V parku Stromovka sev nedělidopoledne opět propadla půda. Stalo se tak v místě, kde se razí tunel pro silniční okruh. Pražané jen nevěřícně kroutí hlavou, jak se to mohlo zase stát. „Pravidelně Stromovku navštěvuji, teď nevím, jestli nebudu chodit někam jinam. Nechápu, jak se to mohlo znovu stát,“ řekl Martin Voráček z Prahy 7. On i další lidé jsou pro to, aby se tentokrát případ důkladně prošetřil.

Primátor se hodně zlobí

Na místo v odpoledních hodinách dorazil i primátor Pavel Bém (ODS), který se chtěl s celou situací seznámit a byl velmi rozhořčen. „Jednou se to stát mohlo, podruhé už je to ale nepřípustné,“ zlobil se. Primátor nyní hodlá podat trestní oznámení na neznámého pachatele z důvodu obecného ohrožení. Policie se tedy bude případem dále zabývat.

Kráter jako po bombě

Země se znovu propadla skoro na tom samém místě jako v květnu letošního roku. Kráter byl veliký v průměru více než dvacet metrů. V některých místech dokonce třicet metrů. Naštěstí nebyl nikdo zraněn. Bylo to ale veliké štěstí, země se propadla jen několik metrů od chodníku. „Stalo se to skoro na stejném místě i ve stejném rozsahu,“ řekl Deníku mluvčí společnosti Metrostav, která práci vykonává, František Polák. Půda se měla propadnout zhruba v deset dopoledne.

Vršek země, tedy nadloží, ještě nebyl zpevněný. V místě se rozšiřoval tunel. „Konkrétně v místě rozšiřování tunelu o bezpečnostní kapsu, kde nebylo ještě zpevněné nadloží,“ pokračoval mluvčí.

Jaký byl přesný důvod propadu země na tom samém místě, však zatím nebylo možné určit. Půda se ale propadla až do raženého tunelu a tam navíc začala zatékat spodní voda. Zástupci z Českého báňského úřadu ihned začali celou věc prošetřovat a budou chtít nalézt viníka. Květnovou nehodu měl podle odborníků způsobit déšť, respektive velké množství spadlé dešťové vody.

Celou Stromovku určitě nezavřou

Ve Stromovce je nyní celá lokalita zabezpečená, aby nedošlo k nějakému zranění nebo jiným komplikacím. „Určitě je celý úsek ohrazen a naši zaměstnanci zahájili sanační práce,“ doplnil včera odpoledne František Polák. Ještě před nehodou ale nebylo místo nijak označené. Nikdo totiž nepočítal s tím, že se zem opět propadne.

Jelikož nešlo o první případ, na řadu se dostala také otázka, zdali neuzavřít celou Stromovku? „To se opravdu nechystá. Jako poslední možnost vnímám zahrazení koridoru, pod kterým se razí tunel,“ doplnil primátor.

Radnice chce pro občany bezpečí

Radnice Městské části Prahy 7 se začala o celou věc také intenzivně zajímat a hodlá podniknout další kroky. „Určitě chceme vědět, proč k nehodě došlo. Nyní je pro nás prioritou bezpečí našich občanů, kteří Stromovku navštěvují. Budeme proto požadovat, aby bylo zabezpečeno celé okolí. Každý den pak budeme chtít dostávat informace o stavbě a další podrobnosti tak, abychom mohli na případné dotazy našich občanů ihned odpovědět,“ sdělil starosta Prahy 7 Marek Ječmének (ODS). Místo mělo být včera nepřetržitě sledováno.

Stavba za miliardy se nezpozdí

Podle informací Deníku by včerejší nehoda neměla nijak zpozdit rozsáhlou stavební akci. Výstavba severozápadní části vnitřního automobilového obchvatu mezi Špejcharem a křižovatkou Pelc-Tyrolka začala v loňském roce. Vozovka povede tunely pod Letnou a pod Stromovkou. Náklady na stavební práce se vyšplhají na 21,2 miliardy korun, technologie pak budou stát dalších 4,5 miliardy korun. Termín dokončení prací je stanoven na rok 2011.

Poprvé magistrát řekl, to se stává, teď chce viníka

Poprvé se propadla půda ve Stromovce 20. května letošního roku, podruhé v neděli. Poprvé magistrát nepovažoval událost za nijak závažnou. Nyní byl primátor Pavel Bém incidentem pobouřen a podává trestní oznámení pro obecné ohrožení. K oběma incidentům došlo při hloubení tunelů Blanka.

Poprvé tehdy podle pražského magistrátu nebyla propadlá zem nijak závažnou událostí. Nyní se karta obrátila a případ se bude důkladně prošetřovat.

Shoda náhod

„Zemina se propadla do tunelu. Je to věc, která se stává,“ řekl v květnu k první nehodě ředitel odboru městského investora Jiří Toman. Událostí se pak zabývala také asi patnáctičlenná Rada geotechnického monitoringu. Ta měla zjistit příčiny nehody.

„Byla to shoda náhod, práce rozhodně nebyly nešetrné. Zpevnění selhalo v místě, kde to nikdo nečekal. Podloží, ve kterém se hloubilo, tvořily z velké části břidlice a právě ty zapříčinily, že se celá masa při vydatném dešti sesunula,“ vysvětlil tehdy František Polák, mluvčí společnosti Metrostav, která v místě práce provádí.

Stavbaři včas odešli

Ani při první nehodě naštěstí nebyl nikdo zraněn. O špatných geologických podmínkách zaměstnanci věděli. Po šikmé vrstvě se uvolňovala hornina a vnikl tzv. nadvýlom. Stavbaři se snažili celou záležitost řešit sanací z podzemí, ale uvolňování horniny se nepodařilo zastavit. Když vniklo riziko možného sesuvu, všichni pracoviště v dostatečném předstihu opustili.

Ražba tunelu Blanka se původně měla zahájit ještě v červnu, nakonec se ale o měsíc zpozdila a byla započata až ve druhé polovině července. Odborníkům se po dvou měsících podařilo zajistit místo a práce v podzemí mohly pokračovat. Díra v zemi pak zmizela ještě o další dva týdny později.