Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Radši budu věřící, než oběť politiků, říkají mladí Pražané

Praha - Pražští duchovní mají radost. Mezi farníky začínají výrazně přibývat velmi mladí lidé. Na obvykle ateistickou českou společnost a zejména hlavní město je to překvapivá věková proměna.

15.3.2014 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Lukáš Kaboň

„Nelze si při bohoslužbách nevšimnout, že se mezi věřícími objevují stále mladší lidé, tipuji tak mezi dvaceti a třiceti lety. Osobně z toho mám radost, ale jejich počet nehraje až tak velkou roli. Návštěva kostela totiž může mít mnoho jiných příčin," uvažuje Miroslav Cúth, farář kostela Cyrila a Metoděje v Karlíně. Podle duchovního je mnohem důležitější skutečná víra, potažmo vztah k bohu.

„Cením si lidí, kteří se po nějakém tom životním klopýtnutí opět narovnají a vrátí se do spořádaného života. Třeba právě v našem kostele hledají v sobě tu správnou cestu," řekl farář Cúth. Karlínský cyrilometodějský kostel je proto návštěvníkům otevřen i přes den. 

Právě jakási mladá žena prý zmíněnému faráři řekla, že „otevřený karlínský kostel je jedna z mých životních jistot, a že jich mám v životě docela málo." Podle Křesťanské akademie mladých v církvích a křesťanských organizacích přijme Krista do svého života kolem jednoho tisíce mladých lidí ročně.

Jen emocionální nabuzení?

Údajně potěšující číslo, ale neprojevuje se to nárůstem sborů a mnozí prý přijali Ježíše do svého života pouze v emocionálním nabuzení. Nebo je možná pravda, že přijdou do místní církve a jsou zklamaní nezájmem, formou a plytkostí, že nenajdou odvahu přijít příště.

„Nedivím se, mladí vstupují do kostelů stále intenzívněji. Je přímo děsivě hektický způsob života, každý někam spěchá a jednou se zastavit musí. I já v kostele nacházím potřebný vnitřní klid a zpovídám v něm sebe sama," sdělila Martina Hořejší, která je prý křtěná evangelička, s tím, že evangelíci mají údajně mnohem lidštější přístup ke svým bližním a smysl pro mezilidské vztahy vůbec.

Únik od konzumní společnosti

Právě církevní křty jsou podle oslovených duchovních rovněž na překvapivém vzestupu. Tudíž přibývá i mladých párů, které i tímto způsobem vítají život narozeného potomka.

„Tím, že jsme v centru Prahy, koncentrace mladých lidí je zde zřejmě i větší. O to větší radost máme, když jejich návštěvnost neklesá. Těší nás, že i každý rok u nás křtíme novorozence a doufáme, že to  v budoucnu nebude jinak," poznamenal Antonín Klaret Dabrowski, farář kostela Panny Marie Sněžné na Jungmannově náměstí.

Stejný názor sdílí i pastorační referent Martin Staněk  z Akademické farnosti Praha, kostel Nejsvětějšího Salvátora. „Kostel plný mladých lidí máme už dvacet let. Že jich novodobě stále přibývá, je pravda. Vloni jsme křtili zhruba padesát dětí, a jen za letošek už jich je osmdesát. Netroufám si spekulovat důvod nárůstu mladých lidí mezi dvaceti a třiceti roky, kterých je mezi jinými věřícími stále více," říká pastorační referent s tím, že aplikovat víru lze přece v jakémkoliv věku.

Stále se zvyšující počet mladých věřících se naopak snaží odůvodnit Krysztof Tomasz Tabedž, farář kostela svatého Matěje v Dejvicích. „Mladé rodiny s dětmi se u nás viditelně objevují ve větším počtu. Je to podle mého názoru zřejmý odklon od současné konzumní společnosti, kdy právě mladí hledají duchovní oporu v kostele. Nemyslím si ale, že úplně všichni musí být nutně věřící. Jen oni znají pravé důvody vyhledat to správné místo pro otázky a odpovědi."

Život před sebou, budoucnost žádná

Podle faráře Tabedže si ale nelze u těchto mladých lidí nevšimnout pokory, se kterou do kostela vstupují či z něj odcházejí. „Odpověď, proč se do nějakého kostela čas od času vypravím, je v podstatě velmi jednoduchá. Už mám dost těch žvástů různých vládních dobrodruhů s pokřiveným charakterem, kteří pro mě zatím nic neudělali. Mám život před sebou a budoucnost kvůli všem těm jejich lumpárnám skoro žádnou. V kostele se aspoň zase trochu nadechnu a to jsem ateistka, která snad raději bude věřící, než oběť politiků," míní Jana Votrubová z Prahy  Kamýku.

Světská spravedlnost nestačí

Stejného názoru jsou i její další věkové vrstevnice  loňské absolventky středních škol. „Jsme úřednice na soudu a sotva s penězi vystačíme. Když vidím, jaké případy zpronevěr se u nás řeší, a tresty skoro žádné, proč bychom měly věřit světské spravedlnosti? Víc peněz mi v práci nepřidají, a tak si budeme věřit jen tomu, čemu samy chceme," konstatují slečny Klára a Monika, které si v cyrilometodějském kostele v Karlíně přály zůstat v anonymitě.

Další poměrně překvapivé zjištění je, že z destinací církevních tradic, jako jsou zejména moravské kraje, mladých věřících údajně znatelně ubývá.

O příčinách se dá samozřejmě taky spekulovat, nicméně jedna je prý podle oslovených tamních duchovních zcela logická.

„Je třeba vzít na zřetel situaci dnešní doby. Mladí hlavně studují ve velkých městech. Tudíž mají spoustu aktivit a myšlením jsou už pochopitelně taky někde jinde. Prostě ze Slovácka utíkají a jinde pak zůstávají. Ve všech kostelích na Slovácku je to hned poznat," hodnotí Josef Josefík, farář z římskokatolické farnosti Uherské Hradiště - Sady.

Anketa: Co podle vás vede mladé lidi k církvi?

Vít Hanuš, student, Kralupy nad Vltavou: Jsem ateista, ale když má někdo potřebu unikat od svých  problémů k náboženství, pak to dovedu pochopit. Rozhodně je lepší věřit v Boha, než se uchylovat k alkoholu nebo  k drogám, které člověka dovedou i za mříže. Kostel pro zpověď je přece lepší než třeba policejní služebna.

Martina Hořejší, úřednice, Praha 8: Jsem křtěná evangelička, tudíž věřící  a myslím si, že máme mnohem lidštější přístup ke svým bližním a smysl pro mezilidské vztahy vůbec. Proto i já v kostele nacházím potřebný vnitřní klid a zpovídám v něm sama sebe. My evangelíci k tomu nepotřebujeme faráře.

Miloš Juráň, student, Bašť: Abych pravdu řekl, vyznávám spíš budhismus, než křesťanství. Za žádných okolností nevnucuji svoje smýšlení nikomu, takže by jiné přesvědčení neměl nikdo vnucovat mě. Že se mládež začíná obracet  k církvi, značí, že je ve společnosti něco hodně špatně. Proto ten příklon.

Autor: Petr Štrompf

15.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volby v Praze.
12

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Specialisté na politickou komunikaci ocenili po čtvrtečních předvolebních debatách v České televizi (ČT) a na Nově především výkon šéfa Pirátů Ivana Bartoše, Babiš působil unaveně.

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení