Lidé si stěžovali, že po loňském uplatnění zákazu vjezdu segwayů na poměrně rozsáhlém území nejen v historickém centru, ale i ve vzdálenějších oblastech zasahujících třeba až na Kačerov nebo k Barrandovskému mostu se jezdci přesunuli do míst dosud nezapovězených – a s nimi se přenesly i problémy. Zejména ohrožování chodců akční jízdou ze strany turistů, kteří se na vypůjčená vozítka mnohdy postavili poprvé.

Zákazům není konec

Jejich bezohlednost v úterý potvrdila starostka Prahy 2 Jana Černochová (ODS). S požadavky naopak neuspěly radnice Prahy 6 a 11 – po uplatnění zákazu na svém území volali i představitelé těchto městských částí. Šestka asi dočká v budoucnu; pro nynější rozhodování přišel její požadavek pozdě.
Aktuální hlasování radních znamená, že se rozjede proces mající vést k uplatnění zákazu i v nově vybraných oblastech. Ty by se podle předpokladů měly stát zónou, kde zákaz skutečně platí, ještě letos. Loňské zkušenosti ukazují, že přípravy vrcholící osazením zákazových značek se mohou protáhnout na několik měsíců: zákaz schválený v květnu se uplatnil od prosince. Asociace provozovatelů vozítek segway se neúspěšně snažila bránit se mu u soudu.
Následně se místo vozítek segway začaly objevovat potíže s jezdci na elektrických koloběžkách. Na ty někteří segwayáři přesedlali, protože se na ně zákaz nevztahuje.

Co se zatím vyřešilo?

„Každý věděl, kdo dělá nepořádek, ale oni aplikovali princip kolektivní viny; kvůli dvěma lidem tak o atraktivní lokalitu přišli všichni,“ zkritizoval v úterý postup vedení města Ondřej Rudolf z firmy půjčující segwaye. I když sám důsledky nepocítil – mezi jeho klienty převažují firmy pořádající teambuildingové akce k utužení kolektivu – postup Prahy odmítá. „Vadí mi, když se miliony daňových poplatníků plýtvá na něco, co nic neřeší a jen se využije jako politická fraška,“ řekl Deníku. Praha se podle něj měla poučit v Rakousku. O systému povolenek, školení, koridorů a kontrol. „Třikrát porušíte pravidla – a dost; to je řešení,“ míní Rudolf.
Účinnost zákazu vidí jednoznačně: z centra vytlačil 120, možná 150 segwayů, aby je vystřídalo 500 elektrokoloběžek. To, že jsou s koloběžkáři potíže, připouští i primátorka Adriana Krnáčová (ANO). „Potkala jsem už hodně arogantní jezdce; bude se to muset řešit,“ konstatovala v úterý. S tím, že je třeba najít model, který koloběžky odliší od jízdních kol.