Při dnešní prezentaci aktuálního stavu prací to řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Viadukt je součástí plánované trati k pražskému letišti.

"Zrekonstruovaný viadukt umožní zavedení traťové rychlosti 60 km/h a přispěje k výraznému zvýšení plynulosti i počtu vypravovaných vlaků. Do budoucna se zvažuje i využití prostor pod klenbami pro kulturní a společenské využití v pražském Karlíně," podotkl Kremlík.

Stavaři dnes ministrovi sdělili, že prodloužení rekonstrukce si vyžádal skutečný stav viaduktu, jehož některé části jsou v horším stavu, než se předpokládalo. Kremlík se tak s Tomášem Korandou, šéfem stavební společnosti Hochtief, která se na stavbě podílí, dohodl na termínu dokončení modernizace 1. června 2020.

Dvacítka kleneb vznikne znovu

Viadukt je opravován v délce téměř 1,5 kilometru. Práce zahrnují kompletní výměnu železničního svršku včetně technologických částí, výměnu 3,3 km kolejnic a zastaralého zabezpečovacího zařízení, sanaci základů a také rekonstrukci 99 kleneb, z nichž osm překračuje Vltavu.

Při stavbě musí být úplně rozebráno a znovu sestaveno 20 kleneb. Zlepšení by měli pocítit i obyvatelé okolní zástavby, díky položení antivibračních rohoží a nových výhybek by se měl snížit hluk.

Nové mosty

V současnosti stavaři například přezdívají cihelné klenby u autobusového nádraží Florenc včetně souvisejících pilířů. V květnu pak osadili novou ocelovou konstrukci přes ulici Prvního pluku.

Na Hrabovské větvi dokončili izolaci, litý asfalt a položení antivibračních rohoží. Během letních prázdnin budou práce pokračovat montáží nového mostu přes Křižíkovu ulici, což si vyžádá dopravní uzavírku.

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po staviteli Aloisovi Negrellim.