Před týdnem americká firma oznámila, že v metropoli se za dobu fungování staly její sdílené elektrokoloběžky „bezemisní, pohodlnou a flexibilní přepravou“. Podle průzkumu Lime nahrazuje každá čtvrtá jízda na koloběžce jízdu autem. Zástupci společnosti tvrdí, že jde tedy i o doplněk či alternativu k městské hromadné dopravě: „Oproti jízdě autem tak uživatelé Limu ušetřili přes 700 tun emisí oxidu uhličitého a přes 100 tisíc litrů paliva.“

Praha 2 však vidí situaci trochu jinak. I na základě statistik od strážníků radní rozhodli, že se obrátí na policii. Politikům vadí, že elektrokoloběžky jezdí po chodníku, jsou odkládány na nevhodných místech a během jízdy ohrožují chodce i účastníky silničního provozu. Radnice v tiskové zprávě uvedla, že Lime se v říjnu loňského roku zavázala předložit doklady o splnění technické způsobilosti a podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, jak je vyžaduje česká legislativa. Jinak má být Praha 2 červenou - tedy zakázanou - zónou.

„Společnost Lime ani jeden z požadovaných dokumentů nepředložila. Místo toho svévolně omezila červenou zónu v Praze 2 pouze na náměstí Míru s jeho bezprostředním okolím, park Folimanka, NKP Vyšehrad, Havlíčkovy sady a železniční stanici Praha – hlavní nádraží. Je tedy zřejmé, že službu sdílených koloběžek hodlá systémem půjč si a zahoď provozovat i nadále bez respektování požadavků městské části Praha 2,“ konstatoval místostarosta Prahy 2 Jan Korseska (ODS), v jehož gesci je oblast dopravy.

„Požadavky, k jejichž plnění jsme se přihlásili v memorandu s hlavním městem, plníme. Proto je služba v omezeném provozu dostupná i v Praze 2. Věříme, že jsme v právu, když provoz koloběžek na Praze 2 funguje tak, jak je nyní nastaven. Paradoxně jsme tedy s Prahou 2 ve shodě v tom, že uvítáme vyjasnění tohoto stavu,“ uvedl ve vyjádření pro Pražský deník Ondřej Široký, provozní manažer společnosti Lime.

Koloběžky překážejí

Kromě trestního oznámení však chce vinohradská radnice, aby magistrát vypověděl právě zmiňované memorandum o rozvoji služeb sdílených kol, které s firmou spolu s dalšími bikesharingovými projekty hlavní město podepsalo ještě za minulého vedení, kdy byl radním pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Jeho nástupce Adam Scheinherr (Praha sobě) tuto formu dopravy po městě sice vítá, ale upozorňuje na nutné dodržování pravidel či možné legislativní změny. Velkým problémem je špatné parkování. „Koloběžky překážejí a zohyzďují veřejný prostor v historickém centru,“ řekl radní Scheinherr, když před létem oznamoval nová opatření.

Ačkoliv se do radniční ankety zapojily jen stovky občanů, Praha 2 se opírá v boji proti pojízdným „limetkám“ rovněž hlasem lidu. Většina respondentů totiž elektrokoloběžky na území své městské části nechce. Nemůže pondělní rozhodnutí radních spustit lavinu dalších stížností a trestních oznámení? Nebojí se Lime, že se jedná o začátek konce jejího fungování v české metropoli? Skončí spor až u soudu?

„Nechci takhle spekulovat,“ odpověděl Pražskému deníku mediální zástupce firmy Michal Marek. Podle něj jsou požadavky každé městské části individuální. „Budeme se snažit provozovat koloběžky Lime ku prospěchu a spokojenosti všech Pražanů,“ dodal Marek. Společnost by uvítala, aby vznikla jednotná pravidla napříč hlavním městěm, u nichž by se (snad) lépe vymáhalo jejich dodržování.

Je fakt, že někteří uživatelé teď mohou mít problém rozpoznat, zda jedou na území Prahy 2, nebo se vyskytují už na Praze 3 a podobně u dalších sousedících částí. Podle „dvojky“ každopádně oproti roku 2018 vzrostl za letošek desetinásobně počet přestupků spáchaných cyklisty a koloběžkáři. A to je teprve konec září.

„Výsledky statistiky Městské policie Praha 2 potvrdily naše předpoklady o rizikovosti těchto vozítek v městském provozu. Žádáme hlavní město Praha a městskou policii o důslednou kontrolu a řešení přestupků osob, které elektrické koloběžky používají pro jízdu po chodníku,“ uvedl radní Prahy 2 pro bezpečnost Michal Zuna (TOP 09).