Vadí jim i nejvyšší povolená cena za kilometr jízdy a hrozba přezkoušení z místopisu a zkoušek z cizího jazyka. V Praze je celkem přes 4600 evidovaných vozů a téměř 5500 řidičů taxi.

Jako místo konání protestu organizátoři nahlásili magistrátu Strahov, nakonec se ale přesunuli do Wilsonovy ulice, kde ale příslušná povolení neměli. Největší problémy udělala blokáda v ranní špičce. Kolony sahaly od Hlavního nádraží k ostrovu Štvanice a k ulici 5. května. Řidiči popojíždějící v kolonách vyjadřovali troubením i slovně svůj nesouhlas s protestem. Nepodporovali jej ani všichni řidiči taxi.

Obnova neúspěšných rozhovorů

Nespokojení taxikáři požadovali, aby s nimi přišla jednat primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nebo některý z radních. Žádali obnovu neúspěšných rozhovorů z loňského roku. Primátorka ale vzkázala, že se nenechá vydírat. Deklarovala ochotu jednat až poté, co vozy přestanou dopravní tepnu blokovat.

Daniel Tarljovský, předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT), která demonstraci svolala, poté oznámil, že nespokojení taxikáři dají primátorce šanci její slib splnit. Někteří řidiči následně odjeli k magistrátu, budovu objeli a protest ukončili.

Krnáčová na večerní tiskové konferenci uvedla, že nespokojení řidiči musí zvolit jiný přístup, aby město přiměli znovu usednout k jednacímu stolu. Jak zabrání případným dalším blokádám, neuvedla. Opoziční ODS obvinila Krnáčovou z nečinnosti. Na příštím jednání zastupitelstva chce předložit návrh, jak naložit s nelegálními taxislužbami. Navrhne mimo jiné zabavení vozu.

Omezené možnosti policistů

Dopravu v pondělí na magistrále korigovali policisté, kteří ale měli podle mluvčího Tomáše Hulana omezené možnosti. Například odtah stojících vozů nebyl možný. To potvrdil i radní pro bezpečnost Libor Hadrava (ANO). Policie všechny protestující řidiče a jejich auta zaevidovala a předala případ magistrátu, který jej bude řešit ve správním řízení. Žádné fyzické útoky při protestu policisté nezaznamenali, časté ale byly verbální.

Podle mobilní platformy pro objednávky vozů taxi Liftago se dostupnost taxislužby dnes výrazně nesnížila, kvůli přetížené dopravě v centru se ale prodloužily dojezdové časy taxíků. Zablokovaná magistrála ovlivnila autobusovou dopravu. Student Agency například cestujícím z Brna do Prahy doporučila vystoupit na Opatově a do centra pokračovat metrem.

Debata kolem taxislužby se vede několik měsíců. Praha má totiž dlouhodobé problémy především s nepoctivými taxikáři. Kvůli chystaným zkouškám, které by měly zvýšit kvalitu služeb, demonstrovali řidiči už loni v létě. Hrozbu další demonstrace pak odvrátil slib primátorky, že do konce roku zvýší maximální cenu za kilometr jízdy. To se ale nestalo.

Srovnání cen v metropolích

Mezi blízkými metropolemi patří ceny pražských taxi mezi průměr, jsou dražší než ve Varšavě, srovnatelné s Bratislavou a levnější než v Berlíně.

Nelegálním taxislužby může podle primátorky zakázat jen ministerstvo dopravy. Mluvčí ministerstva Tomáš Neřold uvedl, že ministerstvo připravuje změnu zákona, která by postihla společnosti nedodržující pravidla taxislužby, například tím, že ve vozidlech nemají povinné taxametry.

Nařízení, které by umožnilo postihovat i dispečinky a další zprostředkovatele, by se tak možná mohlo objevit jako dodatek k chystané novele zákona o silniční dopravě. V současnosti totiž za jízdu bez taxametru může být postižený jenom konkrétní řidič, zatímco zprostředkovatel za takovýto prohřešek postižitelný není.

Čtěte také: Taxikáři už nechtějí s úřadem jednat o novele silničního zákona