Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

První vůz MHD vyjel od Invalidovny před 135 lety

Praha - /FOTOGALERIE/ Pražská městská hromadná doprava slaví už 135 let existence. Vše odstartovala koněspřežná dráha v Karlíně.

16.9.2010 1
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Do ulic hlavního města vyjela ze Střešovické vozovny 15. září, v den 135. výročí pražské hromadné dopravy, historická tramvaj řady T1.Foto: Denk/Vít Šimánek

Bylo 23. září roku 1875. Nedaleko Invalidovny vyjíždí na kolejovou trať vůz tažený koňmi. Tehdy se začala psát historie pražské městské hromadné dopravy (MHD), která nyní slaví 135 let existence.

Dnes čítá pražská dopravní síť tři linky metra, 34 linek tramvají a 163 linek autobusů. Denně se jimi přepraví přes tři miliony cestujících.
„První úsek pražské koňky začínal v Karlíně poblíž Invalidovny, kde se nacházela vozovna. Trať byla dvoukolejná a dlouhá 3,4 km. Při dokončení výstavby sítě v roce 1885 měřila již 18,875 kilometru,“ řekla k začátkům pražské MHD mluvčí dopravního podniku Ilona Vysoudilová.

Éra elektřiny

Podoba pražské MHD se ale poměrně rychle vyvíjela. Zavedení elektřiny na sebe nenechalo dlouho čekat. První elektrická tramvaj Františka Křižíka vyjela v roce 1891. V roce 1908 zahájily tehdejší Elektrické podniky první provoz autobusů. Ten byl ale hned v následujícím roce z důvodu několika vážnějších nehod v provozu zastaven.

V roce 1925 byla autobusová doprava zavedena znovu, tentokrát již bez vážných technických rizik. První linka vyjela 21. června 1925 na trati z Vršovic do Záběhlic. Trolejbusy byly v Praze jako v prvním českém městě zavedeny do pravidelného provozu v roce 1936.

Bez metra to nejde

Od roku 1967 lze hovořit o počátku metra. Vláda tehdy rozhodla o přeměně již probíhajících prací přímo na výstavbu metra bez mezistupně podpovrchové tramvaje.

V roce 1974 byl poté po několika měsících zkušebního provozu bez cestujících slavnostně zahájen pravidelný provoz metra pro veřejnost. Trať C měřila 7, 038 km a začala se tak psát zcela nová kapitola. Při zahájení provozu byl interval v době provozních špiček 3 minuty.

Jak po revoluci

Vývoj pražské MHD pokračoval i v porevolučních letech. Od roku 1995 jsou do Prahy například dodávány nízkopodlažní autobusy.
Dnešní pražská městská hromadná doprava přepraví více než 3 miliony cestujících denně. Ročně je to na všech trasách přes 1,3 miliardy osob. Pražská MHD je výjimečná hlavně hustotou sítě linek, kterou tvoří tři trasy metra o celkové délce 59,4 km, jimiž mohou lidé cestovat do 57 stanic. Dopravní podnik dále provozuje 24 denních, 9 nočních a 1 historickou tramvajovou linku o celkové délce 547,84 kilometru. Autobusová síť pražské MHD dosahuje celkové délky 1815 km a tvoří ji 116 denních městských, 16 příměstských, 16 školních, 13 nočních městských linek a 2 linky pro osoby se sníženou pohyblivostí.

Mezi nejaktuálnější akce patří výstavba 4 nových stanic metra A, ve fázi příprav je i metro D.

Zajímavosti a prvenství z historie pražské MHD
• Koněspřežné železnice, takzvané koňky, na začátku provozu bojovaly s celou řadou problémů. Jednak jim na trati velmi často překážely dostavníky a povozy, vozy také mnohdy vykolejily. Běžně se pak stávalo, že jízda namísto plánovaných 25 minut trvala někdy třeba dvojnásobnou dobu.
• Pro rozlišení tratí bylo využíváno barevné označení a barevně se odlišovaly také jízdenky. Pro každý směr jízdy se navíc různily také odstínem barvy. Provoz pražské MHD v osmdesátých letech devatenáctého století končil kolem 22.00 hodiny. Poslední spoje na všech linkách byly označeny modrou svítilnou.
• Při zavádění pravostranného provozu ve třicátých letech dvacátého století bylo třeba v Praze přeložit 95 nástupišť a zřídit 25 nástupišť nových.
• Aby bylo možné udržet dopravu na přijatelné úrovni i v době světové války, kdy se podniky potýkaly s nedostatkem mužského personálu, bylo v roce 1915 do služby průvodčích zařazeno prvních 40 žen. V roce 1918 už jejich počet dosahoval téměř čtyř set.
• Dokázali byste vyjmenovat první stanice metra? Prvních devět stanic neslo názvy: Sokolovská (dnešní Florenc), Hlavní nádraží, Muzeum, I. P. Pavlova, Gottwaldova (dnes Vyšehrad), Pražského povstání, Mládežnická (dnes Pankrác), Budějovická a Kačerov.

Autor: Lukáš Marek

16.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Předvolební debata v deníku 19.10.2017
13

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

Předseda Strany zelených Matěj Stropnický.
5

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

AKTUALIZOVÁNO

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Silnici mezi Kladenskem u Pavlova a Prahou-západ ochromila hromadná nehoda. Od středečního rána se zde stala řada nehod. 

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

„Vyměníš slámu za ovce?“ I tuto větu můžete tento týden slýchat v Tyršově domě na Újezdě. Nebojte se, nezměnil se ve směnárnu zemědělců ani v blázinec. Koná se tu již 17. ročník festivalu Deskohraní, na kterém si můžete zahrát 501 druhů stolních her a například tak povyměňovat slámu za ovce v oblíbených Osadnících z Katanu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení