VYBRAT REGION
Zavřít mapu

První lanovka v Praze jezdila na Letné. Nahradil ji jezdící chodník

První lanovka v Praze. Většině lidí se automaticky vybaví ta na Petříně. Nejde ale o první lanovou dráhu v metropoli. Dříve vznikla lanovka na Letné, která fungovala od roku 1891. Ze začátku ji poháněl systém vodní převahy, poté jezdila na elektřinu. Později vozil na Letnou návštěvníky takzvaný pohyblivý chodník. Dnes po lanovce najdete už jen zbytky opěrných zdí.

20.11.2017
SDÍLEJ:

Na Letnou jezdila lanovka, poté jezdící schodyFoto: archiv DPP

„Letenská lanovka zahájila provoz 31. května 1891 a vedla od mostu císaře Františka Josefa, který stál původně na místě dnešního Štefánikova mostu, k restauraci v letenských sadech. Proti petřínské lanovce byla podstatně kratší, měřila jenom 108,97 metrů a překonávala výškový rozdíl 38,3 metrů. Její sklon byl ale výrazněji větší než později na Petříně,“ vysvětlil vedoucí archivu pražského dopravního podniku Michal Fojtík.

 Lanová dráha jezdila po dvou kolejích a její pohon zajišťoval systém vodní převahy. Tento způsob pohonu se brzy ukázal jako drahý. Zároveň způsoboval nesnáze s dodávkami vody ve vznikající letenské obytné zástavbě. V období největších mrazů, zhruba od listopadu do března, lanovka nejezdila. V zimě, na přelomu roku 1902 a 1903 František Křižík lanovku zrekonstruoval a kabina začala jezdit na elektrický pohon. Lanovou dráhou se mohlo svézt až čtyřicet lidí a za jízdu nahoru museli zaplatit tři krejcary, cesta zpět stála pak krejcary dva.

„Na rozdíl od systému, který známe od 30. let z petřínské lanovky, nebyla v horní stanici zřízena zvláštní strojovna, ale pohon zajišťovaly elektromotory umístěné přímo ve vozech. Elektrifikovaná letenská lanovka zahájila provoz 18. dubna 1903. Sloužila pak bez větších problémů až do první světové války,“ popsal Michal Fojtík. Lanová dráha se poprvé zastavila 28. července 1914 po mobilizaci. Znovu se v ní začalo jezdit až 9. května roku 1915.

Kabina přestala cestující vozit ještě v říjnu téhož roku. Výjimkou byly dva dny. A to 13. a 14. listopad, kdy se na Letné konalo předvádění válečných a sanitních psů. „Naposledy byla lanovka v provozu od 14. května do 10. listopadu 1916. Následující den se nejezdilo pro poruchu jednoho z vozů a doprava už nebyla obnovena. V té době zřejmě nikdo netušil, že je to navždy,“ uvedl vedoucí archivu dopravního podniku v Praze.

V letech 1926 - 1935 tu místo lanovky postavili takzvaný pohyblivý chodník, ve skutečnosti eskalátor. Ten můžete vidět například ve filmu Muži v offsidu. „Těleso letenské lanovky definitivně zlikvidovali po roce 1947, kdy se konaly velké úpravy letenské stráně. Přesto dodnes můžeme v blízkosti Letenské restaurace neboli Zámečku, najít na svahu výrazné zbytky opěrných zdí někdejší horní stanice,“ doplnil Michal Fojtík.

Pokud vás zajímá, jak přesně lanovka vypadala a kudy vedla, můžete se na její model podívat do Muzea MHD ve vozovně Střešovice. Navštívit ho můžete každou sobotu a neděli od 9 do 17 hodin. Za základní vstupné zaplatíte 50 korun.

Autor: Michaela Lišková

20.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Proti setkání představitelů evropské krajní pravice protestovalo 15. prosince v Praze po osmnácté hodině poklidně několik desítek lidí.
AKTUALIZOVÁNO
3

Vzhůru psanci této země! Demonstranti se bouřili proti Wildersovi i Le Penové

Demonstrace na Jungmanově náměstí. Ilustrační foto.

Le Penová a Wilders budou v Praze. Policie je v pohotovosti

AKTUALIZOVÁNO

Ministr Pelikán dočasně zprostil výkonu funkce soudkyni Královou

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO) dočasně zprostil výkonu funkce soudkyni Obvodního soudu pro Prahu 1 Helenu Královou, která čelí dvěma kárným řízením. ČTK to dnes sdělila mluvčí ministerstva Tereza Schejbalová. Králová rozhoduje mimo jiné kauzu tzv. trafik pro poslance, kde je mezi obviněnými bývalý premiér Petr Nečas (ODS) a jeho manželka Jana (dříve Nagyová).

AKTUALIZOVÁNO

Zbytky Trojské lávky vyzvedávaly z vody vyprošťovací tanky

/VIDEO/ K torzu Trojské lávky dorazily ve čtvrtek dva vyprošťovací tanky. Z vody vyzvedávaly zbytky lávky. Ke slovu se dostaly po 17 hodině. 

Videosouhrn SPECIÁL: Česko zpívalo koledy. Podívejte se

Ve stejnou chvíli zpívalo neuvěřitelných 125 tisíc lidí po celé zemi stejné vánoční koledy. Přinášíme vám speciální vydání videosouhrnu, díky kterému budete moci nasát vánoční atmosféru z mnoha míst najednou.

Příčinou pádu trojské lávky nejspíš byla systémová konstrukční chyba

Kvůli předběžnému závěru vyšetřování zavírá lávku stejné konstrukce i Nymburk. Chybějící spojení břehů mezi Trojou a Císařským ostrovem vyřeší přívoz nejspíš ještě před Vánocemi. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT