„Tato rozsáhlá investiční akce byla kvůli náročnosti rozdělena na šest dílčích částí. Po stavební stránce bude nejsložitější stavba mezi nově vybudovanou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Veleslavín. Vlaky zde pojedou téměř výhradně pod zemí, jen v krátkém úseku přes Stromovku bude trať trasována po povrchu,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.

Nová trasa povede od stávajícího krátkého tunelu na okraji Stromovky pod povrchem až do zahloubené stanice Dejvice, která bude přesunuta do bezprostřední blízkosti vestibulu stanice metra Hradčanská. Pak bude pokračovat dvoukolejným hloubeným tunelem k vodojemu Bruska, odkud naváže až k teplárně Veleslavín dvojice ražených tunelů, na které naváže dvoukolejný hloubený tunel až do stanice Praha-Veleslavín. Plánované zahloubení kolejí umožní v daném úseku zrušení železničních přejezdů.

O variantě s raženými tunely pod Střešovicemi začala SŽDC uvažovat v roce 2016, když se ukázalo, že povrchové varianty neprojdou přes radnici Prahy 6. Železničáři ale budou muset mimo jiné řešit vibrace z provozu vlaků pod pracovištěm Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR v Cukrovarnické ulici.

Ústav používá citlivé měřící přístroje. „Této záležitosti a jejímu řešení se na SŽDC intenzivně věnujeme od počátku přípravy a budeme se jí i nadále zabývat v rámci navazujících projektových prací,“ doplnil Nejezchleb. Trať na letiště bude elektrizována střídavou soustavou 25 kV.

Vlakové spojení na letiště řeší politici a úředníci už nejméně čtvrtstoletí. V živé paměti je například slavnostní podpis memoranda v roce 2008, ve kterém tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček, primátor Pavel Bém a středočeský hejtman Petr Bendl slibovali vypravení prvního vlaku na letiště na Vánoce 2013. Stejně jako všechny předchozí i pozdější dokumenty se memorandum proměnilo v pouhý cár papíru.

Nástupci výše zmíněných Dan Ťok, Adriana Krnáčová a tehdejší premiér Bohuslav Sobotka v roce 2016 přislíbili zprovoznění tratě do roku 2023. I to se ale vzhledem ke zpožďující se přípravě jeví jako iluze.

Tragické spojení na letiště je přitom v době každoročního lámání pasažérských rekordů jednou z největších jeho slabin.