Současná podoba náměstí se zrodila po roce 1920, kdy architekt Antonín Engel vyhrál podobnou soutěž. Svou koncepci však neměl možnost plně zrealizovat a dokončit. V uplynulém století navíc výrazně vzrostlo dopravní zatížení Vítězného náměstí, nejnověji paradoxně umocněné nejdražším pražským dopravním projektem posledních let – tunelovým komplexem Blanka.

Oficiálním cílem soutěže je, aby se náměstí stalo přívětivějším místem pro místní obyvatele. V porotě zasednou zástupci magistrátu, Prahy 6 a vybraní domácí i zahraniční architekti. Soutěžit se bude ve dvou kolech, přičemž odevzdání návrhů v prvním kole je naplánováno na konec června.

„Kulaťák je další z řady významných pražských náměstí, které se chystáme zlepšit. Špičkové světové týmy se chystají upravit park na Karlově náměstí a úprava Malostranského náměstí již běží,“ připomněla primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Současné rozdělení náměstí podle IPR nevytváří pro obyvatele příjemné. „Nepřehledné dopravní křížení má za následek neustálý rizikový kontakt automobilů a chodců,“ uvedl institut v oficiálním zdůvodnění soutěže. „Zkušenosti ze západní Evropy ukazují, že je možné skloubit intenzivní dopravu s kvalitním veřejným prostorem a náměstím, kde hrají prim chodci,“ je přesvědčena náměstkyně primátorky Petra Kolínská (Strana zelených).

„Zásadním předpokladem dobrého řešení je dobře formulované zadání soutěže,“ upozornil Vratislav Filler ze spolku AutoMat s tím, že konkrétně na Vítězném náměstí jsou důležité požadavky na dopravní řešení. V obecné rovině vyhlášení soutěže přivítal. „To se tady prostě musíme naučit,“ dodal Filler.