„Praha investovala do systému desítky milionů korun. Vyšli jsme vstříc požadavkům odborníků z Policie ČR, protože metropoli dlouhodobě sužují zloději aut,“ řekl náměstek primátora Rudolf Blažek.

Policisté si rovněž slibují zlepšení situace. „Potenciální pachatele to bude odrazovat a zloděje aut to pomůže vypátrat a chytit. Policie získá informace, které pomohou ve vyšetřování krádeží aut a pojistných podvodů,“ přivítal připravovanou novinku šéf detektivů vyšetřujících tuto trestnou činnost Pavel Just z policejního obvodu Praha I.

„Využití kamer vychází ze zahraničních zkušeností, kde se tento model velmi osvědčil, počet trestných činů tohoto druhu se tam razantně snížil,“ uvedl náměstek ředitele městské policie Ludvík Klema. „Jedná se o řešení jednoho z nejpalčivějších bezpečnostních problémů metropole a připravovaný systém ho pomůže omezit.“

Zkuste si ve flashové animaci, jak bude fungovat nový systém on - line radarů:

Non-Flash Users:…alternative non-flash text here for browsers that dont support styles, nor objects of any kind…you might add a description of what this feature does or a colorful static graphic
Internet Explorer Users:…add alternative non-flash text here for browsers that support the active x but its disabled or they dont have the active-x control…
Non-Internet Explorer Users:…add alternative non-flash text here for browsers that support the plugin but its disabled or they dont have the plugin…

Už za pár týdnů se radarů měřících rychlost nebudou bát pouze řidiči, kteří zapomněli ubrat plyn, ale i zloději automobilů. Po dohodě policie a vedení pražské radnice se na přelomu roku propojí úsekové měřiče (radary) a vybrané kamery městského kamerového systému s evidencí odcizených vozidel.

Stopa dovede hlídku k cíli

Policie si od systému slibuje, že bude mít po ukradených vozidlech alespoň nějakou stopu, která ji dovede k zadržení pachatelů. „Proto jsme kývli na on line propojení úsekových měřičů. Během několika vteřin bude policie vědět, že místem projelo odcizené vozidlo a ihned tam vyšle hlídku. První v pořadí přístupu k informacím bude republiková policie, v druhém sledu následuje i policie městská – pokud bude blíž místa průjezdu podezřelého vozu, budou na místo vysláni strážníci. Důležitá je rychlost dopadení pachatelů,“ řekl Deníku náměstek pražského primátora Rudolf Blažek.

Druhá kamera vyfotí zloděje

Úsekové měřiče jsou vždy dva. První zaznamená státní poznávací značku a vyhodnotí, zda se jedná o kradené auto. Druhá kamera o několik set metrů dál ve směru jízdy v době průjezdu sledovaného vozu už „ví“, jestli jde o odcizené auto. V tom případě jej vyfotí včetně řidiče a informace je díky on line propojení okamžitě dostupná v policejním informačním systému. Operační důstojník se dozví, že daným místem projel ukradený automobil téměř ve stejnou chvíli, kdy se vozidlo přiblížilo pod radar. Policista tedy může na místo vyslat hlídku, která je vybavena informacemi, o jaký vůz se jedná, jaká je jeho registrační značka, typ a barva. Šance dostihnout pachatele tak stoupá.

Systém zatím uměl vyfotit miliony „espézetek“, ale nedokázal rozpoznat, zda jde o kradená auta. Radary zatím pouze měří rychlost projíždějících vozidel. „Hlavní město do propojení investuje třicet až čtyřicet milionů korun,“ vyčíslil investici náměstek Blažek.

Desítky odcizených aut denně v hlavním městě svědčí i o tom, že metropole je zatím pro zloděje aut rájem. Anonymita velkoměsta a malé riziko dopadení zatím nechává pachatele v klidu. „Určitě to bude významná pomoc. To, že Praha takhle velkoryse rozšířila možnosti kamer a radarů a bude možné monitorovat odcizená vozidla, bude mít minimálně odstrašující efekt. Při pátrání nám samozřejmě pomůžou všechny informace, kterých se v případě kradených aut zoufale nedostává,“ přivítal novinku detektiv Pavel Just.

- ROZHOVOR -

Nenechavci se metropoli vyhnou

Zeptali jsme se kriminalisty Pavla Justa, šéfa oddělení detektivů, kteří vyšetřují trestné činy spojené s automobily, zda bude novinka v boji s touto trestnou činností opravdu užitečná.

Pomůže nový systém v boji proti zlodějům aut?

Jednoznačně. Pachatelům to ztíží přejíždění s kradeným autem. Většinou auto odcizí, odstaví a čekají. Pokud se nic neděje, tak se přemístí,kam potřebují. Čím víc jich bude monitorovaných, tím méně možností budou mít a často v síti i uvíznou. Obvzlášť když nevymění značky.

Takže se počet krádeží sníží?

Sníží se počet ukradených aut v Praze, protože zloději odejdou mimo metropoli, kde bude riziko nižší. Ideální by bylo, kdyby byly monitorovány všechny příjezdové komunikace do Prahy.

Nestačí ty, kde bude systém zaveden?

Ne, to jsem neřekl. Je to velkorysá investice, kterou vedení města uvolnilo na rozjezd. Radili jsme se s vedením pražské policejní správy, jaká podoba systému bude efektivní a systém účinný. Nejen v tom, že se chytne konkrétní zloděj. A v čem ještě? Bude mít nezastupitelný odstrašující efekt, potenciální pachatelé si radši rozmyslí, jestli se nechají někde vyfotit. Neocenitelné budou především informace, které díky systému získáme. Nejde jen o krádeže, ale i o podvody. Ne každý majitel drahého auta, který nahlásí odcizení, o automobil opravdu přišel. Mnohdysi vše vymyslí, přijde s pohádkou, jak dojel tam a tam a nakonecmutam vůz sebrali. Díky údajům z kamer a radarůmubudeme moci dokázat, že touto trasou nejel. Nerad bych mluvil detailně, abych nedával pachatelům návod, ale bude prostě možné získat velmi užitečné informace.

Které pomohou v pátrání?

Jistě, uvědomte si, že krádež automobilu je zločin beze stopy. Auto zmizí a s ním i všechna vodítka vedoucí k pachateli. Žádné daktylky, žádné pachové stopy, žádná DNA, jen prázdné místo na parkovišti. Každá informace je neocenitelná.

Co by ještě pomohlo?

Aby systém umožňoval rychleji zadávat do evidence odcizená auta. Pomohlo by, kdybychom o odcizeném autě vš věděli hned. (dav)

Stabilní radary v Praze

Bělohorská – směr z centra
Dobříšská –směr Barrandovský most
Dobříšská – směr tunel Mrázovka
Evropská – směr do centra
Jižní spojka 1 – u Vrbovy ul., směr Krč
Jižní spojka 2 – úsek 5.května - Chodovská
Jižní spojka 3 – úsek Průmyslová - lanový most
Poděbradská – směr do centra
Podolské nábřeží – směr do centra
Strahovský tunel – směr Mrázovka
Strahovský tunel – směr Patočkova
Strakonická – směr do centra
tunel Mrázovka – směr Barrandovský most
tunel Mrázovka – směr Strahovský tunel
Ústecká – směr z centra
5. května – směr do centra