Podle architektů z IPR hrál při určování prioritních stanic více než vzhled roli potenciál k rozvoji města. Výběr se také zaměřil na ty, které není problém rychle opravit. V seznamu ale najdeme i opravdové "perly", jako jsou Háje nebo Černý Most.

Z vytipovaných stanic se dvě nacházejí na céčku, tři na trase A (včetně jedné z nových stanic, Bořislavky) a nejvíce - šest - jich je na trase B. IPR nyní dostal další úkol - co nejdříve navrhnout konkrétní úpravy, kterými by měly stanice projít.

"Schválili jsme usnesení, které říká, že IPR nám do konce května zpracuje návrh zadání řešení rekonstrukce a dostavby těchto stanic. Očekávám, že se jejich počet poté ještě zúží, protože rozpracovat jedenáct stanic by asi nebylo ideální," vysvětlila nově jmenovaná radní pro územní rozvoj Petra Kolínská s tím, že těch skutečně vybraných k přeměně by mohlo být kolem pěti.

Různé úrovně úprav

Podle mluvčího IPR Adama Švejdy mohou být výsledné návrhy úprav různé. "Od zjednodušení informačního systému, vybudování bezbariérových přístupů a kultivace vestibulů přes doplnění mobiliáře až po úpravy majetkoprávních vztahů, například nové smlouvy s nájemníky, nebo doporučení stavebních zásahů," přiblížil.

I když se město zjevně snaží někam v tomto směru posunout, je otázka, nakolik je to v případě některých stanic v dohledné budoucnosti reálné. Navrhované změny se totiž pohybují od nenáročných, jako jsou opravy vestibulů a drobné úpravy na Karlově náměstí, po výrazné, které by mohly zahrnovat nákladné rekonstrukce zanedbaných objektů nebo novou výstavbu.

V takových případech je podle Kolínské město otevřeno jednání s investory. "Neumím si představit, že by město začalo samo stavět komerční prostory u stanic metra," konstatovala s tím, že u řady stanic bude potřeba jednat rychle, protože dopravní podnik plánuje jejich rekonstrukci kvůli končící životnosti.

Kritický stav konstrukce

Jednou ze stanic, jejichž okolí je skutečně v havarijním stavu, jsou Háje. Vedení jihoměstské radnice dlouhodobě usiluje o rekonstrukci celé stavební konstrukce kolem metra, která zahrnuje dvě patra parkovišť a nákupní rampu.

"Celá konstrukce je v kritickém technickém stavu. Musí dojít ke generální rekonstrukci prostoru, kde teď jezdí metra, dvou pater parkovišť nad tím a celé pochozí zóny. Samozřejmě je nutná i modernizace, teď to tam vypadá jako v sedmdesátých letech za normalizace. Celé je to investice tak za půl miliardy," sdělil starosta jedenáctky Jiří Štyler s tím, že doufá v realizaci oprav ještě v průběhu tohoto volebního období.

S ohledem na to, že Háje jsou jednou ze stanic, které IPR vytipoval k opravám, by obyvatelům Jižního Města mohlo svitnout na lepší časy. Je ovšem otázkou, jestli se zrovna do problematických a finančně náročných Hájí bude vedení města chtít. "Bude to teď těžký úkol," přiznala sama Kolínská v souvislosti s celým plánem.

Stanice, vybrané IPR jako prioritníInstitut plánování a rozvoje na základě analýzy vybral jedenáct stanic metra, které mají potenciál k dalšímu rozvoji. Nyní zpracuje návrhy řešení jednotlivých stanic, na základě kterých poté vedení města rozhodne o konkrétních investicích.

Trasa A: Skalka, Dejvická, Bořislavka. Trasa B: Luka, Lužiny, Hůrka, Karlovo náměstí, Českomoravská, Černý Most. Trasa C: Háje, Ládví.

Čtěte také: Okolí jedenácti stanic metra se dočká obnovy