Na Vítkově bylo naposledy živo, když tam mezi sebou bojovali husité s křižáky. Alespoň s nadsázkou to lze tvrdit a není to daleko od pravdy. „V současnosti je vrch vlastně mrtvý," říká pražská radní Jana Plamínková (STAN).

Chodník se zarovná s vozovkou

Na magistrátu se právě proto pracuje na studii, podle níž se má kopec mezi Žižkovem a Karlínem začít přetvářet. Jako první přijde na řadu příjezdová cesta, vedoucí od Ohrady k Národnímu památníku.

Zatímco teď se jeví jako obyčejná silnice, v budoucnu se chodník zarovná s vozovkou. Výsledkem má být široký bulvár pro pěší. Uprostřed se dokonce objeví vodní prvky. Po stranách této pěší zóny vyroste alej, podotkla Plamínková.

Na samém konci nově vzniklého bulváru se dosavadní nevábné parkoviště přerodí na malé náměstíčko se stromy a lavičkami. Podle plánů ideální místo pro pořádání nejrůznějších společenských akcí. Kultura by mohla prodchnout také jižní části svahu nad Tachovským náměstím. Právě zde se uvažuje o zřízení přírodního amfiteátru.

Na oživení se čeká patnáct let 

Podle Plamínkové by bylo vhodné, kdyby se na Vítkově objevilo více cyklostezek, cest pro pěší i občerstvení, restaurace či kavárna. „To by na Vítkov nepochybně přivedlo další lidi. Nebráním se takovému nápadu," sdělila k plánu starostka místně příslušné radnice Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09).

Sama má však k rodící se studii nejednu připomínku. „Město by v první řadě mělo vykoupit potřebné pozemky, které patří mimo jiné Českým drahám," míní Hujová. Až poté by se podle jejích slov mělo přikročit k pořízení komplexního materiálu pro celé území. „A do vzniku takové studie je nutné zapojit i veřejnost," poznamenala starostka trojky.

Výtah ztunelu skrz Vítkov je nákladný

Pozemky okolo vrchu, o nichž se Hujová zmiňuje jsou nepochybně potřebné k bezproblémovému přístupu na Vítkov. To je největší slabina celého městského projektu revitalizace vrchu s jezdeckou sochou Jana Žižky z Trocnova. Zvlášť, když severní a jižní část kopce lemovala železnice, která tak odtrhla vrch od města.

Zatímco na žižkovské straně už vlaky nejezdí a dráhu nahradili cyklisté, na straně Prahy 8 vlaky jezdí dál. Zlepšit přístup by mohl už dříve zvažovaný výtah vedoucí z tunelu skrz Vítkov. To je ovšem příliš nákladná investice.

A proto s ní dle Plamínkové projekt zatím nepočítá. Zato už letos se Vítkov dočká prvních úprav zeleně. O zpřístupnění a oživení Vítkova pro širokou veřejnost se debatuje téměř dvacet let. Už v roce 2000 město svolalo architektonickou soutěž. Vítězný návrh ovšem zapadl pod stůl. Stejně tak v minulém volebním období, kdy Praha 3 zvažovala umisťovat na Vítkov sochy mladých umělců. Po volbách politici nápad odložili k ledu.