešení, tedy ne nutně jen tunelovou variantu," sdělil.

Na čtvrtečním jednání zastupitelstva Prahy 6 se pak hned v úvodu pokusila opozice vnést světlo do okolností schůzky zástupců radnice a SŽDC, když navrhla zařadit do programu palčivý bod. To ale koalice odmítla.

Přesto se někteří zastupitelé k celému projektu vrátili během interpelací. „Návrh ODS předložit k jednání daný bod měl smysl v tom, abychom si nastavili férový jízdní řád. Základním východiskem by měl být zápis z jednání se SŽDC, abychom znali skutečnou pozici Prahy 6," řekl důrazně zastupitel Alan Zubr (ODS).

Projekt se deset let nehýbal

Také jeho stranický kolega Jakub Stárek vyčetl vládnoucí koalici, že jedná o zásadních věcech, aniž by o tom opozice a občané věděli. René Pekárek zase poznamenal, že s celým klubem ČSSD podporuje odblokování situace kolem rekonstrukce trati, ale trvá na tom, aby konečné rozhodnutí prošlo celým zastupitelstvem.

Místostarostka Petra Kolínská v odpovědích nespokojeným zastupitelům odůvodnila jednání se SŽDC tím, že se projekt posledních deset let kvůli námitkám Prahy 6 nikam nepohnul. Hlavnímu městu podle ní chybí rychlé spojení s kladenskou aglomerací, odkud denně přijíždí za prací kolem dvaceti tisíci lidí, kteří zahlcují dopravu na Šestce. Nedostatečná zůstávají i spojení na letiště.

„Modernizace trati Praha Kladno s odbočkou na letiště může zásadně přispět ke snížení automobilové a autobusové dopravy na Praze 6. Kromě rychlého a komfortního spojení nabídne projekt více než tisíc míst na záchytných parkovištích po celé délce trasy," tvrdí Kolínská. Dodává, že slíbili řešit všechny významné projekty s veřejností, tedy i projekt rychlodráhy.

Trať nebude v zemi

Podle Petry Kolínské je finančně nerealizovatelné zahloubit trať v délce čtyři kilometry mezi Dejvickou a Veleslavínem, proto je radnice připravena přijmout kompromis, který umožní začít stavět.

„Vliv stavby na obydlené území je však stále v centru naší pozornosti. Pro nás je zásadním požadavkem velká EIA (vyhodnocení vlivů na životní prostředí pozn. red.), která prokáže, jestli projekt splní hlukové a další limity.

Druhým naším požadavkem, ze kterého necouvneme, je férová kompenzace obyvatelům, jejichž domy budou stavbou negativně dotčeny. Přísní budeme také v požadavcích na architektonické provedení," dodala Kolínská.