I obyčejný několikaminutový nákup se může zvrhnout ve velmi trapný, desítky minut trvající výslech.

Stačí, aby měl pracovník bezpečnostní agentury, který má na starost ostrahu obchodního domu, podezření.

A vy s tím nemůžete nic udělat. Nebo snad ano?

Jiřina K. z Prahy 8 (redakci je známo celé jméno) doma připravovala oběd a jako obvykle zapomněla pár ingrediencí. Nevadí, řekla si. Vyběhnu k nám do krámu a jsem hned zpátky. To ale ještě nevěděla, že její návrat nebude tak rychlý, jak si plánovala.

V čem byl problém?

S rajčaty a konzervou tuňáka proběhla obchodem a u kasy řádně zaplatila. S igelitovým pytlíkem s nákupem a účtenkou v ruce prošla kolem detekčních rámů a pokračovala směrem ven z obchodního domu. Když už byla více jak deset metrů z obchodu, ucítila, jak na ni sáhla ruka.
„Samozřejmě, že moje první reakce byla, že mě chce někdo okrást. Rychle jsem se otočila a viděla jsem muže v civilu, který na mě ukázal kartičku. Pochopila jsem, že je to pracovník bezpečnostní ostrahy.“

Pro Jiřinu K. začaly krušné chvilky. Kolem ní proudily davy lidí, ona stála uprostřed chodníku před obchodem a byla podezřelá, že něco ukradla. Pracovník ostrahy se jí představil a chtěl, aby mu ukázala obsah tašky.

„Byla jsem v šoku. Lidé kolem nás zpomalovali a chtěli vědět, co se děje. V tu chvíli bych se nejradši propadla do země. Takový trapas! Já jsem se bránila a pracovníkovi marně ukazovala, že ty dvě věci, co mám v igelitovém sáčku, mám také řádně zaplacené. Ale on byl neústupný a chtěl se mi za každou cenu podívat do kabelky, kde jsem měla klíče a nepořádek, který má v kabelce asi každá žena.“

Pracovník se nakonec letmo podíval do kabelky, a když nezjistil žádné pochybení, poděkoval a popřál Jiřině K. pěkný den.

„Pěkný ale kvůli tomuto incidentu rozhodně nebyl,“ uzavřela své povídání rozhořčeně obyvatelka Prahy 8.

Byl postup pracovníka bezpečnostní agentury v souladu se zákonem? „V tomto případě došlo zjevně k pochybení pracovníka. Za žádných okolností totiž nesmí zasahovat a už vůbec ne šacovat občany mimo střežený objekt,“ vysvětlil Pražskému deníku Ladislav Pávek, majitel jedné z bezpečnostních agentur.

S největší pravděpodobností tedy podle něj šlo o selhání jedince, který mohl být v obchodním centru zaměstnán jen krátce.
Za nesprávné jednání považuje chování pracovníka bezpečnostní agentury i oslovený právník zabývající se bezpečnostní problematikou František Brabec.

„Z případu, který jste mi popsala, jasně vyplývá, že pracovník hrubě pochybil. Mimo objekt neměl právo ženu prohledávat. Nejednalo se ale o pracovníka ochrany obchodního centra, protože toho by žena poznala podle stejnokroje. Naopak podle její výpovědi byl pracovník v civilu, a jednalo se tak o detektiva, který je oblečen civilně a zákazníkům se prokazuje průkazkou,“ objasnil Brabec.

Co z toho vyplývá?

„Pokud se občanům přece jen stane, že je vyzve detektiv či pracovník ochrany kvůli důvodnému podezření z krádeže, mají právo vyžadovat, aby byli odvedeni do oddělené místnosti v nákupním centru, kde bude provedena prohlídka.

Šacování na veřejnosti je nepřípustné a pracovníci bezpečnostních agentur na to nemají žádné právo,“ shrnul problematiku František Brabec.

Kdy se o vás ochranka může začít „zajímat“?
- detektiv v obchodním centru zjistí, že nakupující podezřele manipuluje se zbožím kolem svých kapes nebo tašky, mimo nákupní vozík
- detektiv zjistí skupinku osob, které se podezřele chovají kolem regálů se zbožím a vzájemně si zastiňují výhled na ně a není tedy vidět, co se zbožím dělají
- pracovník ochrany obchodního centra vidí, že zákazník má podezřele vydutý oděv a má podezření, že pod oděvem se skrývá zboží
- zákazník je zachycen na monitoru kamerového systému, že něco odcizil

VERONIKA VALENTOVÁ