Zatímco plničky na zkapalněný ropný plyn (LPG) jsou součástí téměř každé čerpací stanice v Praze a na tento pohon jezdí tisíce aut, možnost „natankovat“ stlačený zemní plyn (CNG) je pouze v sídle Pražské plynárenské v Michli a na nedaleké čerpací stanici v Záběhlicích.

Hledají místa pro stanice

Tato situace brání rozvoji ekologického pohonu aut, který stojí v porovnání s benzinem polovinu. V metropoli přitom takto ekologicky jezdí jen desítky osobních aut. Tradiční výrobci však začínají přicházet s modely poháněnými zemním plynem, a tudíž se dá očekávat, že při stále rostoucí ceně benzinu přijdou „plynová vozidla“ do módy.

„Chtěli bychom zajistit, aby se každý rok objevily v metropoli alespoň dvě plnicí stanice,“ sdělil Jan Žákovec z Pražské plynárenské. Společnost právě vytypovává místa, kde je podzemní síť vedení plynu položena tak, aby umožnila jejich instalaci.

Dvě stě autobusů na plyn

Stlačený zemní plyn se postupně prosazuje nejen v individuální automobilové dopravě. Dopravní podnik totiž hodlá příští rok vypsat veřejnou soutěž na dlouhodobého dodavatele autobusů a v zadávacích podmínkách se pravděpodobně objeví požadavek na nákup dvou set vozů s pohonem CNG. Ty by „tankovaly“ v garážích Vršovice. „Máme už vypracovanou studii, která doporučila plynofikaci právě tam,“ sdělil Ondřej Pečený z dopravního podniku.

Od včerejška jezdí jeden plynem poháněný autobus na lince 165 mezi Radotínem a Jižním Městem. Podle společnosti Connex, která linku provozuje, se počítá s dalším nasazováním stejně upravených vozů.

Postupně na něj budou jezdit popelářské a čisticí vozy. Pražské služby jich do konce příštího roku nakoupí deset.

Dva druhy plynů
LPG, nebo-li zkapalněný ropný plyn, je směs uhlovodíkových plynů, která se používá jako palivo do spalovacích spotřebičů a vozidel. Je to novodobější označení pro směs topného plynu, známou jako propan-butan.
CNG, nebo-li stlačený zemní plyn, se používá jako palivo pro pohon motorových vozidel. Je považováno za relativně čistější alternativu k benzinu a motorové naftě.