Podle primátorovy náměstkyně Markéty Reedové by měli revizoři nutit poslance a senátory, aby si buď koupili lístek, nebo zaplatili pokutu.
„Současný stav je vlastně legalizace černého pasažérství,“ reagovala včera Reedová s tím, že řediteli dopravního podniku poslala minulý týden dopis, ve kterém ho informovala o možnosti zamezit bezplatnému cestování zákonodárců a požádala ho, aby takovému jednání zamezil.
„Stačí patřičně instruovat revizory a samozřejmě před tím informovat Parlament České republiky. Zda to povede k soudnímu sporu, nebo si poslanci a senátoři uvědomí neudržitelnost situace a změní i zákon, není podstatné. Důležité je, abychom jednali, nikoliv jen apelovali,“ říká náměstkyně Reedová.
Výsada z roku 1918
Zákon o poslaneckých výhodách, který umožňuje zákonodárcům jezdit v městské hromadné dopravě zdarma, je v legislativě zakotven od roku 1918. Jedná se o nejstarší výhodu, kterou ani opakované snahy o novelizaci zákona nezměnily.
„Vždy jsem hlasoval pro to, aby se jízdné platilo,“ uvedl pro Deník poslanec Tomáš Kladívko (ODS). Podobně podle něj reagovali všichni pražští poslanci. „Praha jako kraj má zákonnou iniciativu, a proto může navrhnout změnu zákona. Nevím, proč náměstkyně Reedová posílá dopis řediteli pražského dopravního podniku. Tím se nic nevyřeší,“ podivil se poslanec.
Revizoři jsou bezmocní
Podle zástupců pražského dopravce není možné nutit revizory, aby zakazovali bezplatné cestovaní zákonodárců. „Pro nás je závazný tarif, ve kterém je tato výjimka zakotvena,“ uvedl Deníku mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený. Tarif zase vytváří ROPID, který je akciovou společností hlavního města.
„Přepravní tarif se řídí cenovým výměrem ministerstva financí. K tomu, aby se změnil, je nutná právě změna zákona o platech,“ vysvětlila Miroslava Staňková ze společnosti ROPID. Na ní se ale zákonodárci v minulosti nedohodli. Iniciativa Markéty Reedové se opírá o listopadové rozhodnutí soudu, kdy se soukromý dopravce společnost Student Agency přela s dvěma poslanci.
Dvojí metr
Podle rozhodnutí soudu nemůže být soukromý dopravce nucen někoho vozit zadarmo. „Na bezplatné jízdné nemají v Praze nárok, na rozdíl od 281 poslanců a senátorů, ani pražští zastupitelé,“ zdůvodnila Reedová.
Zastupitelům a starostům ale před měsícem zařídil primátorův náměstek Rudolf Blažek bezproblémové parkování na Praze 1, když jim prostřednictvím úřadu Prahy 1 umožnil nákup parkovacích karet za 700 korun.