Parta nadšenců z Klubu vodních motoristů (KVM) se sídlem v Dejvicích se rozhodla na vlastní náklady postavit vůbec první lodní maják v Praze na Vltavě. Jeho betonový korpus se už teď tyčí na spodním výběžku Libeňského ostrova. Příští týden se zbarví do červenobíla, tak jako každý správný maják. Pak už bude stačit osadit ho světelnou hlavicí. Ta by měla nad noční hladinou Vltavy zazářit předepsaným bílým světlem už letos v říjnu. Plánuje se velkolepé zahájení provozu. Jeho součástí bude i ohňostroj nad Vltavou.

Co vlastně lodníky z přístavu v Libni přivedlo na myšlenku vztyčit orientační bod, bezpečně navádějící plavidla od Pobaby k ostrovu a zpět? Podle zkušeného kapitána parníku a předsedy KVM Romana Kelbicha to bylo především nadšení. Roli samozřejmě sehrála i péče o bezpečí pasažérů plujících po řece v tomto poměrně riskantním úseku. Během uplynulých deseti let totiž u břehů Libeňského ostrova ztroskotaly minimálně tři lodě.

„Když se plavíte v noci po proudu směrem k Podbabě a chcete zakotvit v přístavu na ostrově, nevidíte jeho špici. Dříve se kapitáni orientovali třeba podle lamp na silnici na protějším břehu. Jenže stačilo, aby jedna z lamp nesvítila, kapitán zatočil kormidlem dřív než měl a na špici ostrova narazil. Pod vodou se tam ukrývají velké kameny,“ popisuje Kelbich.

Zároveň ale zdůrazňuje, že vodní motoristy ke stavbě majáku nikdo nevyzval. „Je to pouze naše iniciativa a čiré fandovství. Na Vltavě v Praze dosud nenajdete žádný funkční maják. Ten náš bude úplně první,“ podotkl dále Kelbich.

Maják bude blikat ve dvouvteřinovém intervalu

Podle původního záměru měl maják svítit se setměním nepřetržitě. Později se ale rozhodlo, že bude blikat ve dvouvteřinovém intervalu.

Předseda KVM rovněž připomíná, že maják bude plnit funkci tak zvaného náměrníku. „Když poplujete z Pobaby proti proudu skrz dva mosty, povede vás maják plavební dráhou. Stále je ovšem třeba dávat pozor na vítr a na spodní proudy,“ říká dále kapitán Kelbich.

Ono čiré fandovství je zvláště v dnešní době pozoruhodné. Zhotovení majáku není levná záležitost. KVM nikdo nepřispěl ani korunu a přitom pracují na službě pro veškerou lodní dopravu v daném úseku. Výjimku tvoří jistá firma z jižních Čech, která slíbila sponzorovat světelnou hlavici, na které se už teď pilně pracuje. „Bude mít speciální vysoce svítivou led diodovou žárovku,“ dodává Kelbich.

Praha 6 se už delší dobu jeví jako líheň zajímavých nápadů v rámci Prahy i celé republiky. Jako první začala pořádat farmářské trhy, první začala místo sociálních dávek používat poukázky, zajistila první přívoz přes Vltavu v Sedlci, první posadila strážníky městské policie na kola, první vybudovala hřiště pro seniory, první začala nakupovat služby prostřednictvím elektronických aukcí či spustila sms podatelnu, a tak by se dalo dlouho pokračovat. „Teď lze s nadsázkou i říct, že hlavní město bude mít díky nápadu a aktivitě občanů Prahy 6 svůj první maják,“ raduje se Jan Hrubeš z Hanspaulky a předseda Královského cyklistického klubu Torpédo, který na stavbu majáku zapůjčil svou stavební míchačku.