Podle náměstka primátora Jiřího Nouzy (TOP 09) existuje podezření, že při stavbě mostu mohl být porušen zákon o hlavním městě Praze a také zákon o veřejných zakázkách. „Trojský most není postaven podle původního zadání," vysvětlil Nouza. Schválená zadávací a stavební dokumentace je podle něj zcela odlišná od stavby, klenoucí se nyní nad Vltavou a spojující holešovický a trojský břeh.

Čtěte také: Policie vyšetřuje financování tunelu Blanka

„Kromě toho pokyn k zahájení stavby v roce 2009 vydali úředníci, nikoliv politici, což je opět v rozporu s platnými zákony," doplnil Nouza na vysvětlenou. Zatímco na most by už zanedlouho měly vyrazit první tramvaje a na jaře příštího roku i auta, Praha bude řešit, zda most patří jí, nebo Metrostavu.

Pokud se ke stavbě město přihlásí, pak hodlá jeho cenu prostřednictvím dohody o narovnání srazit na tu původní – zhruba třetinovou.

Vedení města bude mít k dispozici analýzu na magistrátu nezávislé právní kanceláře, týkající se Trojského mostu. Má napovědět, zda stavba, která je nezbytnou součástí tunelového komplexu Blanka, náleží hlavnímu městu, či jejímu zhotoviteli – Metrostavu. Respektive radí městu, aby vypracovalo dohodu o narovnání. Tu mají na svém listopadovém zasedání schválit městští zastupitelé. Je totiž zřejmé, že stavba je oproti ceně, vzešlé z veřejné soutěže asi třikrát dražší.Poslední tah šéfa odboru Tomana?

Zatímco Praha za most zaplatila 450 milionů, jeho konečná cena se vyšplhala na bezmála 1,2 miliardy korun. Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) včera navíc upozornil, že konečný výsledek se absolutně neshoduje s původně schválenou zadávací a stavební dokumentací a hovoří o možném porušení zákona o veřejných zakázkách. Sdělil také, že jde  o „nepořádek po bývalém vedení hlavního města."

Další možné porušení zákona spatřuje v tom, že pokyn, respektive povolení ke stavbě nikoliv za vysoutěžených 450 milionů, nýbrž za 1,2 miliardy nevydalo v roce 2010 politické vedení města v čele s exprimátorem Pavlem Bémem, nýbrž šéf odboru městského investora z Bémovy éry Jiří Toman. To slovy primátorova náměstka evokuje podezření z možného porušení zákona o hlavním městě Praze.

Smír, nebo odložení zkušebního provozu

Podle všeho se nakonec vedení Prahy i pražští zastupitelé přikloní ke smírné cestě, která by měla vést ke stlačení konečné ceny na cenu původně vysoutěženou. Praha o most má zájem. V opačném případě by totiž hrozil vleklý soudní spor, který by oddálil zahájení zkušebního provozu tunelu Blanka. Příští rok na jaře by jím první auta neprojela.

Metrostav musel užít svou technologii

Metrostav mezi tím trvá na tom, že postavit most podle schválené zadávací a stavební dokumentace nebylo prakticky možné a dokládá to několika odbornými posudky, které si nechal zpracovat.

Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka musela být kvůli dvousetmetrové délce mostu použita jiná, nežli schválená technologie. Právě tento fakt zřejmě most téměř trojnásobně prodražil.

Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) se včera pozastavil nad tím, že protikorupční policie v loni odložila případ podezření z podvodu a porušení povinností při správě cizího majetku ve věci Trojského mostu. Uvedl to v souvislosti se včerejší informací o tom, že detektivové, tentokrát z Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) se nově zajímají o financování tunelu Blanka, a to kvůli usnesení městské rady z loňského prosince. V něm radní schválili tak zvanou kategorizaci faktur a to kvůli nutnosti vypořádání se   s dluhy, které Praha má vůči stavbařům.

Hudeček: je to práce mafiánů

Hudeček na včerejší mimořádné tiskové konferenci uvedl, že se trestní řízení ve věci Blanky vedou detektivové z českobudějovické expozitury ÚOOZ, tedy titíž, kteří trestně stíhají deset radních, včetně Hudečka a exprimátora Bohuslava Svobody (ODS) v kauze opencard. Hudeček to považuje za „další pokračování kriminalizace rozhodnutí městské rady."

„Stojí za tím gangsterské skupiny, spojené s bývalým vedením Prahy," vzkázal Hudeček s tím, že by rada TOP 09 měla dál hájit své pozice proti uvedenému postupu detektivů z ÚOOZ.