Na místě byli i předseda Pirátů Ivan Bartoš či Markéta Gregorová ze zahraničního výboru této strany. Protestující, mezi které přišli i příznivci Svobodných, měli transparenty s nápisy jako Save your internet, Sdílení je aktem lásky nebo napodobující dopravní značky omezující rychlost, které obsahují čísla 11 a 13. Jsou to čísla článků chystané směrnice, které Pirátům nejvíce vadí.

Odpůrci směrnici považují za návrat cenzury. Vadí jim, že zavádí poplatek za citování a povinnost monitorovat a filtrovat obsah nahraný uživateli. "Zatímco dnes můžete citovat libovolně s odkazem na zdroj, kvůli nátlaku nadnárodních firem tak bude možné činit pouze po zakoupení licence," uvedli Piráti v kampani Zachraň internet.

Vadí jim také automatické mazání obsahu, který algoritmy vyhodnotí jako závadný. "A to včetně memů, parodických videí nebo remixů, které neporuší zákon," uvedli.

Podle předsedy Pirátů Ivana Bartoše, který na demonstraci také dorazil, je přirozené, že velké vydavatelské domy směrnici vítají. "Snaží se ukrojit si kus z obchodního modelu Googlu a Facebooku," řekl ČTK. Podle něj by se v boji proti monopolům nebo zneužívání dat měly využívat jiné zákony jako například na ochranu spotřebitele nebo jako nařízení o ochraně údajů GDPR.

Nevýhoda pro malé

Směrnice by naopak postihla nejvíce malé vyhledávače a malé zpravodajské servery. "Ty budou znevýhodněny a může se stát, že jejich články vůbec nenajdete," vysvětlil předseda Pirátů. Článek 13, který zavádí povinné monitorování a filtrování obsahu, může podle něj vést k podobnému omezení internetu, jaké známe z Číny nebo Turecka. "Když informace zmizí, nedozvíte se, že byla vyfiltrovaná," řekl.

Návrh představila Evropská komise již před dvěma lety. Podle jejích podporovatelů, mezi které patří i česká Unie vydavatelů, nyní velcí internetoví hráči vydělávají na kvalitním obsahu vydavatelských domů a přitom se s nimi o své zisky nedělí. Podle směrnice by měli právo na podíl od firem jako Google nebo Facebook.

Naopak například Seznam.cz je proti směrnici, podle něj omezí přístup lidí ke zpravodajskému obsahu a zpomalí či zastaví služby pro nahrávání uživatelského obsahu. O návrhu směrnice má Evropský parlament jednat na začátku července.

Podle serveru Info.cz technologičtí obři Google, Facebook a jim podobní platí kampaň namířenou proti novinářům. Konkrétně jde o snahu zacílenou proti nové směrnici, která má dát novinářům na internetu autorskou ochranu. Za zdánlivě nezávislými weby a hesly s honosnými názvy jako Zachraňte internet (saveyourinternet.eu) či Zachraňte odkazy (savethelink.org) se podle zjištění Info.CZ prokazatelně skrývají peníze technologických společností. V Česku tuto kampaň mohutně podporuje Pirátská strana.

Hlavními „postavami“ kampaně jsou sdružení CCIA, C4C a Open Media. Všechny lobbistické a mediální výstupy jsou pak koordinovány PR agenturou N-Square.eu, mezi jejíž zákazníky se mimo jiné počítá i Google.